Tråden for dumme spørsmål.

Bruker M20 gjær på en hveteøl. Skum står som en «geysir» ut av vannlåsen etter 15 timer og tar med seg all starsan ut. Skum funker dårlig i gjærlås. Tips?
 
Bruker M20 gjær på en hveteøl. Skum står som en «geysir» ut av vannlåsen etter 15 timer og tar med seg all starsan ut. Skum funker dårlig i gjærlås. Tips?
Bytt ut gjærlåsen med en slange som du har ned i en flaske eller norgesglass (eller lignenede) med starsan i.
 
Ja, det skummer. :)
Og så unngår du infeksjon i vannet når det har kommet gjær oppi.
Jeg har et øl stående nå som det lukter litt mystisk av. Jeg håper det er fra muggen med vann/gjær... :eek:
Nå har jeg helt litt Starsan oppi. ;)
 
Sist redigert:
Jeg har et spørsmål som jeg antar helt klart kvalifiserer for en plass i denne tråden:

Gjærlåsene mine, som stammer fra Europris, har røde hatter som sitter innmari tett på; så tett, faktisk, at det ser ut som om jeg får trykkgjæring når jeg dytter dem godt nedpå. Et øl som jeg satte for noen dager siden, viste deprimerende liten vilje til å komme i gang, syntes jeg, etter å ha inspisert gjærlåsaktiviteten. Men så var det jo ellers tegn til at det foregikk noe. Så jeg løsna på den røde hetta, og whoooosh (engelsk gjær, derav språket:confused:) - ut boblet gassen.

Åpenbart bygger det seg opp trykk her. Det gjør det jo bare på grunn av væsken i gjærlåsen, også, men her er det en del mer. Så mitt dumme spørsmål blir da: Får jeg en liten trykkgjæringseffekt av dette, tro?
@Finn Berger jeg har "aldri" noen gang brukt de små hattene. En gang gjorde jeg det og det endte med at gjærdunken sprakk. Det var sikkert en svekkelse der fra produksjon, men siden den gang (20 år siden) har jeg aldri brukt dem. Går i plastsøpla. :)
 
@Finn Berger jeg har "aldri" noen gang brukt de små hattene. En gang gjorde jeg det og det endte med at gjærdunken sprakk. Det var sikkert en svekkelse der fra produksjon, men siden den gang (20 år siden) har jeg aldri brukt dem. Går i plastsøpla. :)

Oj, det var spes. tett blir det ikke normalt.

De hattene er ganske kjekke, faktisk. Om du er så uheldig/klønete å få sugd noe av væska i gjærlåsen ned i ølet - det har hendt meg - så er det greit å vite at det ikke har ramlet noe nedi der. Så jeg bruker dem.
 
Sist redigert:
Mine sånne røde hetter har noen "knotter" på innsiden som gjør at de ikke går helt nedpå og tetter. Trykk er ikke noe problem hos meg. Med vanlige bøtter fra bryggselv, så siver nok det meste av trykket ut mellom lokket og bøtta, siden det ikke er helt tett der.
 
Bytt ut gjærlåsen med en slange som du har ned i en flaske eller norgesglass (eller lignenede) med starsan i.
Gjort dette nå. Det som skjer da er at lokket åpner seg. Har satt på en skruklemme over der den åpnet, men da åpnet den seg på motsatt. Virker som om der er for stor motstand. CO2 samles opp og slippes ut hvert 4 minutt, med et voldsomt rabalder. Minner meg om lyden av takras med snø
 
Vodka mot skum?

Litt heftig gjæring tømmer gjerne gjærlåsen for starsan fordi starsan skummer, og slik lettere transporteres ut av gjærlåsen.
Vodka skummer ikke, og holder seg sånn sett bedre. Men alkoholen fordamper vel etter hvert?

Jeg bruker starsan, og ser ikke helt problemet. Det er lett å etterfylle.
 
Gjort dette nå. Det som skjer da er at lokket åpner seg. Har satt på en skruklemme over der den åpnet, men da åpnet den seg på motsatt. Virker som om der er for stor motstand. CO2 samles opp og slippes ut hvert 4 minutt, med et voldsomt rabalder. Minner meg om lyden av takras med snø
Høres ut som en veldig tynn/veldig lang slange......
 
Litt heftig gjæring tømmer gjerne gjærlåsen for starsan fordi starsan skummer, og slik lettere transporteres ut av gjærlåsen.
Vodka skummer ikke, og holder seg sånn sett bedre. Men alkoholen fordamper vel etter hvert?

Jeg bruker starsan, og ser ikke helt problemet. Det er lett å etterfylle.
Ja, i gjærlåsen selvfølgelig. Tøt skum ut av gjærlåsen, derfor funker starsan dårlig. Brukte 1 meter 12mm med slange som jeg byttet ut gjærlåsen med, og sank enden i en oppfylt brusflaske.
 
Gjort dette nå. Det som skjer da er at lokket åpner seg. Har satt på en skruklemme over der den åpnet, men da åpnet den seg på motsatt. Virker som om der er for stor motstand. CO2 samles opp og slippes ut hvert 4 minutt, med et voldsomt rabalder. Minner meg om lyden av takras med snø
Hvis lokket åpner seg er det jo ikke passasje gjennom slangen og ned i flaska?
 
Tilbake
Topp