Tråden for dumme spørsmål.

De fleste bryggebutikker har gjennomføringer.
Skal du skru på en T med innvendige gjenger kan gjennomføringen gjerne ha utvendige gjenger.
Da slipper du nippelen som du har ringet inn.
 
Hvor lenge må jeg la øl ligge ute i snøen før det blir passe kalt (0,5 -0,75, Saison og Tripel IPA)?
får gjester og kjøleskapet er stappfult
-2 ute
 
Hvor lenge må jeg la øl ligge ute i snøen før det blir passe kalt (0,5 -0,75, Saison og Tripel IPA)?
får gjester og kjøleskapet er stappfult
-2 ute
Eg opererer med "en liten halvtime" i fryseboksen når eg må hurtigkjøle øl. Så evt kjøleskap. Mest for å være sikker på at de ikkje fryser helt. Pleier å funke greit. Så "en liten halvtime"? :rolleyes:
Du vet, det finnes to typer koker. De som måler alt, og de som knapt måler noe. '
Eg er blandt de siste, bortsett fra i ølbrygging ;)
 
Snø har lave termiske egenskaper, fra 2-10 ganger effektviteten til luft, avhengig av snøtype etc. Er mulig å regne ut hvor lenge de bør ligge, men har ikke funnet noen kalkulatorer.
 
Nada problemas. Bare pass på kontakt, som nevnt over. Blir varme.
Eg har en varmeplate som eg bruker til gjæring. Den brukes selvfølgelig også som frostvakt. Så eg vil variere hvor eg har denne lampen.
Er blitt fullt nå, så det er innkjøpsstopp.
Ser etter et skap til til oppbevaring.
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 44
  • 0 bytes · Sett: 42
Har lovet å lage øl til fest neste helg, altså om 12 dager. Har en Omega hothead gjær og ingen ledige ettermiddager/kvelder til brygging denne uka så jeg lurer på om følgende plan høres ut som den kan funke , eller om jeg er helt på jordet:

1. Sette vann på varme på kvelden.
2. Meske inn morgenen etter, la stå på 67 grader uten sirkulering eller røring gjennom arbeidsdagen.
3. Skylle raskt etter endt arbeidsdag og koke som normalt. Kjøle og pitche med hothead som normalt.
4. Sette til karbonering om 7 dager.

Sent fra Tapatalk
 
Har lovet å lage øl til fest neste helg, altså om 12 dager. Har en Omega hothead gjær og ingen ledige ettermiddager/kvelder til brygging denne uka så jeg lurer på om følgende plan høres ut som den kan funke , eller om jeg er helt på jordet:

1. Sette vann på varme på kvelden.
2. Meske inn morgenen etter, la stå på 67 grader uten sirkulering eller røring gjennom arbeidsdagen.
3. Skylle raskt etter endt arbeidsdag og koke som normalt. Kjøle og pitche med hothead som normalt.
4. Sette til karbonering om 7 dager.

Sent fra Tapatalk
Hothead? Det var vel bare et tidsspørsmål før de norske kveiknavnene ikke var kule nok, men trist likevel. Vet du hvilken gjær dette egentlig er?
Jeg tror du fint kan meske som du skisserer.
 
Hothead? Det var vel bare et tidsspørsmål før de norske kveiknavnene ikke var kule nok, men trist likevel. Vet du hvilken gjær dette egentlig er?
Jeg tror du fint kan meske som du skisserer.
Ikke veldig fornøyd med det navnet nei, ganske tøysete i grunnen. Men om meskingen går bra regner jeg med at kveiken klarer resten av jobben på 7 dager uten problem.

Sent fra Tapatalk
 
Er jo såpass grei skuring å få tak i originalene her i Norge at å bruke et isolat fra en lab det gidder ikke jeg hvertfall. Det blir ikke det samme som den originale gjæren som er en miks av mange forskjellige stammer.
 
Tilbake
Topp