Karbonere med vørter?

Etter noen slike runder blir man veldig var på hvordan kunnskap om noe kan påvirke hvordan man oppfatter det.

Var derfor jeg spurte om hvorvidt dommeren i testen kjente formålet.

Dette kan man jo også bruke som argumentasjon for å gjøre noe som ikke har objektivt målbare fordeler. Dersom din forventning til at vørterkarbonert øl gjør ølet bedre så er jo det en billig forbedring av egen tilværelse :)
 
Og der kom en svært fristende ide seilende:p!

Men kanskje burde den settes ut i livet av en litt mer kompetent lagerølbrygger enn meg. @Holmentoppen ;)? Tar du deg av den neste år? Du skal sikkert på Hjemmebryggerhelga da også:p.
Hehe, ikke umulig. Det blir vel i Bergen, Stavanger eller nordpå neste år? Ser dog for meg at dekoksjon er litt vanskeligere å teste. Man må jo splitte batchen tidligere – og mulighetene for uvedkommende avvik blir litt større. Men bevares, det burde gå greit. Har i og for seg testet det tidligere også, men uten proft smakspanel.
 
Var derfor jeg spurte om hvorvidt dommeren i testen kjente formålet.

Dette kan man jo også bruke som argumentasjon for å gjøre noe som ikke har objektivt målbare fordeler. Dersom din forventning til at vørterkarbonert øl gjør ølet bedre så er jo det en billig forbedring av egen tilværelse :)
Absolutt, og det er også noe jeg har erkjent i andre hobbyer (som f.eks. Hifi, hjemmekino, kaffebrygging etc), nemlig at det å ha troen på noe (utstyr, råvarer, metode etc) gjør opplevelsen bedre. Derfor synes jeg f.eks. at det er helt greit at noen velger å fokusere på kostbar oppgradering av kabler i et hifi-system selv om jeg mener at slike forskjeller knapt er målbare for greit konstruerte kabler og langt under det vi kan oppfatte av lydforskjeller med hørselen. Totalopplevelsen og innslaget av noe eksklusivt er viktig i seg selv.

Jeg har selv gjort et sukkerlake vs vørter-eksperiment, men ikke testet blindt. Både jeg og kona var klare over at det var en forskjell i bryggeprosessen, men kona visste ikke hva forskjellen besto i. Hun beskrev at hun smakte forskjell, og det hun beskrev var i noenlunde i tråd med det jeg mente å kjenne. Etter det var jeg så overbevist om at speise var best at jeg har konvertert til det. For mitt siste brygg glemte jeg å ta av speise. Det betyr sukkerkarbonering igjen. Det blir spennende om forventningen min gjør at dette oppleves som et underlegent øl, til tross for Finns interessante eksperiment. Som sagt: Forventningsbias er en kraftig faktor, selv når man er klar over den.

Det var en stund jeg drev som skribent og tester av hifiutstyr. Jeg var klar over dette, og jeg gjorde et poeng av å ikke lese noe om utstyret jeg skulle teste (ut over bruksanvisninger), nettopp for å være så subjektivt objektiv som mulig. Jeg forsøkte å unngå reklame, andre omtaler og å diskutere produktene med andre før testene var gjennomført og artikkelen skrevet. Det er utrolig vanskelig å ikke ha forventingsbias. Tester man en høyttaler, vil allerede synet av elementene i høyttaleren danne forventning. Slikt er det vanskelig å unngå.

Beklager at jeg sporet av. Alt dette var ikke relevant til vørterkarbonering...
 
Sist redigert:
Tok ikke vare på nok vørter, så da ble det å teste om brewers friend-kalkulatoren har rett. Tok valget med limit gyle on hand. Så når jeg sier jeg er spent på resultatet, er det vel i første omgang om det i det hele tatt blir kullsyre:)
Brygga en bokk i går hvor jeg tok vare på 4L trub, og satte 16L til gjæring. Det burde holde tenker jeg. Så da blir vel onkel Miguel fornøyd;)
Jeg har brukt "Limit gyle on hand" med godt resultat.
 
Absolutt, og det er også noe jeg har erkjent i andre hobbyer (som f.eks. Hifi, hjemmekino, kaffebrygging etc), nemlig at det å ha troen på noe (utstyr, råvarer, metode etc) gjør opplevelsen bedre. Derfor synes jeg f.eks. at det er helt greit at noen velger å fokusere på kostbar oppgradering av kabler i et hifi-system selv om jeg mener at slike forskjeller knapt er målbare for greit konstruerte kabler og langt under det vi kan oppfatte av lydforskjeller med hørselen. Totalopplevelsen og innslaget av noe eksklusivt er viktig i seg selv.

