1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Til vanlig bruk mener jeg det holder lenge å bruke billigste maskinoppvaskmiddel. Men snakker vi om fastgrodd møkk, holder ikke det - i alle fall ikke hvis du ikke har veldig god tid. Jeg har nettopp vaska noen flasker jeg fikk i retur i dag. De hadde stått et par år med gjærslam på bunnen som hadde tørka godt inn, og jeg prøvde med et ganske kraftig middel som heter Bryggrens, som jeg har fått fra Ila Hjemmebrygg. Det er vel noe i likhet med PBW; jeg er ikke sikker. Men du skal bruke hansker og vernebriller, i alle fall. Jeg fylte flaskene med det, og etter noen timer hadde guffet løst seg opp - nesten. Jeg måtte bruke børste på et par. Jeg tror ikke maskinoppvaskmiddelet hadde gjort den jobben, i alle fall ikke på bare noen timer.

Jeg har aldri brukt PBW, men det er visst bra saker - og dyrt.

Så du må tilpasse det du bruker etter oppgaven. I noen tilfeller er det bare kaustisk soda som hjelper. Og hjelper ikke det, er vel gjenvinninga neste:). Men bruk ikke kaustisk soda på plast; det gjør noe med overflaten, har jeg hørt. (Må jeg sjekke nærmere. Jeg er ikke sikker.)

Vær obs på at reingjøring er én ting, desinfeksjon noe annet. Så vask først helt reint, skyll godt, og kan du desinfisere. Er det helt ikke helt reint, er det ingen hjelp i å desinfisere - og er det helt reint, trenger du antakelig strengt tatt ikke å desinfisere:). Men vi gjør det allikevel. Alltid.

For å gjøre jobben enklest mulig, er det viktig å aldri la noe du har brukt, tørke før du vasker det.

#9721 Finn Berger, 14 Mai 2019
    Sist redigert: 14 Mai 2019
  2. Daggis

Daggis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Om man kjøper 500g pakke tørrgjær, hvordan kan man oppbevare slikt når man brygger 25l batcher? Mener huske jeg har sett noen snakke om nedfrysing ett eller annet sted her på forumet, men fant ikke når jeg lette. Noen tips?

3. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har sett at folk lager porsjonspakker. Da bør man vel antagelig både vakuumere og fryse. Noen påstår at det går bra å bare forsyne seg fra 500 g pakken etterhvert, men det er milevis unna det produsenten anbefaler. Tørrgjær er veldig følsom for fuktighet.

Daggis liker dette.
  4. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har brukt kaustisk soda på gjæringsbøttene i årevis. Og til fat. Ikke så sterk blanding, da. Skal ikke brukes på glass, står det. Det var litt overraskende. Rengjøring! En enkel guide til vask av bryggerutstyret ditt. - Ølforum

5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Jeg skal prøve å finne igjen kilden min på det der. Det var nok en podcast. Enten denne: Cleaning and Sanitation with Rick Theiner - BeerSmith Podcast #187 | Home Brewing Beer Blog by BeerSmith™ eller en annen beersmithpodcast, med Chis Graham som gjest. Jeg får ikke hørt gjennom dem nå.

Sånne artikler som bryggeforretningene legger ut, og som hverken sier noe om hvem forfatteren er eller hva slags kvalifikasjoner vedkommende har, og som ikke oppgir kilder, bør man sky. Den der har f.eks. den litt merkelige opplysningen om at dersom Starsan tilsettes vann med for høy pH, blir den grumsete, og at du da må bruke destillert vann. (Mitt vann inneholder ca. 30-40 ppm kalsium, og det reagerer antakelig med fosforsyra, og felles ut. Så oppløsningen blir grå, men ikke grumsete - og den er like effektiv. Det er pH'en som er det avgjørende. Og den er lav nok.)

6. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Flaskene mine ligger ofte flere uker i kaustikksoda. Har ikke merket noe til at de tar skade av det.

JAMBO picobryggeri liker dette.
  7. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er en utmerket vaske- og desinfiseringsguide her på forumet. Det at glass ikke tåler kaustisk soda virker litt rart, ja. Men sterk konsentrasjon kan lage flekker på mange overflater. Rengjøring og desinfisering - Norbrygg

Mc. liker dette.
  8. Einar Michelsen

Einar Michelsen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har brukt den med godt resultat i både Belgisk Blond og sterk mørk belgisk.

cjohansen liker dette.
  9. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har en ipa stående på Imperial a15 independence. Den var nesten ferdig, så jeg tørrhumla den her på mandag. Når jeg var nede og så på den nå har den skumma over som bare det. Er det normal oppførsel? Tørrhumling er utafor min normale m.o. o_O

10. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tørhumling vil ofte føre til litt eller meir aktivitet igjen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

11. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har hørt man kan få litt hop creep, men her blei det nærmest belgiske tilstander.

12. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Jeg har opplevd plenty av hopcreep når jeg har brygget NEIPA/NEAPA i det siste, men det der høres ut som noe annet. Det kan ha starta med hopcreep, men så har den nye aktiviteten vekket et monster nede i dypet. Har du hatt en Balrog nedi der:p?

Hva var OG, og FG før du tørrhumla? Og hva ligger den på nå? Mesketemperatur?

13. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

OG var 1066, SG før tørrhumling 1015. Nå har jeg ikke målt. Meska i 75 min på 64 grader, et kvarter på 72 før utmesk. Ukjent gjær for meg, men hadde regna med å se 1012, sånn omtrent. Jeg hadde forventa litt aktivitet etter tørrhumling, men å komme ned og finne gly i hele slangen var en overraskelse.

Edit: @Finn Berger SG er nå nede i 1013. Jeg fikk rensa slangen for gly, og det bobler nå fint i co2-fella. Det lukter humlete og interessant, men den grapefruktjuicen jeg håpa på ser ikke ut til å ha slått til denne gangen heller. Det er grapefrukt der, og det er ganske bittert, men fullt så reint som jeg håpa er det ikke. Det lurte seg med litt blomsterbed denne gangen også. :( Særlig pent er det heller ikke. Jeg slang inn 5 % DRC for å få testa det, og hydrometerprøven ser ut som hellig vann fra ganges. Jaja...

#9733 erikraude, 15 Mai 2019
    Sist redigert: 15 Mai 2019
  14. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Dette høres rimelig normalt ut. Det var bare det med skummet som virka skummelt. (Pling!) Vær forberedt på at den kan komme til å holde på noen dager. Den siste jeg hadde, som jeg tappa opp for 10 dager siden, humlekrøp i 6 dager før jeg til slutt tok nakketak på den og stappa den ned i flasker. Det ser ut til at det går bra. Den har ikke utvikla seg eksplosivt under kork, men har normal utvikling av karboneringa, heller litt treig, faktisk. Og er veldig god.

Den kommer til å forbli uklar om du ikke foretar deg noe for å unngå det. (CC, gelatin, fiskeblære, filtrering, finmalte nylonstrømper - eller hva det nå heter, det kunststoffet de bruker.) Jeg foretar meg ikke noe, bortsett fra at jeg filtrerer ut grove humlepartikler ved hjelp av en humlepose jeg knytter på slangen når jeg tapper over i blandekaret. Og jeg lever godt med at ølet er sjarmerende uklart. Står det lenge nok, klarner det - men det står ikke lenge nok hvis det blir godt. (Det sørger Marit for:p!) Og blir det ikke godt, er det like godt å helle det ut.

JAMBO picobryggeri og erikraude liker dette.
  15. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tenkte å kjøre CC og gelatin. Jeg var litt bekymra for om jeg fikk rensa ut nok O2 av systemet etter tørrhumling, men det ser jo ut til å gå på skinner. Denne skal på fat, så det er vel ingen katastrofe om den skulle tikke littegrann videre ned etter fating, men jeg ser jo helst at den gjør seg helt ferdig. Hvor lenge er det regna som greit at den står på tørrhumla? Fem dager eller så?

16. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Det har jeg sett veldig mange meninger om, men jeg heller etter hvert mot at den tåler en ganske lang periode uten at du får noen grassmak, eller tanninsk preg. Kinn tørrhumler Vestkyst i 7 dager - eller gjorde det i hvert fall en gang i verden. Og den jeg har stående nå, tørrhumlet jeg i to omganger, sånn at den første runden lå i ølet i 11 dager, faktisk. Og det ser ut til å ha gått helt bra, det. (Men jeg har altså ikke verdens fineste gane; det må du ta høyde for!)

Men 5 dager er innafor med god margin; det tar jeg sjansen på å si.

erikraude liker dette.
  17. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bra, bra. Da skal jeg ikke bli paranoid hvis den trenger litt tid til å gå seg helt ferdig. :) Takk, Finn!

Finn Berger liker dette.
  18. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Disse Stout Spout'ene. Har det noe for seg uten nitrogen?
    Yay or nay?

Edit: Ser de i all hovedsak er ment for bruk med nitro.

#9738 RealGone, 16 Mai 2019
    Sist redigert: 16 Mai 2019
  19. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Stout spout (eller stoutkran) uten nitro: Yay
    Nitro uten stout spout/kran: Nay
    Uten nitro må du bare stille opp trykket før tapping, og ned etterpå.

LarsUlv, RealGone og erikraude liker dette.
  20. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vis vedlegget 40620

Er det jeg som har gått glipp av en endring i alkoholloven, eller Extra som tøyer den litt?

Del denne siden