Tråden for dumme spørsmål.

Har ikke våget meg på Hornindal eller råøl, dessverre. Er ikke så erfaren i det hele tatt (har kun brygget med Gjernes), men er entusiastisk. Forsøker å få tak i noen nye kveiker nå (Skare, Opshaug og/eller Midtbust), men det tar tid.
 
Har en svovellukt fra dunken med Cider. Ser at dette «luftes» ut med CO2en som siger ut. Men om dette flaskes, vil svovellukten fortsatt være l cideren?
 
Har en svovellukt fra dunken med Cider. Ser at dette «luftes» ut med CO2en som siger ut. Men om dette flaskes, vil svovellukten fortsatt være l cideren?

La det stå i dunken til det har gitt seg. Flasker du, blir det der. Det reduseres noe, men ikke helt - er min erfaring.
 
La det stå i dunken til det har gitt seg. Flasker du, blir det der. Det reduseres noe, men ikke helt - er min erfaring.
Takk. Da lar jeg det stå litt til. Trodde der hadde stått i 2 uker, men etter litt tenking har det kun stått i 9 dager. Stakk om til nytt kar igår, håper dette ikke har noe å si. Kun ei lita gjærkake på 5mm i bunn. SG på 1008, så er vel ferdig gjæret
 
Jeg har et spørsmål som jeg antar helt klart kvalifiserer for en plass i denne tråden:

Gjærlåsene mine, som stammer fra Europris, har røde hatter som sitter innmari tett på; så tett, faktisk, at det ser ut som om jeg får trykkgjæring når jeg dytter dem godt nedpå. Et øl som jeg satte for noen dager siden, viste deprimerende liten vilje til å komme i gang, syntes jeg, etter å ha inspisert gjærlåsaktiviteten. Men så var det jo ellers tegn til at det foregikk noe. Så jeg løsna på den røde hetta, og whoooosh (engelsk gjær, derav språket:confused:) - ut boblet gassen.

Åpenbart bygger det seg opp trykk her. Det gjør det jo bare på grunn av væsken i gjærlåsen, også, men her er det en del mer. Så mitt dumme spørsmål blir da: Får jeg en liten trykkgjæringseffekt av dette, tro?
 
Jeg har et spørsmål som jeg antar helt klart kvalifiserer for en plass i denne tråden:

Gjærlåsene mine, som stammer fra Europris, har røde hatter som sitter innmari tett på; så tett, faktisk, at det ser ut som om jeg får trykkgjæring når jeg dytter dem godt nedpå. Et øl som jeg satte for noen dager siden, viste deprimerende liten vilje til å komme i gang, syntes jeg, etter å ha inspisert gjærlåsaktiviteten. Men så var det jo ellers tegn til at det foregikk noe. Så jeg løsna på den røde hetta, og whoooosh (engelsk gjær, derav språket:confused:) - ut boblet gassen.

Åpenbart bygger det seg opp trykk her. Det gjør det jo bare på grunn av væsken i gjærlåsen, også, men her er det en del mer. Så mitt dumme spørsmål blir da: Får jeg en liten trykkgjæringseffekt av dette, tro?
Jeg har lurt på det samme. Mine kommer riktignok fra bryggselv, men konseptet virker likt. Når jeg tar av hettene for å etterfylle starsan (og det må jeg jo iblant) er det alltid en markant økning i gassutslipp. Om det er nok til å ha noe å si? Jeg veit ikke. Det er nok klart mer mottrykk når jeg fanger co2 med et sånt tobøttesystem der gassen må presse starsan fra den ene bøtta til den andre, og jeg har ikke opplevd noen endringer på gjæringa med det systemet.
 
Jeg har lurt på det samme. Mine kommer riktignok fra bryggselv, men konseptet virker likt. Når jeg tar av hettene for å etterfylle starsan (og det må jeg jo iblant) er det alltid en markant økning i gassutslipp. Om det er nok til å ha noe å si? Jeg veit ikke. Det er nok klart mer mottrykk når jeg fanger co2 med et sånt tobøttesystem der gassen må presse starsan fra den ene bøtta til den andre, og jeg har ikke opplevd noen endringer på gjæringa med det systemet.

Du får stadig den vanlige mengden fusel, mener du;)?
 
Jeg vokste opp i byen, jeg, vøtt. Fusel er ikke en del av smakspaletten. ;)

hehe - det er selvfølgelig vanskelig å lese mellom linjene når jeg skriver bare ei linje, så du får være unnskyldt, men det jeg på (vanlig) subtilt vis prøvde å si, var at det kanskje ikke er så lett å merke noen forskjell når du i utgangspunktet brygger godt øl;).

Jeg trodde det hørte med til den mer forfinede bykulturen å drikke grappa:p.
 
Forsøkte å søke på forumet, men fant ikke et enkelt svar.....
Er det noe forskjellig i vektforhold hvis en skal benytte fersk humleblomst i forhold til pellets?
Vurderer å plante ett par humler. Mest for kuriositet, men kanskje det kan bli vellykket :D
Plantasjen har Nortbrew og Hageland har Teledøl.
 
Forsøkte å søke på forumet, men fant ikke et enkelt svar.....
Er det noe forskjellig i vektforhold hvis en skal benytte fersk humleblomst i forhold til pellets?
Vurderer å plante ett par humler. Mest for kuriositet, men kanskje det kan bli vellykket :D
Plantasjen har Nortbrew og Hageland har Teledøl.

Er det noe hjelp å få her? Using Fresh Wet Hops in Home Brewed Beer | Home Brewing Beer Blog by BeerSmith™

eller her: Growing Wet Hops Year-Round with Kyle and Greg Stelzer - BeerSmith Podcast #185 | Home Brewing Beer Blog by BeerSmith™
 
hehe - det er selvfølgelig vanskelig å lese mellom linjene når jeg skriver bare ei linje, så du får være unnskyldt, men det jeg på (vanlig) subtilt vis prøvde å si, var at det kanskje ikke er så lett å merke noen forskjell når du i utgangspunktet brygger godt øl;).

Jeg trodde det hørte med til den mer forfinede bykulturen å drikke grappa:p.
Ja, grappa har jeg drukket min del av. Fy …, sånn smaker heldigvis ikke ølet mitt.
 
Hei folkens!

Skyter et par spørsmål inn her, litt overflødig å opprette en egen tråd.

Hvilke fordeler er det ved bruk av falskbunn kontra meskepose?
jeg bruker pose for øyeblikket, men vurderer å bytte ut/kombinere med bunn.
Hvilke ulemper er det med falskbunn utover at man må spa ut masken etterpå?
 
Hei folkens!

Skyter et par spørsmål inn her, litt overflødig å opprette en egen tråd.

Hvilke fordeler er det ved bruk av falskbunn kontra meskepose?
jeg bruker pose for øyeblikket, men vurderer å bytte ut/kombinere med bunn.
Hvilke ulemper er det med falskbunn utover at man må spa ut masken etterpå?

Jeg bruker begge deler, og er veldig fornøyd med det. Jeg bruker faktisk dobbel meskepose; da holder de mye lenger.

Fordelen med falskbunn vs bare meskepose - hvis det er det du har brukt - er at du drenerer mer effektivt.

Hvilken skyllemetode bruker du? Hvis vi snakker om kontinuerlig skylling - flysparging - vil du få vesentlig bedre effektivitet, antar jeg.
 
Sist redigert:
Jeg bruker begge deler, og er veldig fornøyd med det. Jeg bruker faktisk dobbel meskepose; da holder de mye lenger.

Fordelen med falskbunn vs bare meskepose - hvis det er det du har brukt - er at du drenerer mer effektivt.

Takk for svar

Blir nok å kombinere, ihvertfall til å begynne med. Tror jeg kommer til å prøve med kun bunn også bare for å teste. Angrer vel når jeg står der å spar mask tenker jeg.
 
Takk for svar

Blir nok å kombinere, ihvertfall til å begynne med. Tror jeg kommer til å prøve med kun bunn også bare for å teste. Angrer vel når jeg står der å spar mask tenker jeg.

Vel, det er jo en overkommelig jobb - og å renske og skylle meskeposen er jo også litt jobb.

En fordel ved å bruke meskeposen i tillegg er at du slipper å bekymre deg om grovere partikler.

Du svarte så fort at du ikke fikk med deg det spørsmålet jeg la til: Hvilken meske-/skyllemetode bruker du? Tappet du ut av krana uten noen som helst slags innretning koblet til den?
 
Har ikke noen innretning på krana nei. Jeg har pleid å overføre posen til en litt mindre kjele som jeg fyller opp med en gitt mengde vann 1 til 2 ganger, avhengig av hvor mye jeg har å skylle med. Batch sparge mener jeg de kaller det.

Edit: var litt gnien vel gnien med komma og punktum
 
Tilbake
Topp