Svarte lagere: Tmave pivo og Schwarzbier

Finn Berger

Moderator
Jeg har et par svartøleerfaringer som sitter i; diverse besøk på U Fleku i Praha, og inntak av en del halvlitere med Märkischer Landmann i Berlin. Ølet på U Fleku er jo en turistattraksjon, men det er godt. Märkischer Landmann er vel ikke kjent som noe eksklusivt toppøl, men jeg liker det. Og nå fikk jeg altså lyst på en skikkelig svart lager. Det er mørketid og det drar seg til mot jul, og helst skulle jeg hatt det her og nå. Men om jeg ikke kan drikke det, så kan jeg brygge det. Ikke helt det samme, men det hjelper.

Mørk tsjekkisk lager - tmave pivo - og tysk schwarzbier er vel ikke helt det samme. (BJCP: Beer Judge Certification Program og Beer Judge Certification Program ) Litt som to sider av samme sak, kanskje? Men de går også litt over i hverandre, og henger kanskje historisk sammen? (Jeg ser litt bort fra det ølet de fleste nå sikkert forbinder med schwarzbier, nemlig Køstritzer - som er noe i retning av en sværta pils.)

Det er mye å si om både tsjekkiske og tyske øl innafor disse kategoriene, og jeg er veldig interessert i lenker til godt stoff. Her er et lite bidrag, en oversikt som Ron Pattinson har laget over tsjekkisk øl: https://www.europeanbeerguide.net/czecintr.htm#stylesnow

Denne lenket @Amarillo til i en annen tråd: There's a Czech Beer Brewers Are Obsessed With, And It's Not Pilsner Jeg har mekka ei oppskrift på grunnlag av det den gamle bryggmesteren på U Fleku forteller der. Brygger nok denne i morra:

OG 1.050, FG 1.012 (77% utgj.), IBU 27, EBC 54. Meske på 67 + 72. 2 ts sulfat + 2 ts klorid (+ evt, kalsiumkarbonat om nødvendig.)

Malt til 32 liter etter nedkjøling (80% meskeeffektivtet)
3,00 kg pilsnermalt
2,00 kg mørkt münchenermalt
0,50 kg lyst münchenermalt
0,75 kg DRC 300
0,35 kg Carafa Special II
Humle
30 gr Premiant 9% @ 60
30 gr Saaz 3% @ 10
30 gr Saaz 3% @ 5
Gjær
w-34/70
 

Nei, men takk for tipset:).
Mørk münchener er ikke det jeg brygger mest av, sjøl om jeg gjerne drikker en god en. Og som du sier; det er ikke svart.

Det kan sikkert diskuteres hvor nær hverandre disse stilene kan bøyes, men for meg er en Märkisches Landmann noe helt annet enn en bayer:). Tmave virker for meg å være en litt breiere stil, og jeg aner ikke om du kan finne eksempler der på øl som ligger nær opptil en bayer.
 
Nei, men takk for tipset:).
Mørk münchener er ikke det jeg brygger mest av, sjøl om jeg gjerne drikker en god en. Og som du sier; det er ikke svart.

Det kan sikkert diskuteres hvor nær hverandre disse stilene kan bøyes, men for meg er en Märkisches Landmann noe helt annet enn en bayer:). Tmave virker for meg å være en litt breiere stil, og jeg aner ikke om du kan finne eksempler der på øl som ligger nær opptil en bayer.
Tror ikke polet har schwarzbier lenger. Tror jeg kjøpte de siste flaskene de hadde på polet i Molde. Og der var halvparten syr/geysir. Skuffende. Ikke en populær ølstil virker det som. Men jeg liker den godt. Har brygget den noen ganger. Best er alltid den siste flaska.
 
Tror ikke polet har schwarzbier lenger. Tror jeg kjøpte de siste flaskene de hadde på polet i Molde. Og der var halvparten syr/geysir. Skuffende. Ikke en populær ølstil virker det som. Men jeg liker den godt. Har brygget den noen ganger. Best er alltid den siste flaska.


Denne dukket opp på et søk: https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Tyskland/Buddelship-Kohlentrimmer-Schwarzbier/p/7874402 . Men Køstritzer er utgått. (Ikke noe stort tap, synes jeg.)

Jeg har hørt at noen har fått tak i Märkischer Landmann i Danmark - men det er jo et stykke dit. Ellers har Systembolaget tilsynelatende et brukbart utvalg.
 
Mørke lagere er blant ølene jeg liker aller best. Både bokk og bayere er blant favorittene. Har ikke smakt så mange tsjekkere, men jeg synes Kozel er et nydelig hverdagsøl på 3,8 %.
Jeg brygget noe lignende i dag, men det kommer nok til å havne på nærmere 5 %. Pilsmalt, lys Munich, Victory, Pale Choco, Caramunich og Carafa special. Lallemand Diamond 4. generasjon og Magnum/Saaz. Og noe jeg hatt lyst til å teste lenge: destillert vann. Riktignok under 1/3 av vannmengden, men det var det jeg hadde.

Fargen ble som den skulle, og vørterprøven smakte nydelig.

