Fermzilla. Bruk, tips og triks

Tenkte vi kunne kanskje hatt ein eigen tråd med bruk, tips å triks med Fermzillaen?
Trur denne kom i monge heimar etter black friday og jul, inkludert undertegnede :)
"Fermzilla pris i Norge lansert"-tråden er blitt til litt alt mulig om lanseringer og prisar og whatnot.
 
1. Sørg for at det er tett, enheter produsert etter 25.12 2019 har annen pakning så problemet er nok mindre der. (Denne pakningen kan kjøpes løst, ellers krever de bevis på lekkasje for å erstatte en ting til 10 spenn, som attpåtil er en kjent produksjonsfeil)
2. Kjøp ekstra sett med ball lock for koblinger til bunnflaska. Kjekt ved purging ved tørrhumling etc.
3. Bygg eller kjøp en fornuftig spunding-valve

Og se om det er flere ting man trenger til den. Du får f.eks kjølespiraler for kobling mot glykolkjølere etc.
 
Noe som ikke er nevnt i bruksanvisningen (tror jeg), er at diptube-slangen bør kappes til passende lengde. Dvs. slik at ballen akkurat subber butterfly-ventilen. Og så er det bare å montere en carbonation cap på oppsamler-beholderen først som sist. Den er et must for å purge med CO2 ved tørrhumling. Dytt gummiforingen godt ned i carbonation capsene, ellers kan det være vanskelig å få koblingene tette. Og generelt: Ikke vær gnien med kegluben.
 
Sist redigert:
Noen rapporterer om stress/krakelering i PET-plasten øverst ved lokket. Usikker på om det har noen betydning for bruken. Jeg har ikke trykkgjæret med min – og har ikke opplevd noe slikt.
 
Noen rapporterer om stress/krakelering i PET-plasten øverst ved lokket. Usikker på om det har noen betydning for bruken. Jeg har ikke trykkgjæret med min – og har ikke opplevd noe slikt.

Var det ikke noe med at det var enkelte som hadde strammet til de ekstra håndtakene som kan settes på øverst, for hardt?

Kan kanskje skyldes at mange skruer til lokket for hardt også, det er nok å skru til med hendene.
Stolte ikke helt på det i starten, og brukte den strammeren som følger med, men har funnet ut at det ikke er nødvendig.
 
Var det ikke noe med at det var enkelte som hadde strammet til de ekstra håndtakene som kan settes på øverst, for hardt?

Kan kanskje skyldes at mange skruer til lokket for hardt også, det er nok å skru til med hendene.
Stolte ikke helt på det i starten, og brukte den strammeren som følger med, men har funnet ut at det ikke er nødvendig.
Går ikkje o-ringen på innsida av hålet i tanken? I so fall er det jo null poeng i å stramme noko særlig.. Eg har knapt pakka opp min, bere sett kjapt over, så kan hende eg hugsar feil.

Fikk forøvrig med ein "oppgradert" o-ring frå ølbrygging.no. Såg ut som den var litt tjukkare. Det er vel meininga å erstatte den originale med den, reknar eg med.

Bestillte 4 x carbonation caps frå Brewmaster på AliExpress, kom på ca 60 kr stk og var i postkassa på litt over 1 veke :)
Her er link for dei som treng: US $5.9 |Stainless steel Carbonation Cap w 5/16

Tenker å koble på ein brusestein på eine som er festa på beholdaren, for oksygenering. Nokon innvendingar mot dette?
 
Når du tørrhumler ved hjelp av bunnkoppen, sørg for at du har litt mer trykk i den enn i hovedtanken, slik at du får blåst humlen opp i ølet år du åpner ventilen. Kan hende det bør gjentas om du føler at humlen ikke blir mikset godt nok inn i ølet. Opplevde dette selv på siste brygging, som var en NEIPA.
 
Kjøpte min med trykkgjæringssett. Da kom den med 2 carbonation caps, slange, ball, noen bittesmå slangebiter, slangekoblinger, manometer, hvit korneliuskobling(CO2 ball lock) og overtrykksventil(spunding valve). Ballock koblingen holdt ikke tett, men når jeg monterte på ølkobling så var det tett.

Har for øyeblikket gående en cider i den for å se om det har noe for seg, har ikke klart å finne noen som har testet det tidligere, så det blir spennende å se om det er noen grunn til det har relativt lavt trykk på den nå(0,8) bar. Laget en kjapp video på fremgangsmåten

neste prosjekt blir en corona klone så snart dette er ferdig og jeg får rotet meg til å pakke opp netthandel bryggeren.
 
