KegLand med ny can seamer

Fikk kjørt 3 tomme bokser på cannularen min idag, tilsynelatende tette å fine sømmer uten justering. Har kjøpt 6l cola jeg skal teste med i kveld, for å se om den holder på trykk
 
Å der var maskinen min stilt inn.. har målt sømmen, men ikke snittet den å sett inni.. holder iallefall trykk å ingen cola som renner ut.. men må si der var dårlig tilkomst å vanskelig å holde stanga med ene handen å måle med andre
 
Ahh, endelig pottetette bokser :)
Hvertfall foreløpig
5 med farris og 1 med ipa som skal karboneres naturlig
b03170b53e52489b0f535c8b8ff9da7b.jpg
 
Sist redigert:
Spørsmål til de voksne, dvs. Holmentoppen ;)

Etter å ha kjørt flere tester, både med farrisvarianter og vanlig flatt vann, har jeg i kveld bokset en del øl. Etter ca 20-25 bokser begynte jeg å slite med utette sømmer. Er det teknikken som spiller meg et puss og psyker meg ut her, eller kan valsene ha flyttet seg?

Har ikke justert noe på dem siden jeg fikk maskinen, og boksene har vært potte tette. Ingen tegn til lekkasje når jeg har ristet på en boks full med kullsyreholdig væske.

Tok meg en god pause og fikk et par tette bokser, før det bar galt av sted igjen.

Kan det tenkes at justeringen min er i grenseland, og at teknikken avgjør om det blir suksess eller ei? Hmm...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Der har du nok svaret ditt. Tviler på din er satt opp optimalt fra fabrikk når de som regel er helt ute å sykler fra fabrikk...

Det hadde jo bare vært så behagelig! [emoji23][emoji1303] Og litt rart at jeg klarte 25-30 strake uten problemer. Men kan jo hende noen skruer har rista seg litt løse om de ikke var tightet opp... jeje, fram med verktøy og bladføler en eller annen dag da


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg opplevde at høydejusteringen ikke var godt nok strammet og at boksen stod noe lavt etter hvert. ( my bad) Justert igjen. Og alt ok. Men må si at justeringen ikke er optimal.
 
"long time reader, first time poster"

ville dere frarådet fra denne maskinen nå etter dere fått den i hus, eller hvordan er opplevelsen? ventet med att kjøpe da jeg hadde på følelsen att det kanskje skulle komme litt "barnesykdommer" på første sending.
 
Uten at jeg har vært "under panseret" ennå, og med stor tro på egen fortreffelighet når det gjelder å justere inn maskinen, så har ikke jeg noen problemer med å anbefale den i hvert fall. Med forbehold at man må forvente å bruke litt tid på innjustering.
 
Dette er hobby, litt fikling og småjusteringer er jo det det dreier seg om. Om det er oppskrifter, bryggemetoder/teknikker og nå boksmaskinjustering. Løp og kjøp :)
 
Med tanke på at
1) ledning fra omformer til kobling på maskinen er 10 cm for kort
2) utborring av gods i bakkant på maskinen er for trang til at man klarer å justere innstillinger på rullene uten å knote unødvendig mye
3) bruksanvisningen var feil/unøyaktig
så vil jeg si at mottakere av første forsendelse har nok vært ufrivillige betatestere.

Jeg regner med/håper virkelig at punkt 1) blir korrigert fremtidige leveranser.
2) bør rettes opp i, men jeg er tvilende til at det skjer.
3) er vel allerede rettet opp.


Jeg har ikke maskinen selv, men dersom jeg skulle hatt kunne jeg nok kjøpt denne. Gitt at 1) blir rettet opp.
(Man kan jo skifte ut til en lenger ledningen selv, men det burde være unødvendig)
 
Sist redigert:
Spørsmål til de voksne, dvs. Holmentoppen ;)

Etter å ha kjørt flere tester, både med farrisvarianter og vanlig flatt vann, har jeg i kveld bokset en del øl. Etter ca 20-25 bokser begynte jeg å slite med utette sømmer. Er det teknikken som spiller meg et puss og psyker meg ut her, eller kan valsene ha flyttet seg?

Har ikke justert noe på dem siden jeg fikk maskinen, og boksene har vært potte tette. Ingen tegn til lekkasje når jeg har ristet på en boks full med kullsyreholdig væske.

Tok meg en god pause og fikk et par tette bokser, før det bar galt av sted igjen.

Kan det tenkes at justeringen min er i grenseland, og at teknikken avgjør om det blir suksess eller ei? Hmm...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har du målt avstandene med bladføler? Min maskin var innstilt etter manualen da jeg fikk den, men valse 1 måtte tightes opp både i x- og y-aksen. Mitt beste tips er å klippe opp etter at kun valse 1 er brukt. Hvis sømmen har snodd seg pent, er 90 % gjort. Lokket skal krumme seg innunder leppa på boksen, og overlappen bør være minst en halv mm, helst én mm. Ser at noen av videoene som er lagt ut sier 2 sekunder kontakttid på hver valse, men det er alt for lenge, etter min mening. En lett berøring holder - man kan faktisk kjenne at sømmen går sammen.
 
Har du målt avstandene med bladføler? Min maskin var innstilt etter manualen da jeg fikk den, men valse 1 måtte tightes opp både i x- og y-aksen. Mitt beste tips er å klippe opp etter at kun valse 1 er brukt. Hvis sømmen har snodd seg pent, er 90 % gjort. Lokket skal krumme seg innunder leppa på boksen, og overlappen bør være minst en halv mm, helst én mm. Ser at noen av videoene som er lagt ut sier 2 sekunder kontakttid på hver valse, men det er alt for lenge, etter min mening. En lett berøring holder - man kan faktisk kjenne at sømmen går sammen.

Har ikke hatt den åpen i det hele tatt ennå nei [emoji23][emoji1303] Får se om jeg får litt tid i helga.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da var den justert inn i henhold til Espens video. Mål med skyvelære på overlapp og søm er vel innenfor anbefalte mål, og første test med selters viser tett søm på første forsøk. Da satser jeg på at det holder en stund [emoji23][emoji1303]

Godt noen har gått opp veien med innstillingene, for med den hjelpen dere har gitt tok det meg ca 15-20 min fra jeg startet til jeg var ferdig. [emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Blir boksen for skarp på toppen er rulle 2 som opp gitt X "0.1mm" litt trang og bretten blir for tett. Jeg justert til 0.125 og da er den lik Kjøpte bokser. Og ser rett ut. (tror jeg). Bokset 48 stk i går uten noen feil. Trykker bare til bunnen og ut igjen" venter ikke", begge veier.
 
Jeg leverte min inn til bryggselv for litt siden. De klarte ikke å stille den inn så de sendte min inn til Craft og så skulle de stille inn en ny en til meg. skal hente den nå idag. så hvis det går veien så blir det flasking av julebrygget og boksing av en pils og fating av 2 cidere i løpet av helga:)
 
Tilbake
Topp