Tråden for dumme spørsmål.

I latskapens navn, så tar eg spørsmålet her, eg liker denne tråden.
Sitter og drikker en hveteøl med wlp 351.
Den beskrives som "tart" har eg lest en plass.
Men, hva er tart? Eg opplever mitt øl som litt surt. Er det tart eller har eg begått store bryggetekniske feil?
 
I latskapens navn, så tar eg spørsmålet her, eg liker denne tråden.
Sitter og drikker en hveteøl med wlp 351.
Den beskrives som "tart" har eg lest en plass.
Men, hva er tart? Eg opplever mitt øl som litt surt. Er det tart eller har eg begått store bryggetekniske feil?

tart = litt surt, syrlig.
 
Takk. Da lar jeg det stå litt til. Trodde der hadde stått i 2 uker, men etter litt tenking har det kun stått i 9 dager. Stakk om til nytt kar igår, håper dette ikke har noe å si. Kun ei lita gjærkake på 5mm i bunn. SG på 1008, så er vel ferdig gjæret
SG 1008 på Cider er høyt. Det er bare fruktsukker der og gjæren spiser opp Alt. Normalt er FG på 1000 eller under. Derfor det kommer med essens. Søtningsmiddel.
 
tart = litt surt, syrlig.
Ja, ok, som eg kanskje trodde, men likevel:
Veldig syrlig? Denne grenser til ok?
Totalt malplassert syrlighet i en weizen/hefe. Riktignok humlet med Nelson S., men eg tror den skal få slippe å få skylda for dette...
Trolig mitt kjipeste brygg på et år eller too_O
 
Er det noen som har prøvd å bruke magnetventil til øl ut?

Har en tanke om å kunne bytte mellom 3 fat ved å koble på magnet ventil og velge knapp som åpner ventil x så kan du tappe med en vanlig perlic kran. . Men de ventilene jeg har prøvd gjør at det skummer veldig, da de ventilene jeg finner stortsett har en reduksjon.
 
Ja, ok, som eg kanskje trodde, men likevel:
Veldig syrlig? Denne grenser til ok?
Totalt malplassert syrlighet i en weizen/hefe. Riktignok humlet med Nelson S., men eg tror den skal få slippe å få skylda for dette...
Trolig mitt kjipeste brygg på et år eller too_O

En hefe er litt syrlig - "tart" er kanske et litt sterkt ord, men jeg blir skuffa om den ikke har et lite bitt. Noe av det kommer selvfølgelig fra kullsyra, men det må være noe mer der. Det verste som finnes - og jeg mener det finnes en god del av det - er sånn litt flat og søtlig/emmen bananorama.
 
Er det noen som har prøvd å bruke magnetventil til øl ut?

Har en tanke om å kunne bytte mellom 3 fat ved å koble på magnet ventil og velge knapp som åpner ventil x så kan du tappe med en vanlig perlic kran. . Men de ventilene jeg har prøvd gjør at det skummer veldig, da de ventilene jeg finner stortsett har en reduksjon.
Magnetventil og øl funker ikke. Kanskje motorisert kuleventil kan brukes? Det blir rettere vei gjennom i alle fall. Ikke like rask omstilling, men det gjør kanskje ikke så mye?
 
Jeg ser for meg at det kan gå da jeg tenker å ha en vanlig tappe kran etter ventilen. Har tenkt på det. Men håpet noen hadde funnet en ventil til formålet:)
 
Dumt spørsmål fordi jeg finner ikke igjen tråden.

De digitale vektene som er egnet for malt fra Brewshop.no. Nå har det gått en tid siden de ble lansert hos brewshop, er de en bra bet? Tåler tidens tann?
 
Dumt spørsmål fordi jeg finner ikke igjen tråden.

De digitale vektene som er egnet for malt fra Brewshop.no. Nå har det gått en tid siden de ble lansert hos brewshop, er de en bra bet? Tåler tidens tann?
Min fungerer greit enda. Sluker batteri, men har hatt tanke om å koble den på et strømadapter uten å hatt særlig prioritering til å gjennomføre nettopp det. Funger supert til å fylle fat, veier bare fatet, nuller vekta, og fyller til drøyt 19 kilo /liter.
 
Min fungerer greit enda. Sluker batteri, men har hatt tanke om å koble den på et strømadapter uten å hatt særlig prioritering til å gjennomføre nettopp det. Funger supert til å fylle fat, veier bare fatet, nuller vekta, og fyller til drøyt 19 kilo /liter.

Mycket bra. Da blir det "fortsatt" en sånn en. Bruker en alnlog vekt selv for å spltte vørter mellom gjæringskar. Men for maltet så vil jeg gjerne har noe mer nøyaktig,
 
Mycket bra. Da blir det "fortsatt" en sånn en. Bruker en alnlog vekt selv for å spltte vørter mellom gjæringskar. Men for maltet så vil jeg gjerne har noe mer nøyaktig,
Jeg kjøpte akkurat denne og hadde en strømforsyning (fra Clas Ohlsson) om fungerer helt strålende.
Hittil ser det helt greit ut. Med strømadapter holder den seg på helt til jeg skrur den av manuelt.
 
Jeg kjøpte akkurat denne og hadde en strømforsyning (fra Clas Ohlsson) om fungerer helt strålende.
Hittil ser det helt greit ut. Med strømadapter holder den seg på helt til jeg skrur den av manuelt.

Det var artig ekstrainformasjon, den skrur seg altså ikke av i det hele tatt med ekstern strømkilde?
 
Morn folkens.

Jeg tok steget å kjøpte meg en fat pakke på Lørdagen, med hjerte i halsen og svetten som silte, nye ting er skummelt for meg, så fikk jeg nå fatet på Søndag. Jeg satte fatet og CO2 tanken i kjøleskapet, mangler temp sensor der, men kjøleskapet står på 5 av 7 hvor 7 er kaldest. Fatet fikk 0.8 bar.

Jeg er jo å sjekker trykk ca. 3 ganger i døgnet, og alt har vært greit, til i dag. Når jeg sjekker regulatoren står det at det er 1 bar på fatet og at CO2 tanken er tom:eek: Nuvel, jeg kobler av fatet med øl, prøver å lese meg opp på hvordan jeg finner ut hva tanken veier full og tom, med og uten regulator, og svetter i hendene.

Finner til slutt ut at det hær gidder jeg ikke så henter et tomt fat, kobler på CO2 og joda, det tomme fatet fylles, trykket stopper på 0.8 og det andre manometeret sier at jeg har masse CO2, what gives?
 
Tilbake
Topp