Tenker du at brusesteinen tetter seg med gjær og trub og blir vanskelig å gjer rein etterpå?
Er det som med akvariebrusestein er det berre å blåse den godt rein med trykkluft frå innsida mens den er fuktig, ellers så er ikkje brusestein det dyraste ein kan skaffe i handelen heller. Vil og tenke at det er god hjelp om den står høgt i koppen.
 
Ved overføring av ferdig øl til fat er det en idé å ikke bruke trykksettet som mange sikker kjøper sammen med Fermzillaen. Grunnen er at det fort blir litt skumdannelse og det er ikke noe for manometer og trykkventil. Bruk en enkel skruventil som du åpner for å slippe ut trykket. Her er to bilder som viser først oppsettet med det medfølgende trykksettet og så et bilde av den enkle løsningen som tåler skum. Tror keg kjøpte den frfa olbrygging no, men de fleste har vel noe liknende.
IMG_4135.JPG IMG_4137.JPG
 
Ved overføring av ferdig øl til fat er det en idé å ikke bruke trykksettet som mange sikker kjøper sammen med Fermzillaen. Grunnen er at det fort blir litt skumdannelse og det er ikke noe for manometer og trykkventil. Bruk en enkel skruventil som du åpner for å slippe ut trykket. Her er to bilder som viser først oppsettet med det medfølgende trykksettet og så et bilde av den enkle løsningen som tåler skum. Tror keg kjøpte den frfa olbrygging no, men de fleste har vel noe liknende.
Vis vedlegget 43195 Vis vedlegget 43196

Om eg forstod deg riktig so brukar du den slangeventilen på corneliusfatet for å sleppe ut trykket i staden for spundingventilen?

Forøvrig synst eg du er modig som har slik punktbelastning frå stativet på ei glasplate, men det går sikkert bra :D
 
Har overført utallige batcher mellom fat uten spundingventil. Synes det fungerer veldig greit å bare lette på trykket med overtrykksventilen.
 
Har erfart at bunnkoppen kan lekke litt dersom den skrus helt inn med normal håndkraft, men det blir tett hvis man skrur den noen millimeter tilbake.

Selv om det står at lokket på koppen ikke er konstruert for trykk, så tåler det litt. Etter at carbonation cap er satt på er det greit å teste med lokk på koppen at den ikke lekker før den festes til tanken. Husk å øke trykket sakte fra null til ca 0,5 bar.

Erfarer at carbonation caps på toppen må teites ganske hardt (med verktøy) for å holde tett under trykk, selv med keglube på pakningen.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Sist redigert:
Om eg forstod deg riktig so brukar du den slangeventilen på corneliusfatet for å sleppe ut trykket i staden for spundingventilen?

Forøvrig synst eg du er modig som har slik punktbelastning frå stativet på ei glasplate, men det går sikkert bra :D

Ja slangeventilen på corneliusfatet. Men sikkert greit å gjøre som Holmentoppen sier, å bruke overtrykksventilen.
Når det gjelder punktbelastningen på glassplata har jeg ikke tenkt på det, gitt... Noe som kan være grunnlag for en trasig ulykke kanskje? Får kanskje bytte den ut...
 
Da er første prøve på gjæring under trykk gjennomført. Om noen har interesse av mine notater har jeg kopiert inn gjæringsforløpet fra bryggeloggen under:

