Tråden for dumme spørsmål.

Min gikk ut i fjor høst. Det er jo ingenting som lekker eller virker off med det blotte utrente øye, så jeg er jo fryktelig spent på hva den datoen egentlig betyr. Plastikken (etter en sjekk er HDPE (#2)) Så flaska skal jo tåle dette over lang tid. The plot thickens,
Hør på Finn og YngveKL. Det er et EU direktiv som krever at det skal ha en holdbarhet. Syra skal ikke kunne angripe plasten. Hadde den gjort så så hadde du fått på glassflaske som med konsentrerte saker.
 
Brygger bare rundt 10 ganger i året...

Blander totalt 4 liter utblandet Starsan for hvert brygg. (2l ved brygging og 2l ved flasking).
Åssen klarer du deg med så lite? Jeg bruker minst 25 liter ved hver runde, gjerne det dobbelte ved flasking.
 
Åssen klarer du deg med så lite? Jeg bruker minst 25 liter ved hver runde, gjerne det dobbelte ved flasking.
Du trenger ikke tømme ut om blandingen ikke er forurenset. Jeg har et starsan-kar i næringsmiddelplast stående gjennom flere batcher. Det rommer ca 30 liter. Så lenge pH er under 3-ish gjør den jobben.
 
Du trenger ikke tømme ut om blandingen ikke er forurenset. Jeg har et starsan-kar i næringsmiddelplast stående gjennom flere batcher. Det rommer ca 30 liter. Så lenge pH er under 3-ish gjør den jobben.
Ah, så du bruker mer, du bare tar vare på det. Da skjønner jeg. Jeg kommer nok til å fortsette å helle ut etter hver gang. Jeg har nok ting i boden.
 
Ah, så du bruker mer, du bare tar vare på det. Da skjønner jeg. Jeg kommer nok til å fortsette å helle ut etter hver gang. Jeg har nok ting i boden.
Jeg har en plastikkstamp med 20 liter utblandet starsand. Den smetter akkurat under et lite bord så den er ikke i veien.
Bruker samme blandingen sikkert 10 ganger før jeg skifter. Så lenge den ikke blir forurenset eller det har gått flere mndr siden jeg skiftet. Har aldri målt ph så det er kanskje litt på kanten å bruke den så lenge :eek:.
 
Åssen klarer du deg med så lite? Jeg bruker minst 25 liter ved hver runde, gjerne det dobbelte ved flasking.
Jeg har aldri tenkt over at det er lite. Jeg bruker en sprayflaske på 0.5l til veldig mye av StarSaneringen av større ting. Smådeler ligger i et lite kar med ca 1.5l og godgjør seg. Når jeg flasker bruker jeg vel omtrent 1 l på flaskene, men siden flaskene er helt renvasket på forhånd, så gjenbrukes dette til alt det andre også, så jeg klarer meg fint med de 2 literne. Det som ikke er på sprayflasken når jeg er ferdig helles ut.

Når dette er sagt: Jeg mener selv at jeg er veldig nøye med rengjøring av alt rett etter bruk. Det finnes ikke synlig smuss igjen når bryggedagen/flaskedagen er ferdig, og jeg er også nøye med at det er tørt. Det gjør at jeg har et godt utgangspunkt før starsaneringen også.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Mangrove cidersett: skal flaske ikveld. Men det smaker lite, nesten som godt utvannet saft. Kommer smakene etter hvert, eller er det noe som er riv ruskende galt? Passion & peach, med 4 vaniljestenger.

Og om flasker ligger i klor/zalovann i ett par timer, holder det med å fylle litt varmt vann fra springen, sette fingeren over tuten og riste, 2 ganger totalt? Synes jeg lukter litt klor til å begynne med, men antar at det er normalt
 
Jeg har en plastikkstamp med 20 liter utblandet starsand. Den smetter akkurat under et lite bord så den er ikke i veien.
Bruker samme blandingen sikkert 10 ganger før jeg skifter. Så lenge den ikke blir forurenset eller det har gått flere mndr siden jeg skiftet. Har aldri målt ph så det er kanskje litt på kanten å bruke den så lenge :eek:.

Jeg har samme taktikk.18 liter. Når jeg skal desinfisere et gjæringskar før bruk, fyller jeg det med de 18 literne. Først får det stå en stund i normal posisjon, og så snur jeg det på hodet oppå det karet jeg oppbevarer desinfeksjonsvæsken i. Det er ei gjæringsbøtte av samme slag, så det passer akkurat. Da bruker det godt med tid på å tømme seg gjennom gjærlåspakningen. Lager morsomme surklelyder med jevne mellomrom, også. Katta freser og skygger banen.

