Butikker tomme for Starsan, PBW og Saniclean?

Ser at det er tomt for Starsan i flere nettbutikker. Hos brewshop står det "Utsolgt hos importør i Europa. Vi jobber med en alternativ løsning."

Det er også tomt for andre kjemikalier fra Five Stars.

Er det noen som vet noe mer om hvorfor det er tomt hos importøren?
 
Får håpe det stemmer at det er midlertidig.

Hvilke alternativer finnes om man ikke vil kjøpe litervis på Felleskjøpet?
 
Den forumtråden @Miguel lenket til, spekulerer i at det den ene syra som er problemet (Dodecyl benzensulfonsyre, CAS nr 27176-87-0). Det kan stemme, for den er i hvert fall ikke registrert som godkjent for bruk i desinfiseringsmidler i EØS:
Information on biocides - ECHA

I tillegg skal produktet være godkjent og registrert.

Det virker altså som vegen er lang for å få StarSan tilbake på det europeiske markedet. SureSan er tilsynelatende like vanskelig, men det tar vel litt tid før noen tar jobben med å sjekke om et såpass marginalt produkt er helt etter alle forskrifter.
 
Med den infoen bestilte jeg nettopp to litere med Star San fra ølbrygging. Flirer litt av at de nå har nøyaktig samme white label nettbutikk som bryggselv fikk da de skulle lage "verdens beste nettbutikk for ølbryggere".

Men hvor får man tak i PBW? Jeg er snart tom.
 
Med den infoen bestilte jeg nettopp to litere med Star San fra ølbrygging. Flirer litt av at de nå har nøyaktig samme white label nettbutikk som bryggselv fikk da de skulle lage "verdens beste nettbutikk for ølbryggere".

Men hvor får man tak i PBW? Jeg er snart tom.
Ikke det du spør om, men jeg bruker first price maskinpulver, virker til at de inneholder de samme tingene, men PBW er litt sterkere så bruker en god dose med maskinpulver. Ikke hatt problemer med det, enda:rolleyes:
 
Med den infoen bestilte jeg nettopp to litere med Star San fra ølbrygging. Flirer litt av at de nå har nøyaktig samme white label nettbutikk som bryggselv fikk da de skulle lage "verdens beste nettbutikk for ølbryggere".

Men hvor får man tak i PBW? Jeg er snart tom.

17f47493fdd1280f7791eb0f3dcd46c7.jpg


Du kan få med meg om eg får smake den sagnomsuste Saisonen din [emoji16]
 
Jeg tar gjerne i mot litt Star San i bytte mot Saisonen min
Ser det ikke er så mye igen og den begynner å bli litt gamel
Star San altså, ikke Saison
 
Sure San skummer ganske mye kraftigere enn Starsan, men er ellers et greit alternativ.

Så har vi den berømmelige eddik/klorin-blandinga til Charlie Talley. Den er jeg lite lysten på å bruke annet enn utendørs. Det skal ikke veldig mye til før den irriterer slimhinnene i halsen.
 
Vi har også den kjente blandinga klorin og vann, som fungerer fint innendørs.

Men den kan vel ikke erstatte starsan i alle sammenhenger?Og så må du skylle etterpå. Jeg er ikke lysten på den der.

Tilbake i tidenes morgen brukte dere vel Jodofor? Men er det å få tak i? (Jeg spurte på Bryggselv en gang, men det var de ikke interessert i.)
 
Bestilte nettopp en dunk starsan fra ølbrygging.no, samt malt og gjær til en ny runde porter. Takk for tips!
 
Men den kan vel ikke erstatte starsan i alle sammenhenger?Og så må du skylle etterpå. Jeg er ikke lysten på den der.

Bruksblanding av klorin (natriumhypokloritt) er ganske svak og det blir ganske lite igjen på flatene etter at det renner av. I praksis skal det ikke være nødvendg å skylle og man kan eventuelt skylle med kokende vann å få ei barriere til.

Så lenge man passer på hvor man får konsentrert StarSan (f.eks. ikke lar det lekke ut på gulvet i gangen, slik jeg har gjort, og ender opp med store, stygge og dyre etseskader på gulvet), er det lite som slår det i brukervennlighet. Det er ikke uten grunn til at det har endt opp som mer eller mindre det eneste desinfeksjonsmiddelet hjemmebryggere bruker.

Tilbake i tidenes morgen brukte dere vel Jodofor? Men er det å få tak i? (Jeg spurte på Bryggselv en gang, men det var de ikke interessert i.)

Jada, jeg har fortsatt ei flaske stående. Seig og rødbrun guffe, som lukter stramt og farger av på plast. Jeg synes det er litt rart at produktet er helt borte, men mulig det dukker opp igjen nå, selv om jeg ikke akkurat savner det.
 
Sist redigert:
Petit agentur selger sterkrens, som er basert på fosforsyre.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
Ser at det er tomt for Starsan i flere nettbutikker. Hos brewshop står det "Utsolgt hos importør i Europa. Vi jobber med en alternativ løsning."

Det er også tomt for andre kjemikalier fra Five Stars.

Er det noen som vet noe mer om hvorfor det er tomt hos importøren?


Overhørt på Brewshop: "Finner ei løsning med leveranse fra Danmark"
 
Tilbake
Topp