Døgn 0
Pitch kl2300 - 10grader@0,5bar. 12,5L, OG1058. 1,5min med ren oksygen. Gjær WLP833, estimert ca.270milliarder celler. 3 dråper Clarex.
Døgn 1
Etter 18-19 timer kan jeg observere svak dannelse av krausen. Dette indikerer normal lag-tid og at gjæringsforløpet foreløpig er omtrent lik ikke trykksatt gjæring. Kan ikke bruke PLAATO siden jeg gjærer under trykk, og får derfor ikke overvåket gjæringsprosessen så nøye som tidligere.
Døgn 2
Når jeg kom hjem fra jobb hadde trykket steget til 0,7 bar, og det kan virke som om dette hadde stagnert prosessen litt. Jeg hadde mistanke om at spundingventilen ikke var så nøyaktig som jeg hadde håpet. Etter at jeg fikk justert ventilen, synes jeg å kunne se en temmelig umiddelbar effekt på gjæringsaktiviteten. Dette kan indikere at 0,5bar kan være et fornuftig valg når man gjærer så lavt som 10 grader under trykk.
Døgn 3
På ettermiddagen kan jeg se at det har dannet seg mer krausen, men utviklingen går sakte virker det som. Måler SG1042 etter 3 døgn i gjæringskaret (lot den bare stå en time på benken før jeg leste av). Den har altså gjæret ut 16 points tilsvarende 37% av TGD (total gravity drop), eller 28% utgjæring. Dette kan indikere at utviklingen går noe saktere enn et normalforløp, men ikke mye. Velger å la den stå ett døgn til før jeg måler igjen. Vurderer å følge hurtiglagermetoden videre i gjæringsforløpet …
Døgn 4
Når jeg kom hjem fra jobb var det visuelt høyere aktivitet i gjæringskaret, ihvertfall sammenlignet observasjoner tidligere i gjæringsforløpet Jeg valgte å ikke måle SG igjen. Fremdeles er gjæringsprosessen helt luktfri og jeg valgte å øke temp fra 10 grader til 11 grader etter 4 døgn, fremdeles på 0,5 bar. Altså ikke følge hurliglagermetoden, men en gradvis sakte økning etter at den har gjæret omtrent 50% av TGD.
Døgn 5
Øker videre til 12 grader på formiddagen, 4,5 døgn ut i gjæringsforløpet. Øker samtidig også trykket til 0,7bar. På ettermiddagen er første gang jeg kjenner noe lukt fra gjæringen, en svak svovellukt blandet med det jeg antar er estere og vørt. Dette kan indikerer at 0,5 bar er for lite trykk ved 12 grader siden det på dette punkt hadde gått for liten tid til at trykkøkningen hadde resultert i en økning av CO2 i vørten/øllet. Seinere på kvelden er det helt luktfritt igjen, noe som kan støtte denne antagelsen. Jeg har lest at det er CO2 metningen og ikke trykket i seg selv som resulterer i redusert produksjon av estere, svovel osv. fra gjæren. Jeg har også lest i en studie at til tross for dette, så vil svovelproduksjonen ha noe sterkere tilknytning til temperatur, og reduseres derfor ikke like mye som estere ved økt trykk. Fortsetter økningen til 13 grader etter 5 døgn i gjæringskaret.
Døgn 6
SG-prøven jeg tok døgn 3 har stått og gjæret ut i testrøret til SG1019, det er derfor å anta at dette også blir FG på brygget. Dette er 4 poeng høyere enn estimert, men OG ble også høyere enn estimert. At FG blir høyere enn estimert er imidlertid ikke overraskende gitt den dårlige gjennomstrømmingen jeg hadde under mesking ved for fullt maltrør, og de temperatursvingningene dette medførte. Utgjæringen var estimert til 73%, men blir da antagelig under 70%, altså under gjærens oppgitte minimumsattenuasjon. Øker temp videre til 14 grader 5,5 døgn ut i gjæringsforløpet. Henter ut prøve for å måle SG på ettermiddagen. Vørten/øllet er jo nå karbonert i tillegg til lav temperatur. Har den over i et glass for å riste ut karboneringen og øke temp. SG=1026, 8 poeng over antatt FG. Dette tilsvarer 80% av antatt TGD, eller 55% utgjæring.
Øker videre til 15grader etter 6 døgn, fremdeles på 0,7 bar.
Døgn 7
Tilnærmet all krausen er oppløst på morgenen som indikerer at gjæringen nærmer seg slutten. Øker videre til 16 grader@0,7 bar, men stenger spundingventilen. Lar den stå der ett døgn.
Døgn 8
Slipper den fri mot 18 grader på morgenen, viser 17,4 grader på kvelden. Måler SG=1020 på kvelden. Hadde planlagt å ta den i morgen etter 9 døgn, men jeg får vente til døgn 10 og se om jeg får noe større attenuasjon, selv om jeg trenger tid til CC og skal brygge igjen på søndag.
Døgn 10
Måler SG=1020. SG har altså ikke falt siden målingen døgn 8, så 1020 blir FG. Skal måle PH i morgen etter at prøven har bunnfelt i kjøleskapet. Setter den til CC på 3 grader. Er under 10 grader allerede på kvelden. Planlegge å tappe på fat døgn 13 …
 
Tilbake
Topp