Jeg bruker det mange ganger, til jeg synes det begynner å se tvilsomt ut. pH holder seg uten problemer. Tror jeg brukte den siste runden til både gjæringskar og omstikningskar på minst 20 brygg - jeg brukte den altså 40 ganger.

Jeg har ikke særlig tro på at du får noe skikkelig desinfisert med starsan bare gjennom å sprute det på, men når noe er skikkelig reingjort, så skal det noe til før det skjer noe galt. Men for sikkerhets skyld: Fullkontakt i minst 10 minutter - 'cause I can. (Jeg bruker forresten Sure San til det der. Kortreist desinfeksjon:). Det er laget i Norge.)

...
Og om flasker ligger i klor/zalovann i ett par timer, holder det med å fylle litt varmt vann fra springen, sette fingeren over tuten og riste, 2 ganger totalt? Synes jeg lukter litt klor til å begynne med, men antar at det er normalt

Antakelig greit, men jeg er skeptisk til klor. Jeg ville i alle fall skylt uhyre grundig. Jeg har brukt en del av en veldig svak løsning med klor og eddik som det etter sigende ikke skulle være nødvendig å skylle bort, men jeg har en lei følelse av at det kanskje satte litt smak.

Jeg bruker maskinoppvaskmiddel for å få flaskene reine. Normalt skyller jeg dem rett etter bruk, og fyller litt oppvaskmiddelblandet vann - jeg har alltid stående ei flaske - oppi. Så gir jeg dem en omgang med flaskebørste og skyller et par ganger. Og så sprayer jeg dem med starsan - antakelig unødvendig - og henger dem til tørk. Før bruk bader jeg dem i starsan (fullkontakt:)!)

Møkkete flasker lar jeg stå med maskinoppvaskmidlet i den tida det tar før møkka er oppløst.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg bruker 3L norgesglass til å oppbevare ferdigblandet star san i som blir brukt gudene vet hvor lenge mellom hver gang jeg skifter. For å sanitere fat så pumper jeg bare over fra fat til fat (ett står alltid fullt med starsan mao). Men til generell bruk så bruker jeg sprayflaske, samt norgesglasset. Når jeg skal sanitere gjæringskar så har jeg bare de tre literne opp, rister og skulper og snurrer på karet noen ganger ila et kvarter, og så tilbake til norgesglasset, så setter jeg det på hodet slik at skummet renner ned i lokket, og så tar av lokket og tømmer det.
 
Jeg har samme taktikk.18 liter. Når jeg skal desinfisere et gjæringskar før bruk, fyller jeg det med de 18 literne. Først får det stå en stund i normal posisjon, og så snur jeg det på hodet oppå det karet jeg oppbevarer desinfeksjonsvæsken i. Det er ei gjæringsbøtte av samme slag, så det passer akkurat. Da bruker det godt med tid på å tømme seg gjennom gjærlåspakningen. Lager morsomme surklelyder med jevne mellomrom, også. Katta freser og skygger banen.

Jeg bruker det mange ganger, til jeg synes det begynner å se tvilsomt ut. pH holder seg uten problemer. Tror jeg brukte den siste runden til både gjæringskar og omstikningskar på minst 20 brygg - jeg brukte den altså 40 ganger.

Jeg har ikke særlig tro på at du får noe skikkelig desinfisert med starsan bare gjennom å sprute det på, men når noe er skikkelig reingjort, så skal det noe til før det skjer noe galt. Men for sikkerhets skyld: Fullkontakt i minst 10 minutter - 'cause I can. (Jeg bruker forresten Sure San til det der. Kortreist desinfeksjon:). Det er laget i Norge.)



Antakelig greit, men jeg er skeptisk til klor. Jeg ville i alle fall skylt uhyre grundig. Jeg har brukt en del av en veldig svak løsning med klor og eddik som det etter sigende ikke skulle være nødvendig å skylle bort, men jeg har en lei følelse av at det kanskje satte litt smak.

Jeg bruker maskinoppvaskmiddel for å få flaskene reine. Normalt skyller jeg dem rett etter bruk, og fyller litt oppvaskmiddelblandet vann - jeg har alltid stående ei flaske - oppi. Så gir jeg dem en omgang med flaskebørste og skyller et par ganger. Og så sprayer jeg dem med starsan - antakelig unødvendig - og henger dem til tørk. Før bruk bader jeg dem i starsan (fullkontakt:)!)

Møkkete flasker lar jeg stå med maskinoppvaskmidlet i den tida det tar før møkka er oppløst.


Skal sies at klorblandingen ikke var krutsterk: 1dl i 60L
 
Skal sies at klorblandingen ikke var krutsterk: 1dl i 60L

Litt mer enn det jeg brukte. I zalovann tror jeg det der har null effekt. Du må ha en pH ned mot 5 for at det skal virke på bakterier, men da snakker vi om en miks jeg ikke skal gå inn på her. Jeg har slutta å bruke den.

