1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Infeksjon kommer fra kald side. Det som er kokt er jo greit nok. Når jeg brygga på BB30, tappa jeg alltid noen liter kokende vørter gjennom tappekrana og slo over i kjelen igjen, for å desinfisere den. Et alternativ er å kjøre en slange inn på whirlpool røret, med en vørterlufter i enden av slangen, så tømmer du BB30en med pumpa gjennom whirlpool røret på utsida av kjelen, heller enn krana. Da får du jo også kontroll på at tapping fra kjelen er desinfisert vha temperatur.

Gjæringsbøtte. Kran vs hevert.. Begge kan være problematisk. Jeg bruker nå kran på alle dunker, på grunn av lukka overføring til fat. Terskel for å bytte til ny kran er svært lav, på grunn av tæring i plasten fra starsan og montering/demontering. 20 kroner på aliexpress er verdt det for å være sikker. Når du tapper en sg prøve fra krana legger det seg vørterrester i tuten - vær flink å dusj starsan inn der så du får skylt ut restene så der ikke blir dannet noe ulumskheter før du får tappet ølet.

Men - flasker som skummer over har jeg hatt litt av selv. Oftest er det overkarbonering på grunn av at jeg har tappet for tidlig, og når gjæren starter å jobbe igjen med karboneringssukkeret så drar den ølet et par poeng ekstra ned.

2. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Du må rapportere om hvordan det har gått:).

Ellers er det fine med et sånt spørsmål at man får gått grundig gjennom egne rutiner, også. (Lever jeg nå egentlig som jeg lærer:oops:?)

3. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Been there, done that:eek:. Men jeg mistenker at det er infeksjon når det skummer over. Du kan jo karbonere noe grassat hardt (saison på champagneflaske) uten at det skummer. I alle fall hvis det er noe som utvikler seg over tid ville jeg gjette på at det var en infeksjon. Kankje ikke hvis det kommer raskt.

4. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg er også skeptisk til gjæren, bare så det er sagt. Starters osv er også mulig kilde til infeksjon.

5. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, eller en urein saks man klipper opp posen med kanskje?

6. Dag Hovland

Dag Hovland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

For meg som ganske ny er dette et eksempel på mye nyttig, konkret informasjon om renhold rundt omkring i denne tråden. Hadde det vært mulig å f.eks. skille en del av disse postene ut i en tråd som kunne ligge fast høyt oppe på generelt og nybegynnersprsmål? Hadde i hvert fall spart meg for noen tapte batcher, tror jeg.

7. Gjaevert

Gjaevert
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Et dumt spm fra meg idag.
    Jeg skal cold crashe en Julepils på 5c i 5-7 dager.
    Bør den tappes direkte/stikkes om fra CC tilstand så man unngår å virvle opp trub, eller kan man bære den 3 etasjer og anta at den "setter seg" igjen ila en time eller to?

8. Preacher

Preacher
    Expand Collapse
    Registrert bruker

8A9BBE02-5921-4C80-8B4F-EBB386658114.jpeg
    Jeg er ute etter den delen ringet inn i rødt, da dette oppsettet er ‘noe’ mer strømlinjeformet enn det jeg har nå.. Noen som kan peke i retning av en slik?

Bildet er forøvrig skamløst sakset fra et innlegg av en forumbruker, uten at jeg klarer å huske hvem. Burde jo såklart spurt han..

9. Forvirret

Forvirret
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

De fleste bryggebutikker har gjennomføringer.
    Skal du skru på en T med innvendige gjenger kan gjennomføringen gjerne ha utvendige gjenger.
    Da slipper du nippelen som du har ringet inn.

Preacher liker dette.
  10. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvor lenge må jeg la øl ligge ute i snøen før det blir passe kalt (0,5 -0,75, Saison og Tripel IPA)?
    får gjester og kjøleskapet er stappfult
    -2 ute

11. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eg opererer med "en liten halvtime" i fryseboksen når eg må hurtigkjøle øl. Så evt kjøleskap. Mest for å være sikker på at de ikkje fryser helt. Pleier å funke greit. Så "en liten halvtime"? :rolleyes:
    Du vet, det finnes to typer koker. De som måler alt, og de som knapt måler noe. '
    Eg er blandt de siste, bortsett fra i ølbrygging ;)

loebrygg liker dette.
  12. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Halvtime føles lite ut
    Snøen isolerer litt også

Sent from my iPhone using Tapatalk

13. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men, den leder kulde også, den er jo kald...
    (Eg er ingen kuldeingeniør)

Julian Høstan liker dette.
  14. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Så er vinteren kommet.

Er vi enige om at ei slik pære er greit nok i et lite kjøleskap for å forhindre frost.
    Ingen farlige lys osv.
    Det oppbevares kun flasker der.
    MINI KERAMISK VARMEPÆRE 40W

15. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Snø har lave termiske egenskaper, fra 2-10 ganger effektviteten til luft, avhengig av snøtype etc. Er mulig å regne ut hvor lenge de bør ligge, men har ikke funnet noen kalkulatorer.

16. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Satte en halvliter med kjellerkaldt (~14) vann ut i snøen og måler temperaturen der

17. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bare ikke la den komme borti plasten. Den blir ganske så varm. Jeg var litt uforsiktig og den brente plasten så det lukter svidd i hele kjelleren.

RealGone liker dette.
  18. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nettopp. Tenker en vanlig liten lampe som står.

19. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har to slike i gjæringskammeret, tilkoblet inkbird. Uten styring tror jeg 40 watt vil gi meget god varme.

20. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skal være til inkbird. Holde det litt over frysepunkt.

Del denne siden