Tråden for dumme spørsmål.

Hvilken gjær pleier du å bruke?
Jeg har kun brygget 6 batcher. Det siste fortsatt til gjæring. Det nest siste nettopp flasket.
Settene kjøpes stort sett på bryggselv, og gjæren har vel stort sett vært ulike typer Safale.
Lenge siden forrige batcher (dessverre, og dumt fordi kunnskap går tapt mellom hver batch).
Grunnen til spørsmålet nå var muligheten for å unngå dette i de 2 batchene jeg har i prosess nå.
 
Dersom du har samme problem med alle flaskene, er det mindre sannsynlig at det er humlerester eller ujevn karbonering.
Jeg heller også mot infeksjon
Dette understøttes også av at det er et gjentagende problem.
En av få fellesnevnere blant ølene dine, er trolig utstyret
Ok. jeg skal se an hvordan det går med de 2 batchene jeg har i prosess nå, så får jeg vurdere derfra om jeg får samme problemet igjen.
 
Du har en infeksjon, er jeg redd. Det er noe i det du tapper opp - eller i flaskene - som eter komplekse sukkerarter, slik at det gradvis produseres mer kullsyre.

Årsaken er det litt vanskelig å si hva er, men her er et par forslag:
  • Du har brukt en diastaticusgjær, og har fått krysskontaminasjon fordi den har satt seg fast i utstyret ditt. (Har du brukt Belle Saison er den en sannsynlig kandidat. Den er spesielt skummel.) Ripete gjæringsbøtter er ofte et problem.
  • Forurensning fra malt/maltstøv. Det er viktig å holde malt langt unna bryggesonen.
  • Rommet du brygger i er ikke reint nok, eller det er trekk som kan føre med seg det som ødelegger ølet ditt, f.eks. villgjær.
  • Ikke god nok flaskevask. Hvis de ikke blir skylt med en gang de er brukt, men får stå og tørke, kan noen mikroorganismer danne en biofilm som de kapsler seg inn i, og som er litt krevende å få vekk.
Så hva gjør du nå?

Du må i alle fall gå grundig gjennom alt utstyr på den kalde sida som kan skjule forurensning. Plukk fra hverandre alt som kan plukkes fra hverandre, som kraner og tappestaver. Vask alle flater grundig med et kraftig vaskemiddel. Sjekk gjæringsbøtter for riper. (Det skal nesten ingenting til for å lage riper i den mjuke plasten. Bruk ikke børster av noe slag, bare en svamp uten skrubbeflate.)

Takk for langt svar!
Ser ut som jeg må åpne for muligheten for infeksjon selv om jeg synes det virker fjernt i forhold til hvor nøye jeg er med renhet. Men det kan jo hende at jeg gjør en feil jeg ikke tenker på.

Ripete gjæringsbøtter: NEI fordi jeg har 3 stk som har vært delt på kun 6 batcher. JA fordi jeg nok enkelte ganger kan ha brukt feks oppvaskbørste for å vaske de. Men jeg har også sett diskusjoner her hvor folk sier de har brukt gjæringsbøtter lenger og ikke behandlet de spesielt bra og at det likevel ikke er noe problem. Bøttene blir grundig skylt med Star-san før bruk (rister bøtten med låst lokk opp ned med starsan).
Forurensing: Hmm. Brygger på kjøkkenet. Ikke maltstøv der bortsett fra fra kit'et jeg bruker der og da. Vanlig kjøkkenvifte går.
Rommet: Kjøkken. Mener det er rent nok.
Flaskevask: skyller de alltid etter bruk. Men de kan bli stående uten tildekning i topp. vasker med børste før bruk og bruker sånn flaskevaskstativ fra Bryggselv for å spyle flaskene med Star-san før flasking.

Kan sikkert finnes feilkilder her. Men er fortsatt litt skeptisk til det.
Dog åpner jeg for mulige infeksjonskilder i tappekranen på BB30 eller i tappekranen på gjærbøtta. Disse er vanskeligere å rengjøre.
Vannlåsen fyller jeg som regel med vann. Mener jeg ikke har fått vann i bøtte fra gjærlåsen, men slikt kan jo skje feks med trykk på lokket. Har sett noen sier man skal bruke star-san i gjærlåsen.