Jeg har selv gjort et sukkerlake vs vørter-eksperiment, men ikke testet blindt. Både jeg og kona var klare over at det var en forskjell i bryggeprosessen, men kona visste ikke hva forskjellen besto i. Hun beskrev at hun smakte forskjell, og det hun beskrev var i noenlunde i tråd med det jeg mente å kjenne. Etter det var jeg så overbevist om at speise var best at jeg har konvertert til det. For mitt siste brygg glemte jeg å ta av speise. Det betyr sukkerkarbonering igjen. Det blir spennende om forventningen min gjør at dette oppleves som et underlegent øl, til tross for Finns interessante eksperiment. Som sagt: Forventningsbias er en kraftig faktor, selv når man er klar over den.

Det var en stund jeg drev som skribent og tester av hifiutstyr. Jeg var klar over dette, og jeg gjorde et poeng av å ikke lese noe om utstyret jeg skulle teste (ut over bruksanvisninger), nettopp for å være så subjektivt objektiv som mulig. Jeg forsøkte å unngå reklame, andre omtaler og å diskutere produktene med andre før testene var gjennomført og artikkelen skrevet. Det er utrolig vanskelig å ikke ha forventingsbias. Tester man en høyttaler, vil allerede synet av elementene i høyttaleren danne forventning. Slikt er det vanskelig å unngå.

Beklager at jeg sporet av. Alt dette var ikke relevant til vørterkarbonering...

Visst var det relevant. Det handler vel om alt det som kan påvirke opplevelsen vår av ølet.

Jeg blei ganske overraska over resultatet av testen min, siden så mange har rapportert om opplevelser lik din og konas når de har testa det. Det jeg kan si helt sikkert, er at forskjellen mellom de to versjonene av mitt øl er veldig liten. Jeg kjente den ikke overhodet, sjøl om jeg visste hva det var jeg skulle leite etter, og hadde klare forventninger om å finne noe. Og det var ingen av dem som var med på testen som ga uttrykk for at de kjente noen klar forskjell.

Jeg vil som sagt fortsette å karbonere med vørter, men om jeg skulle måtte ty til sukker i et brygg av en eller annen grunn, ville jeg ikke være lei meg.

De ølene der det nok er størst sjanse for at forskjellen skal være merkbar, er weissbier og lyse belgiske øl, som skal karboneres hardt. Da trengs det mye karboneringssukker/vørter, så virkningene burde bli tydeligere. Weissbier er antakelig den ultimate testen.
 
Veldig spennende @Finn Berger. Kjekt å se andre blindteste også.
Eg vil oppfordre deg til å teste det ut i et øl med mye hvete.

Vi får se. Det er ikke noe jeg brygger mye av. (Jeg er lei av å brygge mislykkede weissbier:( - og witbier liker jeg ikke.)

Men skal jeg være ærlig, har jeg liten tro på at jeg ville merke noe særlig der heller.
 
Enslig svale gjør ingen sommer, så flere forsøk er velkomne. Kan jo minne om denne testingen av flere karboneringsmetoder fra @Holmentoppen også (krever medlemskap i Facebook-gruppen for oss som brygger selv). Forfatteren kan jo eventuelt gjenta hovedkonklusjonene selv her inne også. :)

Lenke til Facebook

Det var et ganske hardt karbonert (3 volumes) hveteøl, en witbier. Og Kurt sier at det var liten forskjell, bortsett fra skummet - og forskjellen i skum kan kanskje forklare den lille forskjellen i smaksopplevelsen, også? Forklaringen på skunforskjellen må være all den umaltede hveten i en witbier, vil jeg tro. Det var jo absolutt null forskjell på skummet i de to ølene jeg testet, som var brygget på bare bygg.
 
Jeg mener selv bestemt at jeg har fått bedre skum og rundere smak på tysk pils med vørter enn med sukker.

Men så strøk jeg jo på triangeltesten din også, så for å sitere deg, @Finn Berger: Jeg stoler minst av alt på egne oppfatninger.
 
Jeg mener selv bestemt at jeg har fått bedre skum og rundere smak på tysk pils med vørter enn med sukker.

Men så strøk jeg jo på triangeltesten din også, så for å sitere deg, @Finn Berger: Jeg stoler minst av alt på egne oppfatninger.

Det er ikke mulig å få bedre skum enn på den tvangskarbonerte pilsen jeg fikk i hånda av deg øverst på Grünerløkka. Det holdt seg helt ned til Cafe Sara. Og vi løp jo ikke nedover der, heller:). Så at du skulle få bedre skum med vørter, vel ... :rolleyes:.

