Karbonere med vørter?

Jeg hadde «speiseplaner» for den tsjekkiske pilsen jeg brygget på mandag, men det ble bare ca 1 liter disponibelt - som gikk i vasken.

Er det like greit å karbonere med DME med samme OG som stamvørteren? (1055)

Ølet blir nok uansett bittert nok, (over 40 i følge kalkulatoren) så det blir evt. bare å erstatte «ekte» speise med et reint oppkok med DME. (Mao. DME i stedet for sukker)
Selv om du ikke riktig vet sukkerkomposisjonen i DME'en, blir vel dette bra :)
 
Jo, det er faktisk godt. Men jeg har aldri brygget det.

For min egen del er nok nysgjerrigheten tilfredsstilt nå. Jeg kjenner meg helt sikker på at jeg ikke får dårligere øl når jeg karbonerer med vørter. Jeg har absolutt null tro på at det kan være snakk om noen stor forbedring, heller - men den lille som eventuelt er der, vil jeg jo høste, siden jeg kommer til å fortsette med dette:).

I går hadde jeg to venner på besøk, og brukte anledningen til å bruke de som prøvekaniner ink. min samboer (hun viste om forsøket).
De fikk 3 glass av min wit Make Wit Chu, som eg har karbonert med sukrose, glukose og speise. Forøvrig mitt første brygg med speise.
De fikk spørmålene: "Er det noen forskjell? Hvis ja: hva? og Favoritt?"
De mente at den med sukrose og speise smakte likt og at de evt var den samme. Det meste spennende var at alle mente den med glukose var best.
Uformelt, men moro.
Håper ingen føler seg støtt av at eg fortsatt bruker utrent person til en uformel test...
 
I går hadde jeg to venner på besøk, og brukte anledningen til å bruke de som prøvekaniner ink. min samboer (hun viste om forsøket).
De fikk 3 glass av min wit Make Wit Chu, som eg har karbonert med sukrose, glukose og speise. Forøvrig mitt første brygg med speise.
De fikk spørmålene: "Er det noen forskjell? Hvis ja: hva? og Favoritt?"
De mente at den med sukrose og speise smakte likt og at de evt var den samme. Det meste spennende var at alle mente den med glukose var best.
Uformelt, men moro.
Håper ingen føler seg støtt av at eg fortsatt bruker utrent person til en uformel test...

De færreste av oss er trent, så det er stort sett eneste muligheten. Og de aller fleste som skal drikke ølet, er også helt vanlige, utrente smakere, så i en viss forstand så får du jo riktig resultat med utrente:).

Hmm - jeg har visst en kilo druesukker liggende:rolleyes:.
 
De færreste av oss er trent, så det er stort sett eneste muligheten. Og de aller fleste som skal drikke ølet, er også helt vanlige, utrente smakere, så i en viss forstand så får du jo riktig resultat med utrente:).

Hmm - jeg har visst en kilo druesukker liggende:rolleyes:.
Vel verdt et forsøk. Om ikkje for annet, så for spenningen.
 
Karbonerte nettopp med både vørter og sukkerlake, og tenker at vørter er rett og slett det enkleste. Det er mer av det, så det flyter litt lettere, og det lille som damper av under kok skaper mindre bekymring. Jeg koker både sukkerlake og vørter under lokk, men lokket har en liten trykkventil som slipper ut litt damp. Når jeg nå siktet på 3 vol CO2, ble jeg litt bekymret over at matematikken min og avdamping av sukkerlake har gjort at jeg har overkarbonert ølet... Vørter er enklere sånn fordi det er mer av den og dermed er også marginene litt større. Blir speise fremover, av praktiske årsaker. Med mindre snakstest avslører noe annet.
 
Karbonerte nettopp med både vørter og sukkerlake, og tenker at vørter er rett og slett det enkleste. Det er mer av det, så det flyter litt lettere, og det lille som damper av under kok skaper mindre bekymring. Jeg koker både sukkerlake og vørter under lokk, men lokket har en liten trykkventil som slipper ut litt damp. Når jeg nå siktet på 3 vol CO2, ble jeg litt bekymret over at matematikken min og avdamping av sukkerlake har gjort at jeg har overkarbonert ølet... Vørter er enklere sånn fordi det er mer av den og dermed er også marginene litt større. Blir speise fremover, av praktiske årsaker. Med mindre snakstest avslører noe annet.

Det du damper av, har minimal betydning, vil jeg tro. Du må tenke på hva det utgjør i prosent av det totale volumet, og det er forsvinnende lite. Det er sukkermengden som er viktig, og den påvirkes jo ikke.