Tror jeg må se an hvordan det går med de batchene jeg har nå og vurdere ut fra det.
 
Sist redigert:
Ref mitt spørsmål om øl som skummer ut av flasken rett over her....
Kan høy romtemperatur i første perioden etter flasking føre til et slikt krypende skum etter åpning av flasken?
 
Takk for langt svar!
Ser ut som jeg må åpne for muligheten for infeksjon selv om jeg synes det virker fjernt i forhold til hvor nøye jeg er med renhet. Men det kan jo hende at jeg gjør en feil jeg ikke tenker på.

Ripete gjæringsbøtter: NEI fordi jeg har 3 stk som har vært delt på kun 6 batcher. JA fordi jeg nok enkelte ganger kan ha brukt feks oppvaskbørste for å vaske de. Men jeg har også sett diskusjoner her hvor folk sier de har brukt gjæringsbøtter lenger og ikke behandlet de spesielt bra og at det likevel ikke er noe problem. Bøttene blir grundig skylt med Star-san før bruk (rister bøtten med låst lokk opp ned med starsan).
Forurensing: Hmm. Brygger på kjøkkenet. Ikke maltstøv der bortsett fra fra kit'et jeg bruker der og da. Vanlig kjøkkenvifte går.
Rommet: Kjøkken. Mener det er rent nok.
Flaskevask: skyller de alltid etter bruk. Men de kan bli stående uten tildekning i topp. vasker med børste før bruk og bruker sånn flaskevaskstativ fra Bryggselv for å spyle flaskene med Star-san før flasking.

Kan sikkert finnes feilkilder her. Men er fortsatt litt skeptisk til det.
Dog åpner jeg for mulige infeksjonskilder i tappekranen på BB30 eller i tappekranen på gjærbøtta. Disse er vanskeligere å rengjøre.
Vannlåsen fyller jeg som regel med vann. Mener jeg ikke har fått vann i bøtte fra gjærlåsen, men slikt kan jo skje feks med trykk på lokket. Har sett noen sier man skal bruke star-san i gjærlåsen.

Tror jeg må se an hvordan det går med de batchene jeg har nå og vurdere ut fra det.
Det er ikke så mye som skal til før en infeksjon kan feste seg. Én mikroskopisk ripe i et gjæringsfat, så hjelper ikke den starsanristinga. Flaskefyller kan være vrien å få rein også. Etc etc.

Sånn jeg ser det har du åpenbare tegn på en infeksjon. Det hjelper ikke så mye å si at du ikke kan ha det når ølet ditt skummer utover benken. Spørsmålet nå burde være hva du gjør med det.

Det enkleste er selvfølgelig å kaste alt på kald side, men det er dyrt. Det er kanskje verdt å se på om det er noe av utstyret som har vært involvert i alle de kontaminerte batchene?
 
Takk for langt svar!
Ser ut som jeg må åpne for muligheten for infeksjon selv om jeg synes det virker fjernt i forhold til hvor nøye jeg er med renhet. Men det kan jo hende at jeg gjør en feil jeg ikke tenker på.

Ripete gjæringsbøtter: NEI fordi jeg har 3 stk som har vært delt på kun 6 batcher. JA fordi jeg nok enkelte ganger kan ha brukt feks oppvaskbørste for å vaske de. Men jeg har også sett diskusjoner her hvor folk sier de har brukt gjæringsbøtter lenger og ikke behandlet de spesielt bra og at det likevel ikke er noe problem. Bøttene blir grundig skylt med Star-san før bruk (rister bøtten med låst lokk opp ned med starsan).
Forurensing: Hmm. Brygger på kjøkkenet. Ikke maltstøv der bortsett fra fra kit'et jeg bruker der og da. Vanlig kjøkkenvifte går.
Rommet: Kjøkken. Mener det er rent nok.
Flaskevask: skyller de alltid etter bruk. Men de kan bli stående uten tildekning i topp. vasker med børste før bruk og bruker sånn flaskevaskstativ fra Bryggselv for å spyle flaskene med Star-san før flasking.