Zalo har heller ikke noe for seg. Det løser vel først og fremst fettstoffer, og det er lite fett i ølet:).
 
Litt mer enn det jeg brukte. I zalovann tror jeg det der har null effekt. Du må ha en pH ned mot 5 for at det skal virke på bakterier, men da snakker vi om en miks jeg ikke skal gå inn på her. Jeg har slutta å bruke den.

Zalo har heller ikke noe for seg. Det løser vel først og fremst fettstoffer, og det er lite fett i ølet:).
Du sier noe der. Så oppvaskmiddel for bruk i oppvaskmaskin er tingen, eller PWB?
 
Du sier noe der. Så oppvaskmiddel for bruk i oppvaskmaskin er tingen, eller PWB?

Til vanlig bruk mener jeg det holder lenge å bruke billigste maskinoppvaskmiddel. Men snakker vi om fastgrodd møkk, holder ikke det - i alle fall ikke hvis du ikke har veldig god tid. Jeg har nettopp vaska noen flasker jeg fikk i retur i dag. De hadde stått et par år med gjærslam på bunnen som hadde tørka godt inn, og jeg prøvde med et ganske kraftig middel som heter Bryggrens, som jeg har fått fra Ila Hjemmebrygg. Det er vel noe i likhet med PBW; jeg er ikke sikker. Men du skal bruke hansker og vernebriller, i alle fall. Jeg fylte flaskene med det, og etter noen timer hadde guffet løst seg opp - nesten. Jeg måtte bruke børste på et par. Jeg tror ikke maskinoppvaskmiddelet hadde gjort den jobben, i alle fall ikke på bare noen timer.

Jeg har aldri brukt PBW, men det er visst bra saker - og dyrt.

Så du må tilpasse det du bruker etter oppgaven. I noen tilfeller er det bare kaustisk soda som hjelper. Og hjelper ikke det, er vel gjenvinninga neste:). Men bruk ikke kaustisk soda på plast; det gjør noe med overflaten, har jeg hørt. (Må jeg sjekke nærmere. Jeg er ikke sikker.)

Vær obs på at reingjøring er én ting, desinfeksjon noe annet. Så vask først helt reint, skyll godt, og kan du desinfisere. Er det helt ikke helt reint, er det ingen hjelp i å desinfisere - og er det helt reint, trenger du antakelig strengt tatt ikke å desinfisere:). Men vi gjør det allikevel. Alltid.

For å gjøre jobben enklest mulig, er det viktig å aldri la noe du har brukt, tørke før du vasker det.
 
Sist redigert:
Om man kjøper 500g pakke tørrgjær, hvordan kan man oppbevare slikt når man brygger 25l batcher? Mener huske jeg har sett noen snakke om nedfrysing ett eller annet sted her på forumet, men fant ikke når jeg lette. Noen tips?
 
Om man kjøper 500g pakke tørrgjær, hvordan kan man oppbevare slikt når man brygger 25l batcher? Mener huske jeg har sett noen snakke om nedfrysing ett eller annet sted her på forumet, men fant ikke når jeg lette. Noen tips?
Jeg har sett at folk lager porsjonspakker. Da bør man vel antagelig både vakuumere og fryse. Noen påstår at det går bra å bare forsyne seg fra 500 g pakken etterhvert, men det er milevis unna det produsenten anbefaler. Tørrgjær er veldig følsom for fuktighet.
 
Jeg har brukt kaustisk soda på gjæringsbøttene i årevis. Og til fat. Ikke så sterk blanding, da. Skal ikke brukes på glass, står det. Det var litt overraskende. Rengjøring! En enkel guide til vask av bryggerutstyret ditt. - Ølforum

Jeg skal prøve å finne igjen kilden min på det der. Det var nok en podcast. Enten denne: Cleaning and Sanitation with Rick Theiner - BeerSmith Podcast #187 | Home Brewing Beer Blog by BeerSmith™ eller en annen beersmithpodcast, med Chis Graham som gjest. Jeg får ikke hørt gjennom dem nå.

Sånne artikler som bryggeforretningene legger ut, og som hverken sier noe om hvem forfatteren er eller hva slags kvalifikasjoner vedkommende har, og som ikke oppgir kilder, bør man sky. Den der har f.eks. den litt merkelige opplysningen om at dersom Starsan tilsettes vann med for høy pH, blir den grumsete, og at du da må bruke destillert vann. (Mitt vann inneholder ca. 30-40 ppm kalsium, og det reagerer antakelig med fosforsyra, og felles ut. Så oppløsningen blir grå, men ikke grumsete - og den er like effektiv. Det er pH'en som er det avgjørende. Og den er lav nok.)
 
Tilbake
Topp