Tråden for dumme spørsmål.

Er vi enige om at ei slik pære er greit nok i et lite kjøleskap for å forhindre frost.
Du regulerer effektiviteten med en lysdimmer, og temp med en ITC/STC. Sett effekten så lavt du kan for å unngå jo-jo effekten hvor varmen stiger forbi terskelverdiene, slik at kjøling starter, som igjen starter.....
Temperatur styres enkelt med en ITC/STC når varmeeffekt er riktig
a269fe1a12b4db444330044876dc75e9.jpg
 
Hvordan regner dere ut oppskriftene som man får av bryggerier? Hvis vi tar denne fra 7Fjell, så får vi info ang % innhold av malt, humle og krydder g/l, OG, IBU, ABV osv. Finnes det et bryggeprogram der man kan legge inn denne infoen og plotte inn at man skal ha feks. 22l ferdig øl også vil den regne ut hvor mange gram vi trenger av hver sort og hvor mye vann man trenger til koking?
 
Hvordan regner dere ut oppskriftene som man får av bryggerier? Hvis vi tar denne fra 7Fjell, så får vi info ang % innhold av malt, humle og krydder g/l, OG, IBU, ABV osv. Finnes det et bryggeprogram der man kan legge inn denne infoen og plotte inn at man skal ha feks. 22l ferdig øl også vil den regne ut hvor mange gram vi trenger av hver sort og hvor mye vann man trenger til koking?
Jeg er ikke kommet i gang med ordentlig bryggesoftware ennå, så jeg har laget meg et enkelt google sheets ark jeg bruker :)
 
Hvordan regner dere ut oppskriftene som man får av bryggerier? Hvis vi tar denne fra 7Fjell, så får vi info ang % innhold av malt, humle og krydder g/l, OG, IBU, ABV osv. Finnes det et bryggeprogram der man kan legge inn denne infoen og plotte inn at man skal ha feks. 22l ferdig øl også vil den regne ut hvor mange gram vi trenger av hver sort og hvor mye vann man trenger til koking?
Man må jo legge inn maltbasen manuelt. %-ene er jo bare forholdstall. Man legger inn, og så justerer man til man får riktig OG ut fra ønsket batchvolum og effektivitet. Alle bryggeprogrammer regner ut dette for deg, men du må nok justere mengdene av malt selv til du når målet.

Personlig bruker jeg beercalc.org. Gratis og online.
 
Hvordan ser det regnearket ut? Klarer ikke helt å se hvordan man skal komme seg frem til riktig mengde av alt
Kan se om jeg klarer å laste det opp. Ikke vanskelig å lage/bruke, men du må regne med "litergrader" og vite ekstraktinnholdet i malten. Dette finnes i databladene. :)
 
Brewfather er fint. 30 dager gratis og en liten sum på 150 eller noe for et år. Det er det fint mulig å legge inn malt i prosenter, justere total malt etter hvilken og og du ønsker, legge inn humle i g/l, ibu etc.
 
Beersmith kan vel også dette, ved å bruke verktøyet for å skalere oppskrifter? Jeg har aldri prøvd sjøl, men jeg tror det. Selv tar jeg det ofte litt på cirkamål. Sjelden jeg gidder å veie opp 93,5 gram, for eksempel, så da blir det rundt 100.
 
Hvordan regner dere ut oppskriftene som man får av bryggerier? Hvis vi tar denne fra 7Fjell, så får vi info ang % innhold av malt, humle og krydder g/l, OG, IBU, ABV osv. Finnes det et bryggeprogram der man kan legge inn denne infoen og plotte inn at man skal ha feks. 22l ferdig øl også vil den regne ut hvor mange gram vi trenger av hver sort og hvor mye vann man trenger til koking?
Det er flere gratisprogrammer som gjør utregningene automatisk. Jeg har brukt brewgr.com siden 2015, og har nesten alle oppskriftene mine der. Beersmith og Brewfather koster litt penger, og særlig sistnevnte er populært i bryggermiljøet. Selv synes jeg det er for mange parametere i disse, men det er en smakssak. Brewersfriend er også et godt alternativ.
Å lage oppskrifter er gøy og lærerrikt. Det er bare å justere vann og maltmengder slik at de prosentvis harmonerer med f.eks. 7 Fjell sine maltprosenter og bitterhet.
 
Hvordan ser det regnearket ut? Klarer ikke helt å se hvordan man skal komme seg frem til riktig mengde av alt
Kan dere laste ned denne?

Enkel oppskrift, prosentbasert

Alle hvite felter må man endre på selv.
Sukker, honning etc. må settes til "Ikke mesk", da vil ikke meskeeffektiviteten bli tatt hensyn til for denne.
Jeg har skrevet opp noen få malt, mer spesifikt får man finne ut selv.

Bare spør om dere lurer på noe :)
 
Må nok linkes.

Og hvorfor folk ikke bruker Brewfather er for meg uforståelig :O
Det køsta peng. Og so bruke'n vel gjødne de'n e van ved. ;)

(PS. Aner virkelig ikke hvorfor det føltes riktig å svare på dialekt her. Jeg er oppvokst i dialektomåde, men snakker eller skriver det ikke til vanlig. Mulig det er fordi det bor en liten halling i meg som av og til stikker seg fram).
 
Tilbake
Topp