Da er første prøve på gjæring under trykk gjennomført. Om noen har interesse av mine notater har jeg kopiert inn gjæringsforløpet fra bryggeloggen under:
Døgn 0
Pitch kl2300 - 10grader@0,5bar. 12,5L, OG1058. 1,5min med ren oksygen. Gjær WLP833, estimert ca.270milliarder celler. 3 dråper Clarex.
Døgn 1
Etter 18-19 timer kan jeg observere svak dannelse av krausen. Dette indikerer normal lag-tid og at gjæringsforløpet foreløpig er omtrent lik ikke trykksatt gjæring. Kan ikke bruke PLAATO siden jeg gjærer under trykk, og får derfor ikke overvåket gjæringsprosessen så nøye som tidligere.
Døgn 2
Når jeg kom hjem fra jobb hadde trykket steget til 0,7 bar, og det kan virke som om dette hadde stagnert prosessen litt. Jeg hadde mistanke om at spundingventilen ikke var så nøyaktig som jeg hadde håpet. Etter at jeg fikk justert ventilen, synes jeg å kunne se en temmelig umiddelbar effekt på gjæringsaktiviteten. Dette kan indikere at 0,5bar kan være et fornuftig valg når man gjærer så lavt som 10 grader under trykk.
Døgn 3
På ettermiddagen kan jeg se at det har dannet seg mer krausen, men utviklingen går sakte virker det som. Måler SG1042 etter 3 døgn i gjæringskaret (lot den bare stå en time på benken før jeg leste av). Den har altså gjæret ut 16 points tilsvarende 37% av TGD (total gravity drop), eller 28% utgjæring. Dette kan indikere at utviklingen går noe saktere enn et normalforløp, men ikke mye. Velger å la den stå ett døgn til før jeg måler igjen. Vurderer å følge hurtiglagermetoden videre i gjæringsforløpet …
Døgn 4
Når jeg kom hjem fra jobb var det visuelt høyere aktivitet i gjæringskaret, ihvertfall sammenlignet observasjoner tidligere i gjæringsforløpet Jeg valgte å ikke måle SG igjen. Fremdeles er gjæringsprosessen helt luktfri og jeg valgte å øke temp fra 10 grader til 11 grader etter 4 døgn, fremdeles på 0,5 bar. Altså ikke følge hurliglagermetoden, men en gradvis sakte økning etter at den har gjæret omtrent 50% av TGD.
Døgn 5
Øker videre til 12 grader på formiddagen, 4,5 døgn ut i gjæringsforløpet. Øker samtidig også trykket til 0,7bar. På ettermiddagen er første gang jeg kjenner noe lukt fra gjæringen, en svak svovellukt blandet med det jeg antar er estere og vørt. Dette kan indikerer at 0,5 bar er for lite trykk ved 12 grader siden det på dette punkt hadde gått for liten tid til at trykkøkningen hadde resultert i en økning av CO2 i vørten/øllet. Seinere på kvelden er det helt luktfritt igjen, noe som kan støtte denne antagelsen. Jeg har lest at det er CO2 metningen og ikke trykket i seg selv som resulterer i redusert produksjon av estere, svovel osv. fra gjæren. Jeg har også lest i en studie at til tross for dette, så vil svovelproduksjonen ha noe sterkere tilknytning til temperatur, og reduseres derfor ikke like mye som estere ved økt trykk. Fortsetter økningen til 13 grader etter 5 døgn i gjæringskaret.
Døgn 6
SG-prøven jeg tok døgn 3 har stått og gjæret ut i testrøret til SG1019, det er derfor å anta at dette også blir FG på brygget. Dette er 4 poeng høyere enn estimert, men OG ble også høyere enn estimert. At FG blir høyere enn estimert er imidlertid ikke overraskende gitt den dårlige gjennomstrømmingen jeg hadde under mesking ved for fullt maltrør, og de temperatursvingningene dette medførte. Utgjæringen var estimert til 73%, men blir da antagelig under 70%, altså under gjærens oppgitte minimumsattenuasjon. Øker temp videre til 14 grader 5,5 døgn ut i gjæringsforløpet. Henter ut prøve for å måle SG på ettermiddagen. Vørten/øllet er jo nå karbonert i tillegg til lav temperatur. Har den over i et glass for å riste ut karboneringen og øke temp. SG=1026, 8 poeng over antatt FG. Dette tilsvarer 80% av antatt TGD, eller 55% utgjæring.
Øker videre til 15grader etter 6 døgn, fremdeles på 0,7 bar.
Døgn 7
Tilnærmet all krausen er oppløst på morgenen som indikerer at gjæringen nærmer seg slutten. Øker videre til 16 grader@0,7 bar, men stenger spundingventilen. Lar den stå der ett døgn.
Døgn 8
Slipper den fri mot 18 grader på morgenen, viser 17,4 grader på kvelden. Måler SG=1020 på kvelden. Hadde planlagt å ta den i morgen etter 9 døgn, men jeg får vente til døgn 10 og se om jeg får noe større attenuasjon, selv om jeg trenger tid til CC og skal brygge igjen på søndag.
Døgn 10
Måler SG=1020. SG har altså ikke falt siden målingen døgn 8, så 1020 blir FG. Skal måle PH i morgen etter at prøven har bunnfelt i kjøleskapet. Setter den til CC på 3 grader. Er under 10 grader allerede på kvelden. Planlegge å tappe på fat døgn 13 …