Men jeg er like gal: Jeg koker speisen uten lokk, for tenk om jeg skulle få DMS! Og så skummer jeg ved oppkok:p!
 
Karbonerte nettopp med både vørter og sukkerlake, og tenker at vørter er rett og slett det enkleste. Det er mer av det, så det flyter litt lettere, og det lille som damper av under kok skaper mindre bekymring. Jeg koker både sukkerlake og vørter under lokk, men lokket har en liten trykkventil som slipper ut litt damp. Når jeg nå siktet på 3 vol CO2, ble jeg litt bekymret over at matematikken min og avdamping av sukkerlake har gjort at jeg har overkarbonert ølet... Vørter er enklere sånn fordi det er mer av den og dermed er også marginene litt større. Blir speise fremover, av praktiske årsaker. Med mindre snakstest avslører noe annet.

Hvis du er bekymret for avdamping i slike mindre størrelser så kan du kjøpe deg en trykkoker-kjele fra ikea. Den får det til å koke uten at det damper av. Har en slik selv og tror jeg setter mer pris på den enn det jeg egentlig tror jeg gjør. Funker fint for maillard koking og, tar ca en fjerdedel av koketiden enn under åpent lokk. Vørteren blir tykkere og mørkere (nesten) uten tap av vætske.
 
Det du damper av, har minimal betydning, vil jeg tro. Du må tenke på hva det utgjør i prosent av det totale volumet, og det er forsvinnende lite. Det er sukkermengden som er viktig, og den påvirkes jo ikke.

Det er prosentandelen som bekymrer meg. Det er jo lite volum til å starte med. Nå hadde jeg feks 174g sukker med 326g vann, tilsammen 500g. Det skulle gi 3 vol i 15l øl. Regnet meg dermed frem til 25g sukkerlake i en 750ml flaske. Men om noe av vannet har fordampet så inneholder jo denne mengden mer sukker. Jeg glemte visst å nevne en viktig ting: jeg doserer rett i flaskene med sprøyte, orker ikke tanken på all oksygenet som blir med på omstikk.
 
Det er prosentandelen som bekymrer meg. Det er jo lite volum til å starte med. Nå hadde jeg feks 174g sukker med 326g vann, tilsammen 500g. Det skulle gi 3 vol i 15l øl. Regnet meg dermed frem til 25g sukkerlake i en 750ml flaske. Men om noe av vannet har fordampet så inneholder jo denne mengden mer sukker. Jeg glemte visst å nevne en viktig ting: jeg doserer rett i flaskene med sprøyte, orker ikke tanken på all oksygenet som blir med på omstikk.

Sånn nå. Du bruker ikke all den laken du lager, altså. Da spiller det kanskje litt større rolle - men det skulle vel være lett å regne det ut?
 
Ja, ved å veie på nytt etter kok. Men det gjorde jeg altså ikke i går...
Men du vet jo hvilken mengde sukker du har tilsatt i laken? Da kan du jo enkelt måle det totale volumet, og regne ut hvilket volum av laken du må tilsette for å få korrekt sukkermengde i flaskene.
Dersom du er opptatt av væskemengden, kan du koke opp litt vann, og titrere til korrekt mengde, så har du gjenopprettet sukker til vann-ratioen din.
Det virker som om du gjør dette unødvendig vanskelig.
 
Men du vet jo hvilken mengde sukker du har tilsatt i laken? Da kan du jo enkelt måle det totale volumet, og regne ut hvilket volum av laken du må tilsette for å få korrekt sukkermengde i flaskene.
Dersom du er opptatt av væskemengden, kan du koke opp litt vann, og titrere til korrekt mengde, så har du gjenopprettet sukker til vann-ratioen din.
Det virker som om du gjør dette unødvendig vanskelig.

Som sagt, hadde jeg bare satt kjelen på vekta etter kok hadde jeg visst det jeg trengte. Syns ikke jeg gjør det så vanskelig, prøver bare å være nøyaktig sånn at jeg får konsistent resultat. Å måle volum er unøyaktig og ville krevd at jeg involverte flere beholdere enn den jeg kokte i. Jeg har hatt nok infeksjoner og drit til å unngå så mange sånne feller som det lar seg gjøre.
 
Å måle volum er unøyaktig og ville krevd at jeg involverte flere beholdere enn den jeg kokte i.
Du kommer ganske langt med en engangssprøyte, og når de er nye er de reine nok til å skyte innholdet rett i blodbanen, så det burde vel være et greit nivå sånn infeksjonsmessig.
 
