Tråden for dumme spørsmål.

10ml av Clarity Ferm virker å være utvannet. Og 1l, 10l, 20l er igjen utvannet Brewers Clarex

10ml skal holde til 5 gallon, fra 1l, 10l og 20l så skal 12ml holde til en tønne/BBL (159 liter). Ved samme dosering skulle 2ml være mer enn nok.

Spørs om det er lavere konsentrasjon, eller om de ikke har tatt bryet og bare selger samme konsentrasjon med annen anbefalt dosering.
 
Sliter med FG når jeg bruker tilsetninger i øl. Har opplevd det flere ganger.
Har nå brukt Ølbrygging sin Porter som utgangspunkt, og har brukt både lakris og kakaonibs som tilsetning tilsatt på slutten av kok. OG har ligget ettpar poeng under oppskrifta, mens FG havner på 1022-ish og skulle vært 1015. Naboen har det samme problemet.
 
Sliter med FG når jeg bruker tilsetninger i øl. Har opplevd det flere ganger.
Har nå brukt Ølbrygging sin Porter som utgangspunkt, og har brukt både lakris og kakaonibs som tilsetning tilsatt på slutten av kok. OG har ligget ettpar poeng under oppskrifta, mens FG havner på 1022-ish og skulle vært 1015. Naboen har det samme problemet.

Dere bruker ikke samme hydrometeret, eller et refraktometer?
 
Når er det best å bokse/flaske ferdig karbonert øl? rett etter det er ferdig karbonert? eller etter feks. når det har stått 14 dager på fat?
grunn til at jeg spør er har overført fra 19 liter til 12 liter corny som var fylt med starsan og flushet. Etter en tid var det ulik smak på det som var igjen på 19 literen kontra de som var overført til 12 literen. Det var svært lite bunnfall på 19 literen når den var tom så tror ikke det har spilt noen stor rolle på smaken. Har også merket denne forskjellen på fat kontra boks over tid, men der er det kanskje oksygen som spiller en rolle, bruker Tapcooler sin boksfyller og den gir egentlig ikke mye rom for oksygen under fylling.
Er det noen som kjenner seg igjen, enten på flaske eller boks? Må jo også legge til at etter en tid så smaker det faktisk bedre av enkelte øltyper på boks enn på fat med samme lagering, men hvorfor aner jeg ikke.
 
Sist redigert:
En Nøgne Porter med S-04 eller Nottingham gjær vil nok fungere som @Sarge foreslår (sjekket oppskrift hos bryggselv). Høy utgjæring og vennligsinnede gjærer begge to etter hva jeg har lest (ikke brygget med dem selv). Ville ventet litt med Kölshen, da kölschgjær også kan være litt lunefull med tanke på esterprofilen.
Satte denne på fredag med S-04. Smakte på den nå (3 dager siden bryggedag), og smaker nyyydelig. Kunne drukket den slik den er nå, enda den skal få 2 uker til å karet, 2 uker karbonering, samt 2 uker kaldt
 
Har ikke laget så mange batcher, men et gjentagende problem med flere av de er at ølet skummer sakte men sikkert over ut av flaskene i flere minutter etter åpning. Det hjelper ikke nevneverdig å sette flaskene kaldt før åpning.
Hva er normalt årsaken til dette?
 
Har ikke laget så mange batcher, men et gjentagende problem med flere av de er at ølet skummer sakte men sikkert over ut av flaskene i flere minutter etter åpning. Det hjelper ikke nevneverdig å sette flaskene kaldt før åpning.
Hva er normalt årsaken til dette?
Overkarbonering, enten ved for mye sukker når du flasker, ølet var ikke ferdig utgjæret når du flasket enten pga gjæra du tilsatte eller av villgjær/infeksjon.
 
Overkarbonering, enten ved for mye sukker når du flasker, ølet var ikke ferdig utgjæret når du flasket enten pga gjæra du tilsatte eller av villgjær/infeksjon.

