Tråden for dumme spørsmål.

Morn folkens.

Jeg tok steget å kjøpte meg en fat pakke på Lørdagen, med hjerte i halsen og svetten som silte, nye ting er skummelt for meg, så fikk jeg nå fatet på Søndag. Jeg satte fatet og CO2 tanken i kjøleskapet, mangler temp sensor der, men kjøleskapet står på 5 av 7 hvor 7 er kaldest. Fatet fikk 0.8 bar.

Jeg er jo å sjekker trykk ca. 3 ganger i døgnet, og alt har vært greit, til i dag. Når jeg sjekker regulatoren står det at det er 1 bar på fatet og at CO2 tanken er tom:eek: Nuvel, jeg kobler av fatet med øl, prøver å lese meg opp på hvordan jeg finner ut hva tanken veier full og tom, med og uten regulator, og svetter i hendene.

Finner til slutt ut at det hær gidder jeg ikke så henter et tomt fat, kobler på CO2 og joda, det tomme fatet fylles, trykket stopper på 0.8 og det andre manometeret sier at jeg har masse CO2, what gives?

Kan det være at du stengte hovedventilen på gassflaska for det første fatet?
 
Kan det være at du stengte hovedventilen på gassflaska for det første fatet?
Takk for raskt svar, men nei den var åpen. Lukket den etter jeg koblet fra fatet med øl. Kobla gassen på et tomt fat og åpnet hovedventilen på CO2 flasken igjen.
 
Morn folkens.

Jeg tok steget å kjøpte meg en fat pakke på Lørdagen, med hjerte i halsen og svetten som silte, nye ting er skummelt for meg, så fikk jeg nå fatet på Søndag. Jeg satte fatet og CO2 tanken i kjøleskapet, mangler temp sensor der, men kjøleskapet står på 5 av 7 hvor 7 er kaldest. Fatet fikk 0.8 bar.

Jeg er jo å sjekker trykk ca. 3 ganger i døgnet, og alt har vært greit, til i dag. Når jeg sjekker regulatoren står det at det er 1 bar på fatet og at CO2 tanken er tom:eek: Nuvel, jeg kobler av fatet med øl, prøver å lese meg opp på hvordan jeg finner ut hva tanken veier full og tom, med og uten regulator, og svetter i hendene.

Finner til slutt ut at det hær gidder jeg ikke så henter et tomt fat, kobler på CO2 og joda, det tomme fatet fylles, trykket stopper på 0.8 og det andre manometeret sier at jeg har masse CO2, what gives?
Islås.
 
Sett alt i romtemperatur, og test etter en time om du får samme resultat. Det kan ha dannet seg is-propp ett eller annet sted i systemet.
 
Sett alt i romtemperatur, og test etter en time om du får samme resultat. Det kan ha dannet seg is-propp ett eller annet sted i systemet.
Riktig, var det jeg antok at det var, men greit å være sikker, koblet CO2'en tilbake på fatet med øl tidligere i dag og da så alt greit ut, skrudde ned temp i kjøleskapet. Er ikke hjemme før om en time, og kan da ta ut alt av kjøleskapet, vil det gå greit?
 
Øl tar ikke stor skade av å bli tatt ut og inn av et kjøleskap. Det er ikke optimalt, men slik behandler vi jo kjøpeøl...
Dersom du har is i systemet ditt, vil dette skape press. Det går bra i de aller fleste tilfeller.
Fatet vil holde temperaturen godt i en time, mens koblinger +++ relativt hurtig tiner...
 
Min er er flytende. Har du lyst til å spørre din kjemiske kone om den datoen kan ha noe å si med beholderen? Jeg har sendt mail til Petit, hvor jeg kjøpte greia fra. Men alltid artig med flere synspunkt uansett.

Men det vil si at syren ikke fordamper eller lignende (ved gjentatte åpne lukke av flaska), og at konsentrasjonen er lik over tid, og at selve syren ikke forringes?

Beklager treigt svar.
Hun sier at det ikke har vært veldig vanlig med slike utløpsdatoer tidligere, men at de har kommet med noen EU-regler i det siste. Det går sikkert helt fint, de bruker slikt på jobben hennes selv om det har gått ut på dato.
 
Øl tar ikke stor skade av å bli tatt ut og inn av et kjøleskap. Det er ikke optimalt, men slik behandler vi jo kjøpeøl...
Dersom du har is i systemet ditt, vil dette skape press. Det går bra i de aller fleste tilfeller.
Fatet vil holde temperaturen godt i en time, mens koblinger +++ relativt hurtig tiner...
Den er grei, drar hjem å tar det ut så ikke noe blir skadet, ølet får overleve, mer redd for utstyret. Mange takk for hjelpa alle sammen. Sånn for interessens skyld, hvorfor viser manometeret at fatet er tomt når en ispropp oppstår?
 
En ispropp/bit kan påvirke trykket eller membranen dersom den sitter 'riktig'. I verste fall er flasken tom...
 
En ispropp/bit kan påvirke trykket eller membranen dersom den sitter 'riktig'. I verste fall er flasken tom...
Nå ser det slik ut så jeg antar at flasken ikke er tom? Beveget litt på fatet og ølet er ikke helt fryst i alle fall. En annen ting, bør jeg koble gassen av fatet, slippe ut litt trykk og koble på igjen for å forsikre meg om at alt er som det skal?