Du kommer ganske langt med en engangssprøyte, og når de er nye er de reine nok til å skyte innholdet rett i blodbanen, så det burde vel være et greit nivå sånn infeksjonsmessig.
Jepp, var det jeg brukte i går, det funka bra. Utfordringen min lå i å beregne riktig antall ml - sukkerlaken er tyngre enn vann. Fikk det til greit, men tok altså ikke høyde for avdamping (som jeg ikke vet om er stor nok til å være en reell faktor). Dobbeltsjekker med vekt neste gang.
 
Som sagt, hadde jeg bare satt kjelen på vekta etter kok hadde jeg visst det jeg trengte. Syns ikke jeg gjør det så vanskelig, prøver bare å være nøyaktig sånn at jeg får konsistent resultat. Å måle volum er unøyaktig og ville krevd at jeg involverte flere beholdere enn den jeg kokte i. Jeg har hatt nok infeksjoner og drit til å unngå så mange sånne feller som det lar seg gjøre.
Jeg skjønner hva du mener - men er uenig i at det er unøyaktig å måle volum, med mindre en helt eksakt væskemengde er av kritisk viktighet. Det kan jeg ikke riktig skjønne at den er i denne sammenhengen, da det er sukkermengden som er den avgjørende faktoren (og er vekten din egentlig nøyaktig nok?). Men for all del - jeg skal ikke legge meg opp i det som fungerer for deg.
 
Mulig dette har vært diskutert før i denne tråden, men den var så lang så orker ikke bla meg gjennom hele.

Har tenkt å teste karbonering med vørter for første gang, men har for lite i følge kalkulatoren. Lurer derfor på hvilke av følgende alternativer som gir det beste resultatet basert på forumets samlede erfaring.

Blande dme- eller sukker-løsning med vørter for å kompensere, eller karbonere så mye som mulig med vørter og resten med sukker/dme?

Så:

sukker eller dme?

Og

Blande i vørter eller ikke?

Takker for svar.
 
Mulig dette har vært diskutert før i denne tråden, men den var så lang så orker ikke bla meg gjennom hele.

Har tenkt å teste karbonering med vørter for første gang, men har for lite i følge kalkulatoren. Lurer derfor på hvilke av følgende alternativer som gir det beste resultatet basert på forumets samlede erfaring.

Blande dme- eller sukker-løsning med vørter for å kompensere, eller karbonere så mye som mulig med vørter og resten med sukker/dme?

Så:

sukker eller dme?

Og

Blande i vørter eller ikke?

Takker for svar.
Hvis du vil teste for forskjeller, er det kanskje naturlig å karbonere de siste flaskene med rent sukker (sukkerbiter er enklest) og evt. DME. Spraymalt er superklissete og vanskelig å få på flaskene uten at det er oppløst i vann. Skulle jeg gjort det på nytt, ville jeg laget en vørter og behandlet det som karboneringsvørter. DME gjærer ut til ca 1006-1008.
 
Mulig dette har vært diskutert før i denne tråden, men den var så lang så orker ikke bla meg gjennom hele.

Har tenkt å teste karbonering med vørter for første gang, men har for lite i følge kalkulatoren. Lurer derfor på hvilke av følgende alternativer som gir det beste resultatet basert på forumets samlede erfaring.

Blande dme- eller sukker-løsning med vørter for å kompensere, eller karbonere så mye som mulig med vørter og resten med sukker/dme?

Så:

sukker eller dme?

Og

Blande i vørter eller ikke?

Takker for svar.
Her har du jo en strålende mulighet til en blindtest. Ta så mange du kan med vørter, noen med dme og noen med sukker, prøv å få karboneringa så lik som mulig, og så kan du la noen skjenke for deg uten at du veit hva som er i hvilket glass når alt er klart.
 
Mulig dette har vært diskutert før i denne tråden, men den var så lang så orker ikke bla meg gjennom hele.

Har tenkt å teste karbonering med vørter for første gang, men har for lite i følge kalkulatoren. Lurer derfor på hvilke av følgende alternativer som gir det beste resultatet basert på forumets samlede erfaring.

Blande dme- eller sukker-løsning med vørter for å kompensere, eller karbonere så mye som mulig med vørter og resten med sukker/dme?

Så:

sukker eller dme?

Og

Blande i vørter eller ikke?

Takker for svar.
Eg tørr ikkje svare direkete på spørsmålet om hva som er best av alternativ 1 og 2.
Men, et annet er jo å karbonere noen flasker ordentlig med vørter og resten med sukker. Dette innebærer at du ikkje stikker om men flasker direkte fra gjæringskaret og har mulighet og lyst og mulighet til å måle opp for hver enkelt flaske.
Da vil du iallefall kunne sammenligne og teste mot hverandre som en "premie".
 
Tilbake
Topp