Du har en infeksjon, er jeg redd. Det er noe i det du tapper opp - eller i flaskene - som eter komplekse sukkerarter, slik at det gradvis produseres mer kullsyre.
Årsaken er det litt vanskelig å si hva er, men her er et par forslag:
Så hva gjør du nå?
- Du har brukt en diastaticusgjær, og har fått krysskontaminasjon fordi den har satt seg fast i utstyret ditt. (Har du brukt Belle Saison er den en sannsynlig kandidat. Den er spesielt skummel.) Ripete gjæringsbøtter er ofte et problem.
- Forurensning fra malt/maltstøv. Det er viktig å holde malt langt unna bryggesonen.
- Rommet du brygger i er ikke reint nok, eller det er trekk som kan føre med seg det som ødelegger ølet ditt, f.eks. villgjær.
- Ikke god nok flaskevask. Hvis de ikke blir skylt med en gang de er brukt, men får stå og tørke, kan noen mikroorganismer danne en biofilm som de kapsler seg inn i, og som er litt krevende å få vekk.
Du må i alle fall gå grundig gjennom alt utstyr på den kalde sida som kan skjule forurensning. Plukk fra hverandre alt som kan plukkes fra hverandre, som kraner og tappestaver. Vask alle flater grundig med et kraftig vaskemiddel. Sjekk gjæringsbøtter for riper. (Det skal nesten ingenting til for å lage riper i den mjuke plasten. Bruk ikke børster av noe slag, bare en svamp uten skrubbeflate.)
Takk for langt svar!
Ser ut som jeg må åpne for muligheten for infeksjon selv om jeg synes det virker fjernt i forhold til hvor nøye jeg er med renhet. Men det kan jo hende at jeg gjør en feil jeg ikke tenker på.
Ripete gjæringsbøtter: NEI fordi jeg har 3 stk som har vært delt på kun 6 batcher. JA fordi jeg nok enkelte ganger kan ha brukt feks oppvaskbørste for å vaske de. Men jeg har også sett diskusjoner her hvor folk sier de har brukt gjæringsbøtter lenger og ikke behandlet de spesielt bra og at det likevel ikke er noe problem. Bøttene blir grundig skylt med Star-san før bruk (rister bøtten med låst lokk opp ned med starsan).
Forurensing: Hmm. Brygger på kjøkkenet. Ikke maltstøv der bortsett fra fra kit'et jeg bruker der og da. Vanlig kjøkkenvifte går.
Rommet: Kjøkken. Mener det er rent nok.
Flaskevask: skyller de alltid etter bruk. Men de kan bli stående uten tildekning i topp. vasker med børste før bruk og bruker sånn flaskevaskstativ fra Bryggselv for å spyle flaskene med Star-san før flasking.
Kan sikkert finnes feilkilder her. Men er fortsatt litt skeptisk til det.
Dog åpner jeg for mulige infeksjonskilder i tappekranen på BB30 eller i tappekranen på gjærbøtta. Disse er vanskeligere å rengjøre.
Vannlåsen fyller jeg som regel med vann. Mener jeg ikke har fått vann i bøtte fra gjærlåsen, men slikt kan jo skje feks med trykk på lokket. Har sett noen sier man skal bruke star-san i gjærlåsen.
Tror jeg må se an hvordan det går med de batchene jeg har nå og vurdere ut fra det.
Sist redigert: