Birger Eriksen-dagen

Og der tror jeg Birger ble oksidert gitt. Koblet på piknikkran og skulle fylle glasset og ja. Hadde glemt å sette trykk på fatet, så der var det undertrykk grunnet at jeg skulle karbonere på kjøl. Og sluuurp der sugde det oksygen gjennom kranen gett.
Er ikke det bare å sette på trykk og nappe i ventilen noen ganger?
 
Så var det dags for smaking. Gjorde tabben å åpnet den rett fra kjøleskapet. Litt beskjedent skum som falt fort sammen. Fremdeles i overkant bitter med lang bitter ettersmak. Min sarte gane har problemer med å kjenne noen andre smaker. Får la den stå en stund til før neste smaking.
3313fe524904296c929eee4c3634a2aa.jpg


Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
 
Så var det dags for smaking. Gjorde tabben å åpnet den rett fra kjøleskapet. Litt beskjedent skum som falt fort sammen. Fremdeles i overkant bitter med lang bitter ettersmak. Min sarte gane har problemer med å kjenne noen andre smaker. Får la den stå en stund til før neste smaking.
3313fe524904296c929eee4c3634a2aa.jpg


Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Optimal serveringstemperatur er nok 8-12 grader over kjøleskaptemp
 
Kjøpte på Strømmen og der var det 2017. Hvis den er pakket og oppbevart godt så skulle ikke det ha noe å si, men det hadde tydligvis det denne gangen.
Jeg tror ikke Ila/Strømmen har tillatelse til å pakke om det de kjøper av Craft. Tror det derfor i hovedsak er likt det som BS selger. Mulig jeg tar feil
 
Fått kjølt og karbonert min Birger ordentlig nå. Er forholdsvis tam mot prøvebrygget jeg gjorde før jul. Skylder på candissukkeret.
 
Testet en flaske Birger i går kveld. Den har stått en uke på 22-24 grader til karbonering.
Nesten helt flat enda. Brukte 5g/l og blandet inn litt fersk wlp028. Trodde det var bankers, men neida. Snudde flaskene for å aktivisere gjæren. Tenker å fortsette med det en ukes tid før ny test.
 
Da er det offisielt, tror jeg: Denne er litt underkarbonert. Nesten umulig å få noe særlig head på den, og selv om det perler litt på tunga, så kunne den hatt mer.

Aromaen er det vanskelig å sette ord på. Det er noe treaktig, kullaktig, som restene av trekullet når et bål har sloknet helt, samtidig som det også er noe som kan minne om lukten av en tørket fiken man akkurat har tatt en bit av. Den overrasker meg litt hver gang. Smaken er fortsatt lakris, men det er også en sødme som sniker seg fram her. Ellers er det fortsatt en lang, bitter ettersmak av furunål og kvae.

Det blir spennende å se hvordan den utvikler seg.

20190510_203151-andersens.jpg
 
Sist redigert:
Vel... her kommer info om min... dag... en Birgersen-dag...
Fikk umåtelig lyst til å bli del av teamet, og planla å brygge med malt fra lageret. Satte en gigantisk starter i god tid, men glemte helt å se over hva jeg hadde på malt-lageret.

Når dagen kom, ble det mer bryggeri-bygging i nytt hus enn en godt planlagt brygging. Jeg lot meg ikke stoppe... en 'Birger' skulle det bli. Oppskriften ble slengt sammen helt uten omtanke for trådstarters vurderinger. Jeg gikk mer etter intuisjon og hvilke 30 typer spesialmalt jeg hadde tilgjengelig. Jeg satt alle opp i rekke, og regelrett plukket ut ting jeg liker - helt uten bryggeprogram - men helt etter innfallsmetoden.
Heldigvis hadde jeg rikelig med ris-skall
Bryggedagen gikk bra, men jeg ble sent ferdig. Jeg må ha vært temmelig sløv, for jeg satt på full isolasjon rundt gjæringskaret i kjøleskapet, noe jeg aldri har gjort tidligere. Vanligvis har jeg en liten isolasjon rundt sensorene, men ikke i dag. Nope...
Gjæringen skjøt i været, og med en godt isolert gjæringsbøtte, klarte ikke kjøleskapet og holde temperaturen på 16 grader jeg hadde planlagt.
Det måtte bare bli søl... og det ble det.
Fikk røsket av isolasjonen, og fikk roet ned bemyttene
Gjæringen fikk et tilnærmet normalt forløp etter det - tror jeg. Temperatur har jeg kontroll over, men på forrige brygg klarte jeg å knuse hydrometeret mitt som jeg har hatt i 5 år. Jeg er derfor usikker på hvor langt ned den har gjæret.
I går ble den tappet på fat og kjøleskapet ble båret ut for høyttykkspyling og full klor-behandling.
I dag er det nå prøvesmaking. Jeg hadde ingen store forventninger
Det smaker overraskende bra. Sterkt, men bra. Kaffe, sjokolade, vanilje, mørk frukt, passe sødme, og mer varme enn alkohol. Jeg vil anta at den ligger i overkant av 10% ABV. Den henger lenge i ganen og der vistdomstennene en gang var. Den er som en espresso du kunne tenke deg en til av, men ikke to.
Meget god, men den fortjener ikke navnet Birger Eriksen. Dette kan godt være den glemte halvbrorern Erik Birgersen. En Stout kar som er kompleks nok uten å fremheve seg selv. Den vet den ikke senket Blücher, men har trolig senket ett-og-annet gjennom sitt liv, selv om det kanskje bare var en dyppkjøler.
Som dere ser av oppskriften, gikk planen i 100. 100g av ting jeg liker. 100% intuisjon.
Neste gang blir det Birger, men Erik kommer trolig også til å bli brygget flere ganger.
Takk for en flot tråd
7ff30fcc5db71db9a99e21b080f695d8.jpg

c845c5928adbc39c7c52a01a63f19f58.jpg
 
Kontakte Oscarsborg Festning Hotel & Resort og høre om det er mulig for en gruppe-greie med overnatting og omvisning på festningen? Samt om det kunne vært mulig for alle deltakere å sprette en flaske hver på kveldstid ved kanonene? Og ser man større på det, så kunne man laget et seminar hvor temaet er forskjellige bryggeteknikker for imp stouts, f.eks? Mesketeknikker (reiterated mashing f.eks), feeding (staggered additions f.eks) etc? Historien til (R)IS und so weiter. De har møterom.

Kunne jo også blandet in Kopås, om enn bare for utsikten, da jeg vet at Kopås er ganske plombert nå. (Tok en dagstur dit for å sjekke ut for noen år siden, lukkede bunkere/kanonstillinger som er brutt opp som egentlig ikke inneholder stort mer enn litt søppel og tomme ølbokser) Men kanskje ikke helt HMS å drive å gå rundt på bratte fjellkanter og steiner med en Birger i hånden. Kopås åpnet iallefall ild mot Blucher og hadde iallefall en, kanskje flere runder som traff målet. Altså blandet inn norsk krigshistorie med hobbyfagfeltet våres.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp