1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

:p ... som sagt, spørsmålet var ikke ment å tolkes politisk. Som kveik-entusiast må jeg likevel si at svaret ditt ikke er helt meningsløst. Så når jeg har høstet og gjenbrukt W-34/70 så mange ganger at den lever opp til det ovenstående, så er jeg i mål... Men hva med f.eks. ECDahls-gjæren? Den har jo nesten ingen av de egenskapene (mulig den tåler kauking), og likevel er den norsk, eller? ;)

#9641 Sarge, 9 Mai 2019
    Sist redigert: 9 Mai 2019
  2. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Håper inderlig ikke noen tar innlegget mitt seriøst :p hehe

Einar Michelsen og Sarge liker dette.
  3. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tenker etter å ha tenkt meg om at når jeg føler at gjæren har vist hva den kan i så mange generasjoner at jeg kan kalle den for "husgjær", så er den norsk nok. ;) Så da har jeg fått/tatt/gitt svar på spørsmålet. Takk for alle svar som sparket litt i tankeprosessene mine.

4. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Dahlsgjæren kom til Norge fra Tyskland i 1944, og er sånn sett høyst suspekt. Ved en glipp blei den ikke sendt tilbake til Tyskland sammen med den tyske okkupasjonsstyrken. Det bør vi overveie å gjøre noe med.

Bedre seint enn aldri!

5. Anders90

Anders90
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg skal faktisk gjøre det samme idag, men glemte å tilsette essens igår, så da prøver jeg å tilsette rett før flasking. Skal vel ikke ha noe å si uansett

6. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Nei. Jeg regner med at denne essensen ikke inneholder noe gjærbart, og da ser jeg ingen grunn til ikke å gjøre det sånn.

Sarge liker dette.
  7. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men Tysk øl skarrem ha.......
    :eek::D;)

Finn Berger liker dette.
  8. Hsl123

Hsl123
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Fint at det er noen kveik entusiaster her :D Har 5# Hornindal på vei i posten. Tenkte først brygge en 50/50 Pale/pils med 15IBU perle @ 60min. Fint med andre tips/oppskrifter som anbefales å prøve med Hornindal kveik! Er litt skeptisk til råøl, Er det mye forskjell smaksmessig? Tenkte bare koke 90min

Har også hørt 2/3 Pils, 1/3 Munich og 30g Perle @ 60, 30g Perle @ 15 og 30g Perle @ 2min funker, har noen testet det?

Jeg har ikke lett tilgang til einer, så tenkte droppe det. Er det et stort tap smaktsmessig?

9. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har ikke våget meg på Hornindal eller råøl, dessverre. Er ikke så erfaren i det hele tatt (har kun brygget med Gjernes), men er entusiastisk. Forsøker å få tak i noen nye kveiker nå (Skare, Opshaug og/eller Midtbust), men det tar tid.

10. Anders90

Anders90
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har en svovellukt fra dunken med Cider. Ser at dette «luftes» ut med CO2en som siger ut. Men om dette flaskes, vil svovellukten fortsatt være l cideren?

11. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

La det stå i dunken til det har gitt seg. Flasker du, blir det der. Det reduseres noe, men ikke helt - er min erfaring.

12. Anders90

Anders90
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk. Da lar jeg det stå litt til. Trodde der hadde stått i 2 uker, men etter litt tenking har det kun stått i 9 dager. Stakk om til nytt kar igår, håper dette ikke har noe å si. Kun ei lita gjærkake på 5mm i bunn. SG på 1008, så er vel ferdig gjæret

13. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvor får man kjøpt hydrometer av god kvalitet, eks Widder etc... Noen som kan hjelpe? :)

14. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Jeg har et spørsmål som jeg antar helt klart kvalifiserer for en plass i denne tråden:

Gjærlåsene mine, som stammer fra Europris, har røde hatter som sitter innmari tett på; så tett, faktisk, at det ser ut som om jeg får trykkgjæring når jeg dytter dem godt nedpå. Et øl som jeg satte for noen dager siden, viste deprimerende liten vilje til å komme i gang, syntes jeg, etter å ha inspisert gjærlåsaktiviteten. Men så var det jo ellers tegn til at det foregikk noe. Så jeg løsna på den røde hetta, og whoooosh (engelsk gjær, derav språket:confused:) - ut boblet gassen.

Åpenbart bygger det seg opp trykk her. Det gjør det jo bare på grunn av væsken i gjærlåsen, også, men her er det en del mer. Så mitt dumme spørsmål blir da: Får jeg en liten trykkgjæringseffekt av dette, tro?

15. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har lurt på det samme. Mine kommer riktignok fra bryggselv, men konseptet virker likt. Når jeg tar av hettene for å etterfylle starsan (og det må jeg jo iblant) er det alltid en markant økning i gassutslipp. Om det er nok til å ha noe å si? Jeg veit ikke. Det er nok klart mer mottrykk når jeg fanger co2 med et sånt tobøttesystem der gassen må presse starsan fra den ene bøtta til den andre, og jeg har ikke opplevd noen endringer på gjæringa med det systemet.

Finn Berger liker dette.
  16. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Du får stadig den vanlige mengden fusel, mener du;)?

erikraude liker dette.
  17. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg vokste opp i byen, jeg, vøtt. Fusel er ikke en del av smakspaletten. ;)

Finn Berger liker dette.
  18. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

hehe - det er selvfølgelig vanskelig å lese mellom linjene når jeg skriver bare ei linje, så du får være unnskyldt, men det jeg på (vanlig) subtilt vis prøvde å si, var at det kanskje ikke er så lett å merke noen forskjell når du i utgangspunktet brygger godt øl;).

Jeg trodde det hørte med til den mer forfinede bykulturen å drikke grappa:p.

erikraude liker dette.
  19. JAMBO picobryggeri

JAMBO picobryggeri
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Forsøkte å søke på forumet, men fant ikke et enkelt svar.....
    Er det noe forskjellig i vektforhold hvis en skal benytte fersk humleblomst i forhold til pellets?
    Vurderer å plante ett par humler. Mest for kuriositet, men kanskje det kan bli vellykket :D
    Plantasjen har Nortbrew og Hageland har Teledøl.

20. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Er det noe hjelp å få her? Using Fresh Wet Hops in Home Brewed Beer | Home Brewing Beer Blog by BeerSmith™

eller her: Growing Wet Hops Year-Round with Kyle and Greg Stelzer - BeerSmith Podcast #185 | Home Brewing Beer Blog by BeerSmith™

JAMBO picobryggeri liker dette.

Del denne siden