Takk for langt svar!
Ser ut som jeg må åpne for muligheten for infeksjon selv om jeg synes det virker fjernt i forhold til hvor nøye jeg er med renhet. Men det kan jo hende at jeg gjør en feil jeg ikke tenker på.
Ripete gjæringsbøtter: NEI fordi jeg har 3 stk som har vært delt på kun 6 batcher. JA fordi jeg nok enkelte ganger kan ha brukt feks oppvaskbørste for å vaske de. Men jeg har også sett diskusjoner her hvor folk sier de har brukt gjæringsbøtter lenger og ikke behandlet de spesielt bra og at det likevel ikke er noe problem. Bøttene blir grundig skylt med Star-san før bruk (rister bøtten med låst lokk opp ned med starsan).
Forurensing: Hmm. Brygger på kjøkkenet. Ikke maltstøv der bortsett fra fra kit'et jeg bruker der og da. Vanlig kjøkkenvifte går.
Rommet: Kjøkken. Mener det er rent nok.
Flaskevask: skyller de alltid etter bruk. Men de kan bli stående uten tildekning i topp. vasker med børste før bruk og bruker sånn flaskevaskstativ fra Bryggselv for å spyle flaskene med Star-san før flasking.
Kan sikkert finnes feilkilder her. Men er fortsatt litt skeptisk til det.
Dog åpner jeg for mulige infeksjonskilder i tappekranen på BB30 eller i tappekranen på gjærbøtta. Disse er vakeligere å rengjøre.
Vannlåsen fyller jeg som regel med vann. Mener jeg ikke har fått vann i bøtte fra gjærlåsen, men slikt kan jo skje feks med trykk på lokket. Har sett noen sier man skal bruke star-san i gjærlåsen.
Tror jeg må se an hvordan det går med de batchene jeg har nå og vurdere ut fra det.
Det er veldig lite sannsynlig at det ikke er en infeksjon. Det er ingen andre troverdige forklaringer. Hop creep kan du bare få hvis du tørrhumler, og det er på ingen måte noe du da må få. Det er relativt sjeldent, tross alt. Jeg har ikke hatt tegn til det på de tre siste tørrhumla bryggene mine. Det spiller ingen rolle - i forhold til dette problemet - hvordan du oppbevarer flaskene dine, men åpner du ei varm flaske, kan det kanskje skje at det skummer. Men jeg går ut fra at du stort sett drikker ølet ditt kaldt
?
Det eneste måtte være om du drar med deg partikler fra meskinga gjennom hele prosessen fram til flasking, men det er ikke særlig sannsynlig.
Når det gjelder støv fra maltet, så kan jo det henge ved klær/hår/skjegg og drysse ned i gjæringskaret ditt. Det er en mulighet der som du i alle fall kan eliminere ganske lett. Og så kan det bli ganske mye støv i omgivelsene hvis du ikke er forsiktig når du heller maltet oppi kjelen.
Vann i gjærlåsen kan være en kilde, i alle fall hvis du ikke bruker den røde hetta som hindrer at noe ramler nedi. Bruk starsan.
At folk rapporterer at det har gått bra sjøl om de ikke har tatt hensyn til alle hygienereglene er dessverre ikke noe argument for at det vil gå bra for deg, også. Noen har flaks, men først og fremst trur jeg at mange har små infeksjoner uten at de merker det. De fleste sånne infeksjoner er snikende greier som utvikler seg langsomt, og man kan ofte fint rekke å drikke opp ølet før det er blitt særlig merkbart - om man ikke veit hva man skal se etter. (Jeg har hatt dette problemet, og kjenner det med en gang.)
Den mest sannsynlige kilden til en sånn infeksjon finner du nok i kraner og i tappestaven din. Du bør alltid kjøre noen runder med kokende vørter gjennom krana til kjelen før du starter nedkjølinga, og du bør plukke den fra hverandre og reingjøre den ordentlig med jevne mellomrom - og gjerne etter hvert brygg, som
@perolavfk sier. Krana til gjæringskaret
må plukkes fra hverandre. Det samme gjelder tappestaven. Jeg fikk et lite sjokk da jeg gjorde dette første gangen! - og jeg fikk er lite sjokk i går da jeg inspiserte bøtta og krana til en kamerat som brygga en batch sammen med meg i går. Der var det bare å gå på med kaustisk soda.
Ting må ikke få stå og tørke etter bruk. Skyll, plukk fra hverandre og vask med en gang.
Den måten du beskriver å desinfisere gjæringskaret på, ville jeg ikke brukt. Jeg har litt begrensa tru på Starsan brukt slik. Kar bør helst stå 5-10 minutter med Starsan i, og småting bør ligge tilsvarende lenge i Starsan. Når det stort sett går greit å bare spraye det på, er det antakelig fordi vi har vaska så godt at desinfisering er unødvendig
.
Vanlig greit reingjort kjøkken bør holde. Men det er jo aldri sterilt
.