1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vil ikke ha C14 da pluggen blir 1pin større enn nødvendig, og hvis jeg skulle låne bort greia så trengs det ikke forklaringer, da inngangen til oppsettet allerede er C13/14, og da null rom for spørsmål tilbake om at "pluggen er feil vei jo!". Idiotsikkert mao.

2. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Følger man bruksanvisningen på Grainfather, så røres det ikke i mesken underveis i meskingen, selv om det sirkuleres.

3. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Enig (ihvertfall når det gjelder Grainfather, som jeg har). Å heve røret og helle skyllevannet gjennom gjør det utrolig følsomt for kanalisering. Jeg har nå begynt å ikke heve maltrøret for skylling. Jeg tapper heller av en liter til et annet kar, heller på en liter skyllevann, tapper av en liter, heller på en liter skyllevann etc, helt til alt skyllevannet er tilsatt. Så hever jeg maltrøret og lar det renne av seg. Så tilsettes vørteren som er tappet av igjen for oppkok. Jeg har fått massiv økning i effektiviteten etter at jeg begynte å gjøre det slik (fra ca 75% til 80-85%).

4. ketiljo

ketiljo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

XLR, Speacon eller Powercon. Kanskje helst en av de to første så blander du ikke inn de som er beregnet for nettspenning

5. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Xlr utgår, fordi det er for signal. Speakon er samme som powercon bare med en annen plugg, og det er overkill.

6. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mange i droneracing-verdenen. XT30 burde duge. Ellers er jo XT60 nærmest industristandard i den verdenen, men mulig litt overkill for ditt behov.

7. ketiljo

ketiljo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

XLR klarer lett 10A, du klarer å få loddet på >1,5mm2. Speacon eller Powercon er vel rated
    til 20A eller noe. Men de er fine, bruker de på uttak til elementene kjelen og HERMS. Kinakopi fra Aliexpress, koster nesten ingenting

#10127 ketiljo, 10 Jul 2019
    Sist redigert: 11 Jul 2019
  8. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg bestilte et powercon skøtestykke fra kina for å titte inni. Det hele var loddet. Loddet. Lodding og 20A..

9. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vel... hvorfor er det et problem? XT60 takler 30A og er spesifisert for lodding.

10. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Aha. Har aldri sett loddinger i dingser hvor det går mye strøm i selv.

11. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mye slikt inni f.eks. dyre, strømsterke røreffektforsterkere.

12. Ølhund80

Ølhund80
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Erfaring med dette maltet? Har ikke vært borti fabrikanten før.(vet dog at den eksisterer..) Bruker som regel Best/Weyermann/Crisp/Castle osv.. A-ok? o_O IMG_20190713_165821.jpg

13. Botnen

Botnen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

7fjell bruker iallefall fuglsang som basemalt.. er vel eneste erfaring jeg har med det

Ølhund80 liker dette.
  14. Vinnes Ølet

Vinnes Ølet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har erfart at det kan være noe fremmedlegemer i den blant annet stein som tok den forrige mølla mi, ellers er malten helt fin den.

Ølhund80 liker dette.
  15. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Og bryggeriet Fuglsang lager faktisk godt øl, også:). Utmerket industripils.

Ølhund80 liker dette.
  16. Ølhund80

Ølhund80
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noen ganger hører jeg og at det er "fremmedlegemer" når jeg knuser malt, men heldigvis har mølla holdt seg grei. Skal vel en stor stein til før rullene blir helt ødelagt. La merke til at sekken ikke er like godt forseglet som andre produsenter.

Vinnes Ølet og Finn Berger liker dette.
  17. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Det har gått mye som ikke har vært malt gjennom mølla mi (MM med 3 valser), men den har greidd seg fint så langt. Nå bruker jeg mye Simpsons basismalt (Maris Otter og Golden Promise), og det hender det knaser. Men kvaliteten på maltet er jo framifrå:). Og det var verre den gangen jeg brukte MO fra Thomas Fawcett. Nydelig malt, men det hadde en grei prosent småstein:confused:.

Jo-Helge og Vinnes Ølet liker dette.
  18. Ølhund80

Ølhund80
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noe spesielt du får ut av Golden promise kontra MO? Har aldri brukt det, men ut fra hva jeg leser burde det ligge nærmere MO når det gjelder smak en feks "vanlig" pale malt? Er det lysere enn MO?

19. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Fargen er den samme - 5 EBC - i alle fall for Simpson's versjoner, som er de jeg bruker nå. MO har mer maltsmak (kjeks/rista brød) enn GP, som er "reinere" i smaken, slik jeg opplever dem. Jeg bruker GP i amerikanske ales, og MO i engelske, men det er ellers ikke dumt å justere smaken gjennom å blande dem. 50/50 i en engelsk Golden Ale, f,eks..

Om det høres ut som om dette er noe jeg kjenner veldig tydelig, så er det jo ikke det. Likevel; jeg mener disse forskjellene er der, at de altså ikke bare er noe jeg innbiller meg. Det går greit å brygge en bitter med GP, men det blir liksom ikke helt det samme.

Ølhund80 liker dette.
  20. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Ved kverning av malt hvor jeg av erfaring vet det kan være fremmedlegemer, setter jeg drillen med lav .... (hva heter innstillingen på drillen som får den til å slure?) ... innstilling på tingen foran. Heller små mengder i trakten slik at det er lett og helle av og plukke ut legemer.
    Min kvern er rimelig, og innstillingen har tidvis endret seg når det smeller til.
    Heller av og kontrollerer det som kommer ut fra kverna. Hånden under og henter ut en liten prøve. Press på de minste korna. De skal dele seg med lett press selv om de ser hele ut

Vinnes Ølet liker dette.

Del denne siden