Bytt ut gjærlåsen med en slange som du har ned i en flaske eller norgesglass (eller lignenede) med starsan i.Bruker M20 gjær på en hveteøl. Skum står som en «geysir» ut av vannlåsen etter 15 timer og tar med seg all starsan ut. Skum funker dårlig i gjærlås. Tips?
Hvorfor Starsan, egentlig? Jeg bruker vann i en mugge. Så lenge det ikke blir undertrykk i gjæringskaret, er det vel ikke infeksjonsfare?Bytt ut gjærlåsen med en slange som du har ned i en flaske eller norgesglass (eller lignenede) med starsan i.
Ja, det kan du si.Hvorfor Starsan, egentlig? Jeg bruker vann i en mugge. Så lenge det ikke blir undertrykk i gjæringskaret, er det vel ikke infeksjonsfare?
@Finn Berger jeg har "aldri" noen gang brukt de små hattene. En gang gjorde jeg det og det endte med at gjærdunken sprakk. Det var sikkert en svekkelse der fra produksjon, men siden den gang (20 år siden) har jeg aldri brukt dem. Går i plastsøpla.Jeg har et spørsmål som jeg antar helt klart kvalifiserer for en plass i denne tråden:
Gjærlåsene mine, som stammer fra Europris, har røde hatter som sitter innmari tett på; så tett, faktisk, at det ser ut som om jeg får trykkgjæring når jeg dytter dem godt nedpå. Et øl som jeg satte for noen dager siden, viste deprimerende liten vilje til å komme i gang, syntes jeg, etter å ha inspisert gjærlåsaktiviteten. Men så var det jo ellers tegn til at det foregikk noe. Så jeg løsna på den røde hetta, og whoooosh (engelsk gjær, derav språket) - ut boblet gassen.
Åpenbart bygger det seg opp trykk her. Det gjør det jo bare på grunn av væsken i gjærlåsen, også, men her er det en del mer. Så mitt dumme spørsmål blir da: Får jeg en liten trykkgjæringseffekt av dette, tro?
En klunk vodka...Bruker M20 gjær på en hveteøl. Skum står som en «geysir» ut av vannlåsen etter 15 timer og tar med seg all starsan ut. Skum funker dårlig i gjærlås. Tips?
@Finn Berger jeg har "aldri" noen gang brukt de små hattene. En gang gjorde jeg det og det endte med at gjærdunken sprakk. Det var sikkert en svekkelse der fra produksjon, men siden den gang (20 år siden) har jeg aldri brukt dem. Går i plastsøpla.
Vodka mot skum?En klunk vodka...
Gjort dette nå. Det som skjer da er at lokket åpner seg. Har satt på en skruklemme over der den åpnet, men da åpnet den seg på motsatt. Virker som om der er for stor motstand. CO2 samles opp og slippes ut hvert 4 minutt, med et voldsomt rabalder. Minner meg om lyden av takras med snøBytt ut gjærlåsen med en slange som du har ned i en flaske eller norgesglass (eller lignenede) med starsan i.
Vodka mot skum?
Høres ut som en veldig tynn/veldig lang slange......Gjort dette nå. Det som skjer da er at lokket åpner seg. Har satt på en skruklemme over der den åpnet, men da åpnet den seg på motsatt. Virker som om der er for stor motstand. CO2 samles opp og slippes ut hvert 4 minutt, med et voldsomt rabalder. Minner meg om lyden av takras med snø
Ja, i gjærlåsen selvfølgelig. Tøt skum ut av gjærlåsen, derfor funker starsan dårlig. Brukte 1 meter 12mm med slange som jeg byttet ut gjærlåsen med, og sank enden i en oppfylt brusflaske.Litt heftig gjæring tømmer gjerne gjærlåsen for starsan fordi starsan skummer, og slik lettere transporteres ut av gjærlåsen.
Vodka skummer ikke, og holder seg sånn sett bedre. Men alkoholen fordamper vel etter hvert?
Jeg bruker starsan, og ser ikke helt problemet. Det er lett å etterfylle.
Hvis lokket åpner seg er det jo ikke passasje gjennom slangen og ned i flaska?Gjort dette nå. Det som skjer da er at lokket åpner seg. Har satt på en skruklemme over der den åpnet, men da åpnet den seg på motsatt. Virker som om der er for stor motstand. CO2 samles opp og slippes ut hvert 4 minutt, med et voldsomt rabalder. Minner meg om lyden av takras med snø
Joda. Bobler godt nedi konstant, men ett par ganger nå har lokket åpnet seg og fosset ut skum. Merkelig, og jeg skjønner ingentingHvis lokket åpner seg er det jo ikke passasje gjennom slangen og ned i flaska?
Kanskje en ide med en periode åpen gjæring?Joda. Bobler godt nedi konstant, men ett par ganger nå har lokket åpnet seg og fosset ut skum. Merkelig, og jeg skjønner ingenting