Holmentoppen
Norbrygg-medlem
Jeg tror det kan være lurt å ha et pragmatisk forhold til disse tingene. Det er nesten like mange meninger som det er bryggere. Jeg tenker at man bør ha tillit til at produsenten vet hva som er riktig. To pakker tørrgjær til en medium styrke vørter blir aldri feil. (Jeg pleier å lage en liten starter om jeg bare har én pakke.) Når det gjelder spørsmålet om risting, så sier både Fermentis og Lallemand at gjæren deres er behandlet med det den trenger for første generasjons bruk og at tilførsel av oksygen ikke er nødvendig for medium sterke vørtere. Litt risting vil jo ferdele gjæren i karet og det er sikkert bra.Jeg har ikke hørt om (eller merket) noen vesentlig forskjell på å lage en starter med tørrgjær eller ferskgjær, annet enn at tørrgjær er billigere. Men trenger du starter? Ifølge Safale (https://fermentis.com/wp-content/uploads/2019/11/SafAle-US-05.pdf) er det minst 10 miliarder celler per gram i US-05, så med to pakker blir det 230 milliarder celler. I «Yeast: The practical guide ...» anbefaler de 0,75 millioner celler per ml per plato i pitch rate til ale. Det er f.eks. 231 milliarder til 25 liter med OG 1,050. Så hvis du lager starter til en sånn batch er det for å kompensere for celledød.