Jeg har samme taktikk.18 liter. Når jeg skal desinfisere et gjæringskar før bruk, fyller jeg det med de 18 literne. Først får det stå en stund i normal posisjon, og så snur jeg det på hodet oppå det karet jeg oppbevarer desinfeksjonsvæsken i. Det er ei gjæringsbøtte av samme slag, så det passer akkurat. Da bruker det godt med tid på å tømme seg gjennom gjærlåspakningen. Lager morsomme surklelyder med jevne mellomrom, også. Katta freser og skygger banen.
Jeg bruker det mange ganger, til jeg synes det begynner å se tvilsomt ut. pH holder seg uten problemer. Tror jeg brukte den siste runden til både gjæringskar og omstikningskar på minst 20 brygg - jeg brukte den altså 40 ganger.
Jeg har ikke særlig tro på at du får noe skikkelig desinfisert med starsan bare gjennom å sprute det på, men når noe er skikkelig reingjort, så skal det noe til før det skjer noe galt. Men for sikkerhets skyld: Fullkontakt i minst 10 minutter - 'cause I can. (Jeg bruker forresten Sure San til det der. Kortreist desinfeksjon
. Det er laget i Norge.)
Antakelig greit, men jeg er skeptisk til klor. Jeg ville i alle fall skylt uhyre grundig. Jeg har brukt en del av en veldig svak løsning med klor og eddik som det etter sigende ikke skulle være nødvendig å skylle bort, men jeg har en lei følelse av at det kanskje satte litt smak.
Jeg bruker maskinoppvaskmiddel for å få flaskene reine. Normalt skyller jeg dem rett etter bruk, og fyller litt oppvaskmiddelblandet vann - jeg har alltid stående ei flaske - oppi. Så gir jeg dem en omgang med flaskebørste og skyller et par ganger. Og så sprayer jeg dem med starsan - antakelig unødvendig - og henger dem til tørk. Før bruk bader jeg dem i starsan (fullkontakt
!)
Møkkete flasker lar jeg stå med maskinoppvaskmidlet i den tida det tar før møkka er oppløst.