Kan sikkert finnes feilkilder her. Men er fortsatt litt skeptisk til det.
Dog åpner jeg for mulige infeksjonskilder i tappekranen på BB30 eller i tappekranen på gjærbøtta. Disse er vakeligere å rengjøre.
Vannlåsen fyller jeg som regel med vann. Mener jeg ikke har fått vann i bøtte fra gjærlåsen, men slikt kan jo skje feks med trykk på lokket. Har sett noen sier man skal bruke star-san i gjærlåsen.

Tror jeg må se an hvordan det går med de batchene jeg har nå og vurdere ut fra det.

Det er veldig lite sannsynlig at det ikke er en infeksjon. Det er ingen andre troverdige forklaringer. Hop creep kan du bare få hvis du tørrhumler, og det er på ingen måte noe du da må få. Det er relativt sjeldent, tross alt. Jeg har ikke hatt tegn til det på de tre siste tørrhumla bryggene mine. Det spiller ingen rolle - i forhold til dette problemet - hvordan du oppbevarer flaskene dine, men åpner du ei varm flaske, kan det kanskje skje at det skummer. Men jeg går ut fra at du stort sett drikker ølet ditt kaldt:)?

Det eneste måtte være om du drar med deg partikler fra meskinga gjennom hele prosessen fram til flasking, men det er ikke særlig sannsynlig.

Når det gjelder støv fra maltet, så kan jo det henge ved klær/hår/skjegg og drysse ned i gjæringskaret ditt. Det er en mulighet der som du i alle fall kan eliminere ganske lett. Og så kan det bli ganske mye støv i omgivelsene hvis du ikke er forsiktig når du heller maltet oppi kjelen.

Vann i gjærlåsen kan være en kilde, i alle fall hvis du ikke bruker den røde hetta som hindrer at noe ramler nedi. Bruk starsan.

At folk rapporterer at det har gått bra sjøl om de ikke har tatt hensyn til alle hygienereglene er dessverre ikke noe argument for at det vil gå bra for deg, også. Noen har flaks, men først og fremst trur jeg at mange har små infeksjoner uten at de merker det. De fleste sånne infeksjoner er snikende greier som utvikler seg langsomt, og man kan ofte fint rekke å drikke opp ølet før det er blitt særlig merkbart - om man ikke veit hva man skal se etter. (Jeg har hatt dette problemet, og kjenner det med en gang.)

Den mest sannsynlige kilden til en sånn infeksjon finner du nok i kraner og i tappestaven din. Du bør alltid kjøre noen runder med kokende vørter gjennom krana til kjelen før du starter nedkjølinga, og du bør plukke den fra hverandre og reingjøre den ordentlig med jevne mellomrom - og gjerne etter hvert brygg, som @perolavfk sier. Krana til gjæringskaret plukkes fra hverandre. Det samme gjelder tappestaven. Jeg fikk et lite sjokk da jeg gjorde dette første gangen! - og jeg fikk er lite sjokk i går da jeg inspiserte bøtta og krana til en kamerat som brygga en batch sammen med meg i går. Der var det bare å gå på med kaustisk soda.

Ting må ikke få stå og tørke etter bruk. Skyll, plukk fra hverandre og vask med en gang.

Den måten du beskriver å desinfisere gjæringskaret på, ville jeg ikke brukt. Jeg har litt begrensa tru på Starsan brukt slik. Kar bør helst stå 5-10 minutter med Starsan i, og småting bør ligge tilsvarende lenge i Starsan. Når det stort sett går greit å bare spraye det på, er det antakelig fordi vi har vaska så godt at desinfisering er unødvendig:).

Vanlig greit reingjort kjøkken bør holde. Men det er jo aldri sterilt;).
 