Ok. Så temperatur flaskene står i første perioden etter flasking/karbinering er ikke en faktor her?
 
Ok. Så temperatur flaskene står i første perioden etter flasking/karbinering er ikke en faktor her?
En eventuell infeksjon vil utvikle seg raskere ved høyere temperatur.
Øl som skummer over rolig og lenge, slik du beskriver, har ofte en infeksjon. Men problemet kan også skyldes at det er mye humle eller andre partikler i suspensjon i ølet.
Sett en flaske i kjøleskapet og en flaske på varmekablene på badet (med et håndkle over i tilfelle flaskebombe), og så åpner og sammenligner etter en uke.
 
En eventuell infeksjon vil utvikle seg raskere ved høyere temperatur.
Øl som skummer over rolig og lenge, slik du beskriver, har ofte en infeksjon. Men problemet kan også skyldes at det er mye humle eller andre partikler i suspensjon i ølet.
Sett en flaske i kjøleskapet og en flaske på varmekablene på badet (med et håndkle over i tilfelle flaskebombe), og så åpner og sammenligner etter en uke.

Jeg har ikke hatt problemer med flaskebomber, men hører en god FOPP! idet flasken åpnes. Deretter stiger skummet sakte men sikkert og siver ut av flasken i flere minutter. Har skjedd med 2-3 brygg av mine totalt 4 brygg. Mistenker ikke infeksjon, men er interessert i å finne ut om det er andre små saker jeg kanskje gjør feil som gjør at dette skjer. Jeg mener jeg også er ganske nøyaktig med sukkeroppmåling, og reaksjonen i flaskene er ganske lik på alle flaskene. Så jeg mistenker ikke heller dårlig blanding av sukkerlaken. Såvidt jeg husker har vel også ølet stått til utgjæring heller lengre enn antatt enn kortere enn antatt og målinger med hydrometer gjort.
 
Jeg har ikke hatt problemer med flaskebomber, men hører en god FOPP! idet flasken åpnes. Deretter stiger skummet sakte men sikkert og siver ut av flasken i flere minutter. Har skjedd med 2-3 brygg av mine totalt 4 brygg. Mistenker ikke infeksjon, men er interessert i å finne ut om det er andre små saker jeg kanskje gjør feil som gjør at dette skjer.
Jeg ville mistenkt infeksjon.
 
Hva slags øl er det
Mye humle rester i flaskene?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har nok ikke vært mye humle i øl'ene da jeg ikke er så glad i mye humle. Men kan jo være en del rester generelt. Har hatt en liten ring med bunnfall i hver flaske som regel. Kan jeg har vært for inrig med å få med for mye av ølet ut av gjøringsbøtta og fått med for mye bunnfall som kan resultere i slikt?
Såvidt jeg husker har jeg brygget Brown ale, Weissbier, Belgisk wit og Lervig Hoppy Joe (sistnevnte Red Ale med lav IBU så skal vel ikke være mye humle der heller trass navnet?).
Jeg spør egentlig ikke om et brygg jeg nettopp har brygget. Men har 2 batcher i prosess nå så tenkte å se om det var enkle grep jeg kunne gjøre for å hindre dette.
For meg har jeg tenkt at infeksjon er litt "enten eller". Enten blir ølet mulig å drikke eller det er infisert. Er også svært forsiktig med renheten. Har derfor utelukket infeksjon. Men min oppfattelse kan selvfølgelig være feil.
 
Google hop creep.
Humlerester kan bryte opp de sukkerartene som ikke var gjærbare og gjøre de tilgjengelig for videre gjæring.
Jeg var plaget med dette med en Brooklyn lager klone Laget 8 batcher med denne, med samme resultat. Skum som kryper sakte ut av flasken. De andre ølene jeg laget mellom hadde ikke dette.
Sjekk FG på ølet når du ser at det skummer. Er temmelig sikker på at det har skjedd en videre utgjæring i flaskene.
 
