Hei. Jeg har et spørsmål til dip tube. Jeg har brukt Fermzilla 30 L All Rounder med dip tube og filter to ganger, og begge gangene har jeg hatt problemer med gass i tappelinja. Når det først har kommet gass inn, vil slangen flyte høyere, og fortsette å slurpe gass. Jeg har etter første gangs bruk tilpasset lengden på slangen, og satt på en rustfri mutter for å få slangen til å ligge riktig. Problemet gjentok seg den andre gangen også. Det ser ut som filteret etter noen liter tapping tetter seg, begynner å ta inn gass, og ender opp som en ekstra flottør. Løsningen var aggressiv risting av gjæringskaret, bannskap, åpning av lokk og løfting av slange, og til slutt reversering av øl for å fylle slangen igjen. Det siste hadde best effekt, og jeg fikk tappet resten. Er det flere som har samme erfaring med dette ubrukelige produktet? Hva er i så fall løsningen? Jeg ser det finnes andre typer dip tube, f.eks. Flotit 2.0 (
https://brewshop.no/produkt/fat-co2/fat-og-co2/flotit-2-0-floating-dip-tube-med-dobbelt-filter). Er det noen som har prøvt det? Er det bedre å fjerne filteret, og evt. bruke et filter mellom gjæringskar og ølfat?