Tråden for dumme spørsmål.

Dette med skylling forvirrer meg litt, og er usikker på om jeg gjør det best mulig med mitt oppsett. Brygger på en Netthandelen 30L Automatisk bryggemaskin, som har maltrør med silbunn i bunn og topp. Ved innmesk rører jeg godt i malten for å sørge for at alt er bløtlagt, før jeg monterer den øvre silbunnen og starter sirkulering (som skjer automatisk via pumpe). Etter mesking (med kontinuerlig sirkulasjon), heves temperaturen til 78 grader for utmesk, og holder den der i 10 minutter.

Frem til nå har jeg så hevet maltrøret, latt det renne helt av seg, for så å helle over vann som holder 78 grader over toppen av maltrøret. Heller over 1-2 liter av gangen, og lar dette dryppe av seg. Skylleprosessen tar som regel ca. 15-25 minutter. Når jeg har nådd ønsket kokevolum, fjerner jeg maltrøret.

Har det noe for seg å (i tillegg til å skylle med ekstra vann) å skylle med vørteren som allerede befinner seg i karet? Kan dette skylle ut enda mer sukker, eller kan man risikere det motsatte (at sukker som er i vørteren "klistrer" seg til malten igjen?

Høres egentlig greit ut det du gjør, men før skylling med vann er det lurt å kjøre "vorlauf". Du sirkulerer vørten slik at grums og partikler legger seg i maltsengen og gjør den tettere. Ideelt skal vørten bli helt klar. Praktisk å gjøre dette når du kommer opp i utmesktemperatur. Da er vørten mest flytende. Pass på at det ikke blir for kraftig sirkulering, da kan du lage kanaler i maltsengen. På den bryggeren du har er det vanskelig å få nok bevegelse i bunnen av gryten for å få opp det som har lagt seg der, men vorlauf tar en del.
15 - 25 minutter høres ut som litt kort skylletid. Det kommer selvsagt an på vannmengde, men opp mot 45 min/en time er bedre.

Jeg bruker samme brygger og har gått over til å bruke meskepose. Jeg har da fjernet røret midten og bruker ikke øverste silen.
Særlig når jeg har mye hvete, er dette en fordel. Jeg mesker inn uten sirkulering og rører godt. Da får alt svelt opp uten å gå gjennom bunnen.

Jeg har beregnet 7 liter dødrom under meskerører og bruker 3 liter pr. kg. malt. 5 kg malt gir da 22 liter meskevann.
Skyllevann beregner jeg til 4 liter avdamping pr. time og 2 liter tap ellers. 90 minutters kok gir da 6 liter tap. Total vannmengde til 25 liter i gjæringskaret blir da 25 liter + 6 liter + 2 liter + 5 liter (tap i mesk)= 38 liter total vannmengde. Skyllevann blir da 38 liter - 22 liter meskevann= 16 liter.
 
Høres egentlig greit ut det du gjør, men før skylling med vann er det lurt å kjøre "vorlauf". Du sirkulerer vørten slik at grums og partikler legger seg i maltsengen og gjør den tettere. Ideelt skal vørten bli helt klar. Praktisk å gjøre dette når du kommer opp i utmesktemperatur. Da er vørten mest flytende. Pass på at det ikke blir for kraftig sirkulering, da kan du lage kanaler i maltsengen. På den bryggeren du har er det vanskelig å få nok bevegelse i bunnen av gryten for å få opp det som har lagt seg der, men vorlauf tar en del.
15 - 25 minutter høres ut som litt kort skylletid. Det kommer selvsagt an på vannmengde, men opp mot 45 min/en time er bedre.

Jeg bruker samme brygger og har gått over til å bruke meskepose. Jeg har da fjernet røret midten og bruker ikke øverste silen.
Særlig når jeg har mye hvete, er dette en fordel. Jeg mesker inn uten sirkulering og rører godt. Da får alt svelt opp uten å gå gjennom bunnen.

Jeg har beregnet 7 liter dødrom under meskerører og bruker 3 liter pr. kg. malt. 5 kg malt gir da 22 liter meskevann.
Skyllevann beregner jeg til 4 liter avdamping pr. time og 2 liter tap ellers. 90 minutters kok gir da 6 liter tap. Total vannmengde til 25 liter i gjæringskaret blir da 25 liter + 6 liter + 2 liter + 5 liter (tap i mesk)= 38 liter total vannmengde. Skyllevann blir da 38 liter - 22 liter meskevann= 16 liter.
Men er det et poeng å kjøre vorlauf når man gjennom hele meskeprosessen sirkulerer med vann som hentes fra bunnen i karet? Det er i hvert fall der uttakket til sirkulasjonspumpa er på min brygger. Vil det ikke bli smør på flesk å stoppe sirkulasjonspumpa, tappe ut fra kranen og å helle over?

Det med dødromvolum har jeg ikke tenkt over før. På mine første to brygg (med ca. 5 kg malt) målte jeg opp til 15-litersmerket (dvs. 15 liter vann INKLUSIV dødrommet. Syntes det ble lite, og har nå gått over til å fylle opp til 20-22 liter, avhengig av hvor mye malt det er. Jeg har lurt på hvorfor "alle andre" opererer med 2.8-3.5 l pr kg malt, mens jeg måtte opp i 4.0-4.5 liter... hadde jo ikke tenkt på dødrommet, da jeg tenkte sirkuleringen tok seg av det.