DSC_1810.jpg
 
Mørke lagere er blant ølene jeg liker aller best. Både bokk og bayere er blant favorittene. Har ikke smakt så mange tsjekkere, men jeg synes Kozel er et nydelig hverdagsøl på 3,8 %.
Jeg brygget noe lignende i dag, men det kommer nok til å havne på nærmere 5 %. Pilsmalt, lys Munich, Victory, Pale Choco, Caramunich og Carafa special. Lallemand Diamond 4. generasjon og Magnum/Saaz. Og noe jeg hatt lyst til å teste lenge: destillert vann. Riktignok under 1/3 av vannmengden, men det var det jeg hadde.

Fargen ble som den skulle, og vørterprøven smakte nydelig.
Lækkert! Men hvorfor destillert vann? Har du en fet vanntype?
 
Oslovann, som har en hardhet på 2,5 dH, kan vel trygt kalles mineralfattig:)? (Hardhet (vann) – Wikipedia)

Plzen har veldig mineralfattig vann - jeg mener Urquell tilsetter litt gips - men gjelder det for alle andre steder i Tsjekkia?
Tja, si det? Jeg støttet meg på en artikkel i beer&brewing da jeg satte sammen oppskriften. Man leser jo stadig at bryggevannet i Tsjekkia er mineralfattig, så jeg tror det er ganske vanlig. Men kanskje ikke alle?
 
Denne er min favoritt på polet av mørke øl.
https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Tyskland/Ayinger-Celebrator-Doppelbock/p/7704702

Mørkt lagerøl er både bedre enn, og enklere å brygge enn f.eks porter og stout, som jeg liksom aldri blir fornøyd med. Det er en bismak jeg ikke vet hvor kommer fra.

Har brygget en del stout som andre sier er god, men som jeg ikke synes er vellykket. Men en Münchener Dunkel som jeg også brygger mye blir alltid god.
 
Denne er min favoritt på polet av mørke øl.
https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Tyskland/Ayinger-Celebrator-Doppelbock/p/7704702

Mørkt lagerøl er både bedre enn, og enklere å brygge enn f.eks porter og stout, som jeg liksom aldri blir fornøyd med. Det er en bismak jeg ikke vet hvor kommer fra.

Har brygget en del stout som andre sier er god, men som jeg ikke synes er vellykket. Men en Münchener Dunkel som jeg også brygger mye blir alltid god.

Den der er nydelig, den der. Men den hører ikke til den gruppa øl jeg tenker på som "svarte". Vi brygger masse mørkt lagerøl av det sørtyske slaget (märzen, dunkles, bock, wiener), men lite av disse svarte lagertypene, som vel kanskje kan kalles lagermotsvarigheten til stout. Og egentlig liker jeg dem bedre, sånn stort sett.
 
For den som måtte tenke på å brygge en svart tsjekker til konkurranse, er det verdt å merke seg at den norske definisjonen nok er litt i utakt med virkeligheta (som jeg mener Ron Pattinson har rimelig god greie på):

Ron Pattinson: "Tmavý (Černý) Ležák, 4.4 - 5%: A term that covers a wide range of darker lagers, that vary in colour from pale brown to jet black. The name translates as "Dunkles Lagerbier" in German. They vary in taste from sweeter than a Münchner to quite dry."

Norbrygg: "3,9-4,8 %
Mørk tsjekkisk lager er ofte søt som vørter, men mer balanserte eksempler forekommer også.
Aroma: Middels til kraftig maltaroma, med karakter av toffee, karamell, melkesjokolade og ugjæret vørter. Fraværende til svak humlearoma. Svak til kraftig diacetyl.
Farge/utsende: Mørk kobberfarge til rødsvart. Klar til lett tåkete.
Smak: Middels til kraftig søt malt smak, med karakter av karamell og melkesjokolade. Det kan være svak til middels ristet maltkarakter, som kan bidra med bitterhet. Fraværende til svak humlesmak. Svak til kraftig diacetyl.
Kropp: Medium kropp."

Ølet på U Fleku, som mange har smakt på, hører forresten ikke til i denne kategorien, men til "spesialølkategorien" over, som strekker seg til 5,8%. (Se Pattinson's skjema.) I BJCPs system er disse to slått sammen. Det er antakelig dumt, siden det i en konkurranse da ikke vil brygges noe særlig av den svakere varianten.
 
Tja, si det? Jeg støttet meg på en artikkel i beer&brewing da jeg satte sammen oppskriften. Man leser jo stadig at bryggevannet i Tsjekkia er mineralfattig, så jeg tror det er ganske vanlig. Men kanskje ikke alle?
Mikkeller har et fint eksperiment her, brygget det samme ølet 4 ganger, eneste forskjellen var vannet. Vannet som ble brukt var burton, tysk, tsjekkisk og dansk, tror jeg. Vurderer å bestille kassen for å smake forskjellen
 
e4dbd22dc943b6d2fd270ea33ed53454.png



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 

Vedlegg

  • TMAVE Specialny pivo.jpg
    TMAVE Specialny pivo.jpg
    276,4 KB · Sett: 63
Tilbake
Topp