Tråden for dumme spørsmål.

Oppdatering på brygget fra vørterøl/DME-starteren:

Den var tydelig godt i gang (skum og krausenring synlig gjennom siden av bøtta). Normalt lar jeg starterne mine gjære ferdig, slik at jeg kan dekantere vekk mye av startervørteren, men her tok jeg sjansen på å pitche hele greia. Nå, kun 20 timer etter, er gjæringen godt i gang. Pitchet på litt høyere temp enn planlagt (ca 20 grader vs 16 grader), men skapet står på 16, og temperaturen på gjæringskaret er 19,5 grader, som er innenfor de 20 gradene jeg helst ikke skal for mye over på grunn av uønskede gjærestere. Det luktet faktisk godt i gjæringsskapet. :) Nå håper jeg bare at været ikke f-er opp for mye igjen. I fjor sommer fikk jeg i flere brygg for varm gjæring pga. høye utetemperaturer. Tenkte at å brygge i april var trygt, men nå ser jeg igjen det er meldt dagtemperaturer på over 20 grader... mulig jeg skal gå helt over til brygging med kveik... o_O

Jeg er spent på hvor mye vørterølen vil påvirke smaken (0,33 i 15 liter relativt lys øl), men øl blir det uansett. :)
 
Min ekstrakt pale ale har stått til karbonering i 1 uke nå i 18 grader, nok skum og kullsyre. Men lukten minner meg om den samme som under tappingen, litt gjæraktig, smaker også litt i den retningen. Satte den i kjøleskapet for 5-6 timer siden. Noe åpenbart her?
 
Sist redigert:
Hei! Når det står to gjærtyper i en oppskrift, betyr det at man kan velge én eller skal man bruke begge?

Sent fra min Mi A1 via Tapatalk
 
Hei! Når det står to gjærtyper i en oppskrift, betyr det at man kan velge én eller skal man bruke begge?

Sent fra min Mi A1 via Tapatalk
Kommer nok litt an på oppskriften (og oppgitt gjær), men jeg ville nok antatt at det var ment som valgmuligheter, særlig om oppskriften er fra en butikk eller lignende. Hvordan er oppskriften?
 
Fins det en app/nettside hvor du legger inn humlen du har, å den da finner oppskrifter du kan lage?

Jeg synes du fikk et par veldig gode svar:). Jeg regner med at du spurte fordi du lurer på hva du kan gjøre med de humlene du har, og for å teste svaret til @LarsUlv kan du lage en tråd med spørsmålet "Hva kan jeg bruke disse humlene til?".

Jeg tror du finner ut at denne app'en funker:).
 
Holder på å brygge en IPA som skal være på fat 17mai. Det er bare 13 dager til nå, så er litt skeptisk på om jeg når dette. Noen som har gode tips for å klare dette? Gjæres med 2pk US05 på 24L. 12 dager på gjæringskaret, så riste inn oksygen kvelden før? Kan vell sikkert glømme å cold crashe, men vil helst ikke servere grumsete øl på nasjonaldagen.
 
Holder på å brygge en IPA som skal være på fat 17mai. Det er bare 13 dager til nå, så er litt skeptisk på om jeg når dette. Noen som har gode tips for å klare dette? Gjæres med 2pk US05 på 24L. 12 dager på gjæringskaret, så riste inn oksygen kvelden før? Kan vell sikkert glømme å cold crashe, men vil helst ikke servere grumsete øl på nasjonaldagen.
Gjær den i 4 dager, overfør på fat med tørrhumle, å sett kjølig på dag 10-11
 
Holder på å brygge en IPA som skal være på fat 17mai. Det er bare 13 dager til nå, så er litt skeptisk på om jeg når dette. Noen som har gode tips for å klare dette? Gjæres med 2pk US05 på 24L. 12 dager på gjæringskaret, så riste inn oksygen kvelden før? Kan vell sikkert glømme å cold crashe, men vil helst ikke servere grumsete øl på nasjonaldagen.

Det skulle gå bra, det der. Og sjøl om du skulle få hop creep pga. tørrhumlinga, så skulle ikke det bli noe problem når du fater, og ølet sikkert skal drikkes innen kort tid.
 
Tilbake
Topp