Sist redigert:
Jeg har kun brygget 6 batcher. Det siste fortsatt til gjæring. Det nest siste nettopp flasket.
Settene kjøpes stort sett på bryggselv, og gjæren har vel stort sett vært ulike typer Safale.
Lenge siden forrige batcher (dessverre, og dumt fordi kunnskap går tapt mellom hver batch).
Grunnen til spørsmålet nå var muligheten for å unngå dette i de 2 batchene jeg har i prosess nå.
Grunnen til at jeg lurte på gjær er at jeg har opplevd et tilfelle der jeg brukte samme batch tørrgjær i to ulike brygg, og begge ble "gushere" av typen du beskriver. Så om du hadde samme gjær i alle brygg, så kunne det være en forklaring. Det var for øvrig en gjær fra MJ. Det høres ikke ut som det har vært ditt problem.
 
Det viktigste nå, er å ikke miste motet. Infeksjon kan ta livsgleden fra hvem som helst.
Når du nå skal lete etter infeksjonskilde, jobb grundig i alle ledd. En infeksjon kan forplante seg. Dersom du nå har infeksjon både i tappestav og gjæringskran, hjelper det ikke å bytte den ene nå, og den andre etter noen brygg.
Har du infeksjon i alle flaskene, er det mest sannsynlig at feilen ikke ligger i individuelle flasker (rengjøring, humlegrums, ujevn sukkerfordeling ol)
Et lite tips til slutt. Dersom du lagrer gjæringsbøtter oppi hverandre vil bunnen ripe opp kanten.
 
Jeg har kun brygget 6 batcher. Det siste fortsatt til gjæring. Det nest siste nettopp flasket.
Settene kjøpes stort sett på bryggselv, og gjæren har vel stort sett vært ulike typer Safale.
Lenge siden forrige batcher (dessverre, og dumt fordi kunnskap går tapt mellom hver batch).
Grunnen til spørsmålet nå var muligheten for å unngå dette i de 2 batchene jeg har i prosess nå.

Siden de står til gjæring allerede, så er vel det du kan gjøre å gå grundig over utstyret til flasking. Tapper du til et blandekar før du flasker, må du jo vaske og desinfisere det skikkelig. Og du bruker selvfølgelig da en silikonslange, og den er det greit å koke. Så er det tappestaven. Og hvis du ikke har plukket den fra hverandre tidligere, er det sannsynligvis noe lagret i den som må vekk. (Jeg veit ikke om jeg hadde tatt sjansen på å koke den, men det kan kanskje andre si noe om?)

Krantappen kan du jo blåse godt med starsan inn i. Jeg regner med at du tar prøver for å sjekke om gjæringa er ferdig, og da må du jo rense etterpå.

Sikkert mye her som er så sjølsagt at det var unødvendig å si det. Men jeg husker hvor mye som ikke var sjølsagt for meg da jeg begynte med dette her:).
 
Skal avvente om samme problem med skumming etter åpning dukker opp på de 2 batchene jeg har nå.
Ser ut som jeg stort sett har kontroll på det meste som nevnes her av rengjøring på tappestav slanger etc. Men samtidg har jeg plukket opp noen tips rundt å tenke på:
- Rengjøring av tappekraner på bb30 og gjærbøtter
- Ikke sette bøtter oppi hvernandre pga mulig riping
- Huske å kun bruke myk svamp til rengjæring av gjærbøtter

Status på mine nye batcher avgjør om jeg må gjøre noe annet enn det jeg allerede gjør, men vil uansett være mer nøye med punktene over.
 
Bruker utvaskede tørkehankle og t-skjorter mellom bøttene.
Mindre fare for riping når de stables.
Tipset med å sette ei flaske (eksplosjonssikkert) varmt, vil gi deg raskere svar mtp infeksjon.
 
- Rengjøring av tappekraner på bb30 og gjærbøtter
- Ikke sette bøtter oppi hvernandre pga mulig riping
- Huske å kun bruke myk svamp til rengjæring av gjærbøtter
Infeksjon kommer fra kald side. Det som er kokt er jo greit nok. Når jeg brygga på BB30, tappa jeg alltid noen liter kokende vørter gjennom tappekrana og slo over i kjelen igjen, for å desinfisere den. Et alternativ er å kjøre en slange inn på whirlpool røret, med en vørterlufter i enden av slangen, så tømmer du BB30en med pumpa gjennom whirlpool røret på utsida av kjelen, heller enn krana. Da får du jo også kontroll på at tapping fra kjelen er desinfisert vha temperatur.