 
Nå ser det slik ut så jeg antar at flasken ikke er tom? Beveget litt på fatet og ølet er ikke helt fryst i alle fall. En annen ting, bør jeg koble gassen av fatet, slippe ut litt trykk og koble på igjen for å forsikre meg om at alt er som det skal?

Du har CO2 tanken stående sant? Den skal ikke ligge, da er det lett for at det kan fryse i området rundt regulatoren/overgangen fra flasken.
 
Du har CO2 tanken stående sant? Den skal ikke ligge, da er det lett for at det kan fryse i området rundt regulatoren/overgangen fra flasken.
Jada flaska står oppreist, men takk for tips, greit å ha meg seg alle disse tingene inn i fremtida :) Som bildet viser har det stått frem til i dag, nå står de ute av kjøleskapet og økt temperaturen i kjøleskapet, skal dra ut å kjøpe meg et termometer så setter jeg fat og flaske tilbake i skapet når jeg kommer tilbake.

 
Ikke det jeg har sett.
Skal koble den på nå og så ser vi i morgen.
@Miguel
Joda, den står på fortsatt.
Så det er bra.
Med strømforsyning er den på til man selv velger å slå den av.

I går klokken 22:49 Vis vedlegget

I dag klokken 15:02 Vis vedlegget


Det jeg ikke liker er at brenneren som står på vekten " har blitt 25 g lettere".
Den har jo ikke det, det er ikke lekkasje.

Kan det være overgang fra pent vær til dårlig vær, altså fra høytrykk til lavtrykk?
Vil det være så merkbart?

Er det kanskje noe med vekten som ikke er helt OK?
Mener å ha lest at veieceller ikke er stabil med belastning over lang tid.
Noen som har opplevd noe liknende?

Må sett på noe jeg er HELT sikker på ikke endrer vekt og teste ett døgn til.
 
@Miguel
Joda, den står på fortsatt.
Så det er bra.
Med strømforsyning er den på til man selv velger å slå den av.

I går klokken 22:49 Vis vedlegget 40669

I dag klokken 15:02 Vis vedlegget 40670


Det jeg ikke liker er at brenneren som står på vekten " har blitt 25 g lettere".
Den har jo ikke det, det er ikke lekkasje.

Kan det være overgang fra pent vær til dårlig vær, altså fra høytrykk til lavtrykk?
Vil det være så merkbart?

Er det kanskje noe med vekten som ikke er helt OK?
Mener å ha lest at veieceller ikke er stabil med belastning over lang tid.
Noen som har opplevd noe liknende?

Må sett på noe jeg er HELT sikker på ikke endrer vekt og teste ett døgn til.
Det kalles creep og er vanlig. Men du skal vel bare veie malt etc og så ta det som står på vekta av vekta igjen etter noen minutter.

Men artig, da slipper man å stresse med å måtte veie før den skrur seg av. Forferdelig irriterende når det skjer.
 
Det kalles creep og er vanlig. Men du skal vel bare veie malt etc og så ta det som står på vekta av vekta igjen etter noen minutter.

Men artig, da slipper man å stresse med å måtte veie før den skrur seg av. Forferdelig irriterende når det skjer.
Ja, mente at det var et kjent fenomen. Creep var det altså det het.

Joda, dette er ikke noe problem for jeg skal bruke vekten til veiing av malt og gjerne under tapping til fat der det er behov for å vite hvor mye som er tappet på fatet.
 
Sist redigert:
Ja, mente at det var et kjent fenomen. Creep var det altså det het.

Joda, dette er ikke noe problem for jeg skal bruke vekten til veiing av malt og gjerne under tapping til fat der det er behov for å hvite hvor mye som er tappet på fatet.

Samme som jeg har tenkt å bruke den til.

Forøvrig, spana inn: Fikk den skrue-adapteren i dag, venter fortsatt på poweret.

Vis vedlegget
 
Samme som jeg har tenkt å bruke den til.

Forøvrig, spana inn: Fikk den skrue-adapteren i dag, venter fortsatt på poweret.

Har samme mølla, den er bra. Tung sak. Jeg spenner den fast på en krakk med to tvinger og kjører batteridrill på andre siden. Dvs. at jeg har kraften på den andre valsen. Merker det i armen etter knusingen, så en fastmontert motor er ikke dumt.
Oppi matehullet bruker jeg en stor plastflaske uten bunn og en trakt oppi der igjen.
 
Har samme mølla, den er bra. Tung sak. Jeg spenner den fast på en krakk med to tvinger og kjører batteridrill på andre siden. Dvs. at jeg har kraften på den andre valsen. Merker det i armen etter knusingen, så en fastmontert motor er ikke dumt.
Oppi matehullet bruker jeg en stor plastflaske uten bunn og en trakt oppi der igjen.

Jeg tenkte å kjøpe trakten som hører til denne mølla. Gleder meg til å teste. Jeg tenkte også lage ei treplate med hull i midten så jeg bare plasserer mølla på denne treplata som igjen ligger oppå ei bøtte jeg kverner nedi.
 
Tilbake
Topp