1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er nok feil levering,
    Men kjenner du om denne 5.2 er bedre en 4.7. ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

cjohansen liker dette.
  2. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg klager ikke :)

3. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei kjøp resten på laurdag

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mc. liker dette.
  4. Anders90

Anders90
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Skal tilsette 800g aprikospure i en hveteøl. Pureen er tykk, og vil havne rett til bunns i gjæringskaret. Har dette noe å si? Er vel vanskelig å røre ut uten å røre oksygen inn.

5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

.

Palmer anbefaler å stikke om etter at hovedgjæringen er ferdig, for å unngå at kullsyra skrubber ut fruktaromaene. Så da bare blander du inn pureen samtidig med omstikkinga. "Allow the beer to rest on the fruit for 2-4 weeks in the secondary fermenter before packaging to minimize the risk of residual sugars that can cause bottles to ferment."

Om du gjør det helt på halen av gjæringa, så har du jo masse aktiv gjær i sving som umiddelbart vil ta seg av oksygenet.

Skal sies at jeg aldri har gjort dette - og neppe noengang kommer til å gjøre det heller:p. Så folk med erfaring på området får kommentere. (Men Palmer har nok sikkert erfaring med det.)

6. Anders90

Anders90
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Flott å høre dette, vet det i allefall til neste gang. Sto der med en desinfisert kar og var klar til å tappe om, men så begynte tvilen. Endte med at jeg slumpet oppi alt i primærkaret. I og med at dette var helt glatt puré, antar jeg gjæret har tatt hånd om mesteparten av fruktsukkeret til neste helg.

Hadde vel vært bedre å kunne fått fordelt/rørt purén inn i ølen, men antar det er forsent nå. Men nå vet ikke jeg om det er mulig å virvle opp gjærkakne, og om den legger seg ned igjen til helgen.

Så at tempen på boden nå var 22 grader. Har en bod med 18 grader, bør det flyttes dit? Stått i en uke nå

7. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Hvor i gjæringa er du? Har dunken stått i en bod med temp på 22 grader under stormgjæringa, kan det ha vært ganske varmt i ølet - det blir fort 3-4 grader varmere enn omgivelsene.

Å plutselig sette den 4 grader kjøligere er kanskje litt skummelt. Jeg har aldri prøvd å gjøre noe sånt, men det er ikke etter boka, i alle fall. Og hvis gjæringa er på hell, kan den sikkert like gjerne bli stående der.

8. Anders90

Anders90
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Stått en uke. Er ca 21 ved gulvet der dubken står. Gjæret tåler opp til 30gr, men anbefalt mellom 18-24. Har tappet en skvett annenhver dag for å måle temp, har ligget stabilt på 21-22gr.

9. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

I latskapens navn, så tar eg spørsmålet her, eg liker denne tråden.
    Sitter og drikker en hveteøl med wlp 351.
    Den beskrives som "tart" har eg lest en plass.
    Men, hva er tart? Eg opplever mitt øl som litt surt. Er det tart eller har eg begått store bryggetekniske feil?

10. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

tart = litt surt, syrlig.

RealGone liker dette.
  11. Julian Høstan

Julian Høstan
    Expand Collapse
    Registrert bruker

SG 1008 på Cider er høyt. Det er bare fruktsukker der og gjæren spiser opp Alt. Normalt er FG på 1000 eller under. Derfor det kommer med essens. Søtningsmiddel.

12. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, ok, som eg kanskje trodde, men likevel:
    Veldig syrlig? Denne grenser til ok?
    Totalt malplassert syrlighet i en weizen/hefe. Riktignok humlet med Nelson S., men eg tror den skal få slippe å få skylda for dette...
    Trolig mitt kjipeste brygg på et år eller too_O

13. kjetilG

kjetilG
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er det noen som har prøvd å bruke magnetventil til øl ut?

Har en tanke om å kunne bytte mellom 3 fat ved å koble på magnet ventil og velge knapp som åpner ventil x så kan du tappe med en vanlig perlic kran. . Men de ventilene jeg har prøvd gjør at det skummer veldig, da de ventilene jeg finner stortsett har en reduksjon.

14. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

En hefe er litt syrlig - "tart" er kanske et litt sterkt ord, men jeg blir skuffa om den ikke har et lite bitt. Noe av det kommer selvfølgelig fra kullsyra, men det må være noe mer der. Det verste som finnes - og jeg mener det finnes en god del av det - er sånn litt flat og søtlig/emmen bananorama.

RealGone og Brede liker dette.
  15. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Magnetventil og øl funker ikke. Kanskje motorisert kuleventil kan brukes? Det blir rettere vei gjennom i alle fall. Ikke like rask omstilling, men det gjør kanskje ikke så mye?

16. kjetilG

kjetilG
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg ser for meg at det kan gå da jeg tenker å ha en vanlig tappe kran etter ventilen. Har tenkt på det. Men håpet noen hadde funnet en ventil til formålet:)

17. Anders90

Anders90
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Skal være 1.006 i FG ifølge oppskrift.

18. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Blir det mye skum selv om du kjører 3m 3/16 etter ventilen?

19. kjetilG

kjetilG
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja. Har prøvd litt forskjellige lengder og størelse på slanger. Har også prøvd å sette ventilen nerme fate og nærme krana. Men samme resultat. Tror det kommer av reduksjonen i ventilen.

20. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dumt spørsmål fordi jeg finner ikke igjen tråden.

De digitale vektene som er egnet for malt fra Brewshop.no. Nå har det gått en tid siden de ble lansert hos brewshop, er de en bra bet? Tåler tidens tann?

Del denne siden