Det ligger jo bilder av skummet på de to ølene jeg serverte, her på forumet. Det var dønn likt; det er alt jeg kan si. Og jeg opplever ikke at jeg får spesielt vidunderlig skum i ølene mine, heller - og jeg karbonerer alt med vørter.
 
Har gjort én sammenligningstest med bordsukker, glukose, dme og vørter. Det var et hveteøl, og nivåene utregnet via BF-kalkulatoren.

Slet veldig med å kjenne noen smaksforskjell, men trodde jeg kunne kjenne en liten anelse syre i sukrosevarianten. Gjentok testen etter noen uker, og følte det samme da. Testpanelet (julegjester) kjente ingen forskjell. Men skummet var helt klart mer holdbart for dme og (særlig) vørter. Har vørterkatbonert flere øl siden, og de har alle fått praktfullt skum.

Vitenskapelig og metodisk svakt, men siden det er lite stress med vørterkarbonering vil jeg nok fortsette. 2/3 av ølene våre blir uansett tvangskarbonert.
 
Har gjort én sammenligningstest med bordsukker, glukose, dme og vørter. Det var et hveteøl, og nivåene utregnet via BF-kalkulatoren.

Slet veldig med å kjenne noen smaksforskjell, men trodde jeg kunne kjenne en liten anelse syre i sukrosevarianten. Gjentok testen etter noen uker, og følte det samme da. Testpanelet (julegjester) kjente ingen forskjell. Men skummet var helt klart mer holdbart for dme og (særlig) vørter. Har vørterkatbonert flere øl siden, og de har alle fått praktfullt skum.

Vitenskapelig og metodisk svakt, men siden det er lite stress med vørterkarbonering vil jeg nok fortsette. 2/3 av ølene våre blir uansett tvangskarbonert.

Jeg synes jeg stort sett får greit skum, og bedre i mørke øl enn i lyse, hvilket visst er naturlig. Men siden du får praktfullt skum, og jeg bare "greit", og vi begge karbonerer med vørter, vil jeg gjette på at det er noe annet du gjør som skaffer deg det fine skummet:). (Har en lei følelse av at logikken i det der kan ha svakheter, men jeg prøver;).)

Ellers virker det som om du tenker omtrent som meg: Det er lite styr med vørterkarboneringen, så hvorfor ikke?
 
(Edit: Jeg har samlet alt om testen her. Det var litt klønete å spre det.)

Jeg gikk inn i rollen som bryggosof i Hjemmebryggerhelga som var nå. På fredagskvelden serverte jeg en lys bitter på 4,3%. Ølet var 15 dager gammelt, og hadde stått kaldt noen dager. Jeg skjenket opp 3 små glass til hver, og ølet i ett av dem var karbonert med sukker, de to andre var karbonert med vørter.

Av de 30 som deltok, svarte 14 riktig, og i følge metoden brülosofene bruker, måtte 15 ha svart riktig for at resultatet skulle vært signifikant.

Litt tidligere hadde min yngste, Marit og jeg gjennomført en liten før-test, og ingen av oss tre var i stand til å kjenne noen forskjell. Trekker jeg inn oss tre, var det altså 14 av 33 som svarte riktig.

Nå var dette nok enda mindre metodisk forsvarlig enn et gjennomsnittlig brülosof-exbeeriment, så jeg skal ikke på noen måte trekke bastante konklusjoner.

En av landets beste dommere traff blink etter en kjapp runde med lukting, og for meg indikerer det at det nok kanskje er en eller annen forskjell. Men han var ikke i stand til å skjelne mellom de tre prøvene på grunnlag av smak, så denne eventuelle forskjellen er i alle fall liten.

Jeg testet også - i påsyn av mange klartseende vitner - om det var noen forskjell på skummet, og det var det ikke. Det var samme utseende, og samme holdbarhet, på skummet i de to glassene. Ølet var tatt rett ut av kjøleskap, der begge flaskene hadde stått lenge.

Sukker- og vørtermengdene var beregnet ved hjelp av kalkulatorene på Brewer's Friends sider. Ølet var karbonert til 2 volumes.

Det hører vel med til bryggosofrollen å si noe om hva jeg hadde ventet.

I utgangspunktet hadde jeg klare forventninger om at det skulle være en liten, men - også for mine relativt skrale smaksløker - merkbar forskjell. Så da først hverken jeg sjøl eller mine nærmeste var i stand til å skjelne mellom de to ølene, og exbeerimentet med 30 deltakere deretter heller ikke viste at det var noen forskjell, var det faktisk en liten nedtur. Jeg har jo karbonert mine øl med vørter i over to år, og kjenner at det er "min" metode - en del av bryggeridentiteten min, så å si.