Har nok ikke vært mye humle i øl'ene da jeg ikke er så glad i mye humle. Men kan jo være en del rester generelt. Har hatt en liten ring med bunnfall i hver flaske som regel. Kan jeg har vært for inrig med å få med for mye av ølet ut av gjøringsbøtta og fått med for mye bunnfall som kan resultere i slikt?
Såvidt jeg husker har jeg brygget Brown ale, Weissbier, Belgisk wit og Lervig Hoppy Joe (sistnevnte Red Ale med lav IBU så skal vel ikke være mye humle der heller trass navnet?).
Jeg spør egentlig ikke om et brygg jeg nettopp har brygget. Men har 2 batcher i prosess nå så tenkte å se om det var enkle grep jeg kunne gjøre for å hindre dette.
For meg har jeg tenkt at infeksjon er litt "enten eller". Enten blir ølet mulig å drikke eller det er infisert. Er også svært forsiktig med renheten. Har derfor utelukket infeksjon. Men min oppfattelse kan selvfølgelig være feil.

Infeksjon er ikke så enten eller. Det kan være en begynnende innfeksjon som som forklarer det du opplever uten at øllet er udrikkelig for det.
 
Google hop creep.
Humlerester kan bryte opp de sukkerartene som ikke var gjærbare og gjøre de tilgjengelig for videre gjæring.
Jeg var plaget med dette med en Brooklyn lager klone Laget 8 batcher med denne, med samme resultat. Skum som kryper sakte ut av flasken. De andre ølene jeg laget mellom hadde ikke dette.
Sjekk FG på ølet når du ser at det skummer. Er temmelig sikker på at det har skjedd en videre utgjæring i flaskene.
Interessant teori og kanskje noe jeg tror mer på enn infeksjon.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Dersom du har samme problem med alle flaskene, er det mindre sannsynlig at det er humlerester eller ujevn karbonering.
Jeg heller også mot infeksjon
Dette understøttes også av at det er et gjentagende problem.
En av få fellesnevnere blant ølene dine, er trolig utstyret
 
Har ikke laget så mange batcher, men et gjentagende problem med flere av de er at ølet skummer sakte men sikkert over ut av flaskene i flere minutter etter åpning. Det hjelper ikke nevneverdig å sette flaskene kaldt før åpning.
Hva er normalt årsaken til dette?

Du har en infeksjon, er jeg redd. Det er noe i det du tapper opp - eller i flaskene - som eter komplekse sukkerarter, slik at det gradvis produseres mer kullsyre.

Årsaken er det litt vanskelig å si hva er, men her er et par forslag:
  • Du har brukt en diastaticusgjær, og har fått krysskontaminasjon fordi den har satt seg fast i utstyret ditt. (Har du brukt Belle Saison er den en sannsynlig kandidat. Den er spesielt skummel.) Ripete gjæringsbøtter er ofte et problem.
  • Forurensning fra malt/maltstøv. Det er viktig å holde malt langt unna bryggesonen.
  • Rommet du brygger i er ikke reint nok, eller det er trekk som kan føre med seg det som ødelegger ølet ditt, f.eks. villgjær.
  • Ikke god nok flaskevask. Hvis de ikke blir skylt med en gang de er brukt, men får stå og tørke, kan noen mikroorganismer danne en biofilm som de kapsler seg inn i, og som er litt krevende å få vekk.
Så hva gjør du nå?

Du må i alle fall gå grundig gjennom alt utstyr på den kalde sida som kan skjule forurensning. Plukk fra hverandre alt som kan plukkes fra hverandre, som kraner og tappestaver. Vask alle flater grundig med et kraftig vaskemiddel. Sjekk gjæringsbøtter for riper. (Det skal nesten ingenting til for å lage riper i den mjuke plasten. Bruk ikke børster av noe slag, bare en svamp uten skrubbeflate.)
 
Tilbake
Topp