erikraude
Norbrygg-medlem
Jeg tenkte å kjøre CC og gelatin. Jeg var litt bekymra for om jeg fikk rensa ut nok O2 av systemet etter tørrhumling, men det ser jo ut til å gå på skinner. Denne skal på fat, så det er vel ingen katastrofe om den skulle tikke littegrann videre ned etter fating, men jeg ser jo helst at den gjør seg helt ferdig. Hvor lenge er det regna som greit at den står på tørrhumla? Fem dager eller så?Dette høres rimelig normalt ut. Det var bare det med skummet som virka skummelt. (Pling!) Vær forberedt på at den kan komme til å holde på noen dager. Den siste jeg hadde, som jeg tappa opp for 10 dager siden, humlekrøp i 6 dager før jeg til slutt tok nakketak på den og stappa den ned i flasker. Det ser ut til at det går bra. Den har ikke utvikla seg eksplosivt under kork, men har normal utvikling av karboneringa, heller litt treig, faktisk. Og er veldig god.
Den kommer til å forbli uklar om du ikke foretar deg noe for å unngå det. (CC, gelatin, fiskeblære, filtrering, finmalte nylonstrømper - eller hva det nå heter, det kunststoffet de bruker.) Jeg foretar meg ikke noe, bortsett fra at jeg filtrerer ut grove humlepartikler ved hjelp av en humlepose jeg knytter på slangen når jeg tapper over i blandekaret. Og jeg lever godt med at ølet er sjarmerende uklart. Står det lenge nok, klarner det - men det står ikke lenge nok hvis det blir godt. (Det sørger Marit for!) Og blir det ikke godt, er det like godt å helle det ut.