Gjæringsbøtte. Kran vs hevert.. Begge kan være problematisk. Jeg bruker nå kran på alle dunker, på grunn av lukka overføring til fat. Terskel for å bytte til ny kran er svært lav, på grunn av tæring i plasten fra starsan og montering/demontering. 20 kroner på aliexpress er verdt det for å være sikker. Når du tapper en sg prøve fra krana legger det seg vørterrester i tuten - vær flink å dusj starsan inn der så du får skylt ut restene så der ikke blir dannet noe ulumskheter før du får tappet ølet.

Men - flasker som skummer over har jeg hatt litt av selv. Oftest er det overkarbonering på grunn av at jeg har tappet for tidlig, og når gjæren starter å jobbe igjen med karboneringssukkeret så drar den ølet et par poeng ekstra ned.
 
Skal avvente om samme problem med skumming etter åpning dukker opp på de 2 batchene jeg har nå.
Ser ut som jeg stort sett har kontroll på det meste som nevnes her av rengjøring på tappestav slanger etc. Men samtidg har jeg plukket opp noen tips rundt å tenke på:
- Rengjøring av tappekraner på bb30 og gjærbøtter
- Ikke sette bøtter oppi hvernandre pga mulig riping
- Huske å kun bruke myk svamp til rengjæring av gjærbøtter

Status på mine nye batcher avgjør om jeg må gjøre noe annet enn det jeg allerede gjør, men vil uansett være mer nøye med punktene over.

Du må rapportere om hvordan det har gått:).

Ellers er det fine med et sånt spørsmål at man får gått grundig gjennom egne rutiner, også. (Lever jeg nå egentlig som jeg lærer:oops:?)
 
Men - flasker som skummer over har jeg hatt litt av selv. Oftest er det overkarbonering på grunn av at jeg har tappet for tidlig, og når gjæren starter å jobbe igjen med karboneringssukkeret så drar den ølet et par poeng ekstra ned.

Been there, done that:eek:. Men jeg mistenker at det er infeksjon når det skummer over. Du kan jo karbonere noe grassat hardt (saison på champagneflaske) uten at det skummer. I alle fall hvis det er noe som utvikler seg over tid ville jeg gjette på at det var en infeksjon. Kankje ikke hvis det kommer raskt.
 
Den mest sannsynlige kilden til en sånn infeksjon finner du nok i kraner og i tappestaven din. Du bør alltid kjøre noen runder med kokende vørter gjennom krana til kjelen før du starter nedkjølinga, og du bør plukke den fra hverandre og reingjøre den ordentlig med jevne mellomrom - og gjerne etter hvert brygg,
For meg som ganske ny er dette et eksempel på mye nyttig, konkret informasjon om renhold rundt omkring i denne tråden. Hadde det vært mulig å f.eks. skille en del av disse postene ut i en tråd som kunne ligge fast høyt oppe på generelt og nybegynnersprsmål? Hadde i hvert fall spart meg for noen tapte batcher, tror jeg.
 
Et dumt spm fra meg idag.
Jeg skal cold crashe en Julepils på 5c i 5-7 dager.
Bør den tappes direkte/stikkes om fra CC tilstand så man unngår å virvle opp trub, eller kan man bære den 3 etasjer og anta at den "setter seg" igjen ila en time eller to?
 
Vis vedlegget
Jeg er ute etter den delen ringet inn i rødt, da dette oppsettet er ‘noe’ mer strømlinjeformet enn det jeg har nå.. Noen som kan peke i retning av en slik?

Bildet er forøvrig skamløst sakset fra et innlegg av en forumbruker, uten at jeg klarer å huske hvem. Burde jo såklart spurt han..
 
Tilbake
Topp