john petter
Fylkesstyre
Dette med skylling forvirrer meg litt, og er usikker på om jeg gjør det best mulig med mitt oppsett. Brygger på en Netthandelen 30L Automatisk bryggemaskin, som har maltrør med silbunn i bunn og topp. Ved innmesk rører jeg godt i malten for å sørge for at alt er bløtlagt, før jeg monterer den øvre silbunnen og starter sirkulering (som skjer automatisk via pumpe). Etter mesking (med kontinuerlig sirkulasjon), heves temperaturen til 78 grader for utmesk, og holder den der i 10 minutter.
Frem til nå har jeg så hevet maltrøret, latt det renne helt av seg, for så å helle over vann som holder 78 grader over toppen av maltrøret. Heller over 1-2 liter av gangen, og lar dette dryppe av seg. Skylleprosessen tar som regel ca. 15-25 minutter. Når jeg har nådd ønsket kokevolum, fjerner jeg maltrøret.
Har det noe for seg å (i tillegg til å skylle med ekstra vann) å skylle med vørteren som allerede befinner seg i karet? Kan dette skylle ut enda mer sukker, eller kan man risikere det motsatte (at sukker som er i vørteren "klistrer" seg til malten igjen?
Høres egentlig greit ut det du gjør, men før skylling med vann er det lurt å kjøre "vorlauf". Du sirkulerer vørten slik at grums og partikler legger seg i maltsengen og gjør den tettere. Ideelt skal vørten bli helt klar. Praktisk å gjøre dette når du kommer opp i utmesktemperatur. Da er vørten mest flytende. Pass på at det ikke blir for kraftig sirkulering, da kan du lage kanaler i maltsengen. På den bryggeren du har er det vanskelig å få nok bevegelse i bunnen av gryten for å få opp det som har lagt seg der, men vorlauf tar en del.
15 - 25 minutter høres ut som litt kort skylletid. Det kommer selvsagt an på vannmengde, men opp mot 45 min/en time er bedre.
Jeg bruker samme brygger og har gått over til å bruke meskepose. Jeg har da fjernet røret midten og bruker ikke øverste silen.
Særlig når jeg har mye hvete, er dette en fordel. Jeg mesker inn uten sirkulering og rører godt. Da får alt svelt opp uten å gå gjennom bunnen.
Jeg har beregnet 7 liter dødrom under meskerører og bruker 3 liter pr. kg. malt. 5 kg malt gir da 22 liter meskevann.
Skyllevann beregner jeg til 4 liter avdamping pr. time og 2 liter tap ellers. 90 minutters kok gir da 6 liter tap. Total vannmengde til 25 liter i gjæringskaret blir da 25 liter + 6 liter + 2 liter + 5 liter (tap i mesk)= 38 liter total vannmengde. Skyllevann blir da 38 liter - 22 liter meskevann= 16 liter.