Nå er jo ikke dette noen endelig dom over vørterkarbonering. For all del. Det er ikke så vanskelig å finne innvendinger mot måten forsøket blei gjennomført på, og forsøk skal uansett gjøres flere ganger av forskere som er uavhengige av hverandre, før man kan begynne å slå fast hvordan noe er.

Vil jeg fortsette å karbonere med vørter?

Ja, helt klart. Det er noe ved det som jeg liker - og det gir meg jo dessuten en liter eller to mer øl
clear.png
. Det er udiskutabelt - og en veldig god grunn til å holde fram med det.

Litt mer om undrsøkelsen:

Deltakerne fikk et skjema de skulle fylle ut. De fikk vite at ett av de tre glassene de blei servert, inneholdt et øl som skilte seg fra det i de to andre på ett punkt i bryggeprosessen. Spørsmålene var så:

  1. Mener du å kunne skille ut det ene avvikende ølet?

  2. Hvis ja, hvilket er det avvikende ølet?

  3. Hvilket foretrakk du?

  4. Hvordan skiller de to ølene seg fra hverandre?
Alle mente de kunne skjelne mellom de to ølene, men 16 av de tredve valgte altså feil øl. Av de 14 som valgte riktig, var det 7 som foretrakk det sukkerkarbonerte ølet, mens like mange altså syntes de andre to var bedre.
Begrunnelsene varierte, men en del svarte at det sukkerkarbonerte ølet var rundere og fyldigere. 4 kom ikke med noen begrunnelse. De jeg snakket med etterpå, ga alle uttrykk for at det hadde vært veldig vanskelig å skille.

Det var forøvrig en merkverdighet ved svarene på det andre spørsmålet. Av de 16 som svarte feil, var det bare to som valgte øl nr. 2. Og nr. 2 og 3 var altså det samme ølet, slik at her burde svarene ha fordelt seg nokså likt. Det kan se ut som om en eller annen merkelig psykologisk mekanisme har vært i sving, en slags tilbøyelighet til å tro at det riktige svaret må ligge i ytterkanten.
Veldig kult å bli med i testen, for meg så skilte ølene seg sterkere i smak enn i aroma selv om forskjellene var minimale. Syns også at det var merkelig at folk valgte nr3 istedenfor nr2 så er nok en del psykologi inni bildet.
 
Vi får se. Det er ikke noe jeg brygger mye av. (Jeg er lei av å brygge mislykkede weissbier:( - og witbier liker jeg ikke.)

Men skal jeg være ærlig, har jeg liten tro på at jeg ville merke noe særlig der heller.
Amerikansk hveteøl? ;)
Lett gressklipperøl uten tørrhumle med nøytral gjær?
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Amerikansk hveteøl? ;)
Lett gressklipperøl uten tørrhumle med nøytral gjær?

Jo, det er faktisk godt. Men jeg har aldri brygget det.

For min egen del er nok nysgjerrigheten tilfredsstilt nå. Jeg kjenner meg helt sikker på at jeg ikke får dårligere øl når jeg karbonerer med vørter. Jeg har absolutt null tro på at det kan være snakk om noen stor forbedring, heller - men den lille som eventuelt er der, vil jeg jo høste, siden jeg kommer til å fortsette med dette:).
 
Amerikansk hveteøl? ;)
Lett gressklipperøl uten tørrhumle med nøytral gjær?
Denne har jeg laget flere ganger.
Gjæres med us-05 og 1 gram pr liter tørrhumling med centennial.
Det kan sikkert sløyfes. Har vurdert det, men har ikke kommet dit enda.
Flaket Rug er kanskje unødvendig da det er Rugmalt der fra før og flaket hvete er der.
Screenshot_20190501-125025.png
 
Jeg hadde «speiseplaner» for den tsjekkiske pilsen jeg brygget på mandag, men det ble bare ca 1 liter disponibelt - som gikk i vasken.

Er det like greit å karbonere med DME med samme OG som stamvørteren? (1055)

Ølet blir nok uansett bittert nok, (over 40 i følge kalkulatoren) så det blir evt. bare å erstatte «ekte» speise med et reint oppkok med DME. (Mao. DME i stedet for sukker)
 
Jeg hadde «speiseplaner» for den tsjekkiske pilsen jeg brygget på mandag, men det ble bare ca 1 liter disponibelt - som gikk i vasken.

Er det like greit å karbonere med DME med samme OG som stamvørteren? (1055)

Ølet blir nok uansett bittert nok, (over 40 i følge kalkulatoren) så det blir evt. bare å erstatte «ekte» speise med et reint oppkok med DME. (Mao. DME i stedet for sukker)

Du bruker bare denne: Beer Priming Calculator - Brewer's Friend
 
Tilbake
Topp