Takker for gode tips uansett!:) Skamløst stjålet fra fjellvettreglene er min bryggeregel #5 å lytte til erfarne bryggere:)
 
Men er det et poeng å kjøre vorlauf når man gjennom hele meskeprosessen sirkulerer med vann som hentes fra bunnen i karet? Det er i hvert fall der uttakket til sirkulasjonspumpa er på min brygger. Vil det ikke bli smør på flesk å stoppe sirkulasjonspumpa, tappe ut fra kranen og å helle over?
Det er forskjell på sirkulering under mesking og vorlauf. Under meskingen rører en innimellom og roter opp maltsengen. Vorlauf bruker mesken som filter slik at grumset setter seg der. Da bør mesken ligge i ro slik at den blir jevnt tett uten kanaler.
 
Er vel som oftest ingen grunn til å røre med kontinuerlig sirkulering, så da trengs jo ikke vordaluf i de tilfellene.
Det kommer an på hvor kraftig det sirkuleres. Her skriver han at han bruker 15 - 25 min på skyllingen. Det synes jeg var litt kort tid. De gangene jeg har fått så kort skylletid har enten malten vært for grovkvernet eller maltsengen vært ikke optimal.
 
Fikk en oppvaskbenk av naboen. Hva heter det jeg trenger for å koble på her? Rørene som går inn i T-stykket er 40mm. Vil koble på rør/slange så jeg kan lede det til til sluket. Den slangen som er løs der har ingenting med greia å gjøre.

Vis vedlegget
 
Det kommer an på hvor kraftig det sirkuleres. Her skriver han at han bruker 15 - 25 min på skyllingen. Det synes jeg var litt kort tid. De gangene jeg har fått så kort skylletid har enten malten vært for grovkvernet eller maltsengen vært ikke optimal.

Det er vel ikke optimal måte å "skylle" på heller på slike maskiner, vel? Å bare helle litt vann ned gjennom maltet. Grunnprinsippene for både kontinuerlig og partiskylling går ut på enten omrøring ved partiskylling, eller tid for diffusjon ved kontinuerlig, og det å helle på vann er jo ingen av delene?
 
Det er vel ikke optimal måte å "skylle" på heller på slike maskiner, vel? Å bare helle litt vann ned gjennom maltet. Grunnprinsippene for både kontinuerlig og partiskylling går ut på enten omrøring ved partiskylling, eller tid for diffusjon ved kontinuerlig, og det å helle på vann er jo ingen av delene?
Kanskje ikke superoptimalt, men det kan funke fint gitt visse forutsetninger.
Det er mange som har slike bryggere, så du må ikke ta motet helt fra de... ;-)
 
C14 kontakt. Trenger ikke bruke jord.
Trist om du plugger den rett i 220V. Kan derfor være lurt å ha male kontakten på motorsiden, og female på den andre
 
C14 kontakt. Trenger ikke bruke jord.
Trist om du plugger den rett i 220V

Vil ikke ha C14 da pluggen blir 1pin større enn nødvendig, og hvis jeg skulle låne bort greia så trengs det ikke forklaringer, da inngangen til oppsettet allerede er C13/14, og da null rom for spørsmål tilbake om at "pluggen er feil vei jo!". Idiotsikkert mao.
 
Det er vel ikke optimal måte å "skylle" på heller på slike maskiner, vel?
Enig (ihvertfall når det gjelder Grainfather, som jeg har). Å heve røret og helle skyllevannet gjennom gjør det utrolig følsomt for kanalisering. Jeg har nå begynt å ikke heve maltrøret for skylling. Jeg tapper heller av en liter til et annet kar, heller på en liter skyllevann, tapper av en liter, heller på en liter skyllevann etc, helt til alt skyllevannet er tilsatt. Så hever jeg maltrøret og lar det renne av seg. Så tilsettes vørteren som er tappet av igjen for oppkok. Jeg har fått massiv økning i effektiviteten etter at jeg begynte å gjøre det slik (fra ca 75% til 80-85%).
 
Vil ikke ha C14 da pluggen blir 1pin større enn nødvendig, og hvis jeg skulle låne bort greia så trengs det ikke forklaringer, da inngangen til oppsettet allerede er C13/14, og da null rom for spørsmål tilbake om at "pluggen er feil vei jo!". Idiotsikkert mao.

XLR, Speacon eller Powercon. Kanskje helst en av de to første så blander du ikke inn de som er beregnet for nettspenning
 
Xlr utgår, fordi det er for signal. Speakon er samme som powercon bare med en annen plugg, og det er overkill.
XLR klarer lett 10A, du klarer å få loddet på >1,5mm2. Speacon eller Powercon er vel rated
til 20A eller noe. Men de er fine, bruker de på uttak til elementene kjelen og HERMS. Kinakopi fra Aliexpress, koster nesten ingenting
 
Sist redigert:
XLR klarer lett 10A, du klarer å få loddet på >1,5mm2. Speacon eller Powercon er vel rated
til 20A eller noe. Men de er fine, bruker de på uttak til elementene kjelen og HERMS. Kinakopi fra Aliexpress, koster nesten ingenting

Jeg bestilte et powercon skøtestykke fra kina for å titte inni. Det hele var loddet. Loddet. Lodding og 20A..
 
Tilbake
Topp