Fermzilla. Bruk, tips og triks

Da er første prøve på gjæring under trykk gjennomført. Om noen har interesse av mine notater har jeg kopiert inn gjæringsforløpet fra bryggeloggen under:

Døgn 0
Pitch kl2300 - 10grader@0,5bar. 12,5L, OG1058. 1,5min med ren oksygen. Gjær WLP833, estimert ca.270milliarder celler. 3 dråper Clarex.
Døgn 1
Etter 18-19 timer kan jeg observere svak dannelse av krausen. Dette indikerer normal lag-tid og at gjæringsforløpet foreløpig er omtrent lik ikke trykksatt gjæring. Kan ikke bruke PLAATO siden jeg gjærer under trykk, og får derfor ikke overvåket gjæringsprosessen så nøye som tidligere.
Døgn 2
Når jeg kom hjem fra jobb hadde trykket steget til 0,7 bar, og det kan virke som om dette hadde stagnert prosessen litt. Jeg hadde mistanke om at spundingventilen ikke var så nøyaktig som jeg hadde håpet. Etter at jeg fikk justert ventilen, synes jeg å kunne se en temmelig umiddelbar effekt på gjæringsaktiviteten. Dette kan indikere at 0,5bar kan være et fornuftig valg når man gjærer så lavt som 10 grader under trykk.
Døgn 3
På ettermiddagen kan jeg se at det har dannet seg mer krausen, men utviklingen går sakte virker det som. Måler SG1042 etter 3 døgn i gjæringskaret (lot den bare stå en time på benken før jeg leste av). Den har altså gjæret ut 16 points tilsvarende 37% av TGD (total gravity drop), eller 28% utgjæring. Dette kan indikere at utviklingen går noe saktere enn et normalforløp, men ikke mye. Velger å la den stå ett døgn til før jeg måler igjen. Vurderer å følge hurtiglagermetoden videre i gjæringsforløpet …
Døgn 4
Når jeg kom hjem fra jobb var det visuelt høyere aktivitet i gjæringskaret, ihvertfall sammenlignet observasjoner tidligere i gjæringsforløpet Jeg valgte å ikke måle SG igjen. Fremdeles er gjæringsprosessen helt luktfri og jeg valgte å øke temp fra 10 grader til 11 grader etter 4 døgn, fremdeles på 0,5 bar. Altså ikke følge hurliglagermetoden, men en gradvis sakte økning etter at den har gjæret omtrent 50% av TGD.
Døgn 5
Øker videre til 12 grader på formiddagen, 4,5 døgn ut i gjæringsforløpet. Øker samtidig også trykket til 0,7bar. På ettermiddagen er første gang jeg kjenner noe lukt fra gjæringen, en svak svovellukt blandet med det jeg antar er estere og vørt. Dette kan indikerer at 0,5 bar er for lite trykk ved 12 grader siden det på dette punkt hadde gått for liten tid til at trykkøkningen hadde resultert i en økning av CO2 i vørten/øllet. Seinere på kvelden er det helt luktfritt igjen, noe som kan støtte denne antagelsen. Jeg har lest at det er CO2 metningen og ikke trykket i seg selv som resulterer i redusert produksjon av estere, svovel osv. fra gjæren. Jeg har også lest i en studie at til tross for dette, så vil svovelproduksjonen ha noe sterkere tilknytning til temperatur, og reduseres derfor ikke like mye som estere ved økt trykk. Fortsetter økningen til 13 grader etter 5 døgn i gjæringskaret.
Døgn 6
SG-prøven jeg tok døgn 3 har stått og gjæret ut i testrøret til SG1019, det er derfor å anta at dette også blir FG på brygget. Dette er 4 poeng høyere enn estimert, men OG ble også høyere enn estimert. At FG blir høyere enn estimert er imidlertid ikke overraskende gitt den dårlige gjennomstrømmingen jeg hadde under mesking ved for fullt maltrør, og de temperatursvingningene dette medførte. Utgjæringen var estimert til 73%, men blir da antagelig under 70%, altså under gjærens oppgitte minimumsattenuasjon. Øker temp videre til 14 grader 5,5 døgn ut i gjæringsforløpet. Henter ut prøve for å måle SG på ettermiddagen. Vørten/øllet er jo nå karbonert i tillegg til lav temperatur. Har den over i et glass for å riste ut karboneringen og øke temp. SG=1026, 8 poeng over antatt FG. Dette tilsvarer 80% av antatt TGD, eller 55% utgjæring.
Øker videre til 15grader etter 6 døgn, fremdeles på 0,7 bar.
Døgn 7
Tilnærmet all krausen er oppløst på morgenen som indikerer at gjæringen nærmer seg slutten. Øker videre til 16 grader@0,7 bar, men stenger spundingventilen. Lar den stå der ett døgn.
Døgn 8
Slipper den fri mot 18 grader på morgenen, viser 17,4 grader på kvelden. Måler SG=1020 på kvelden. Hadde planlagt å ta den i morgen etter 9 døgn, men jeg får vente til døgn 10 og se om jeg får noe større attenuasjon, selv om jeg trenger tid til CC og skal brygge igjen på søndag.
Døgn 10
Måler SG=1020. SG har altså ikke falt siden målingen døgn 8, så 1020 blir FG. Skal måle PH i morgen etter at prøven har bunnfelt i kjøleskapet. Setter den til CC på 3 grader. Er under 10 grader allerede på kvelden. Planlegge å tappe på fat døgn 13 …
Supert at du tok deg tid til å dele!
Lev temperatur og trykk vil i teorien legge en demper på gjæringen, og det virker som forsøket bekrefter antagelsen. Venter spent på smaksbeskrivelsene som kommer etterhvert(?)
 
Supert at du tok deg tid til å dele!
Lev temperatur og trykk vil i teorien legge en demper på gjæringen, og det virker som forsøket bekrefter antagelsen. Venter spent på smaksbeskrivelsene som kommer etterhvert(?)
Usikker på hvor nøye smaksbeskrivelse jeg klarer å gi. Har brygget tilsvarende noen ganger, men er dessverre for mange små justeringer til å si noe veldig sikkert, spesielt siden jeg gikk endel ned på sulfat og klorid i denne oppskriften. Jeg mener imidlertid at det er noe mindre estere enn tidligere, men ikke mye … Jeg pleier å ha noe svovellukt på 10 grader med WLP833, men den var jo så godt som borte på dette forsøket.
Satte akkurat en ny starter på røreren med WLP833 til søndagens brygg. En Helles. Den tenker jeg å gjære som jeg pleier ved å la den gjære ut på 10grader, men med 0,5 bar. Så noen dager diacetylrest.
 
spesielt siden jeg gikk endel ned på sulfat og klorid i denne oppskriften. Jeg mener imidlertid at det er noe mindre estere enn tidligere, men ikke mye … Jeg pleier å ha noe svovellukt på 10 grader med WLP833
Estere og svovel kommer direkte i fra gjæren, vannjustering kan gjerne skjule/fremheve noen av smakene men de du er inne på kommer i fra gjæringsforløpet
 
Estere og svovel kommer direkte i fra gjæren, vannjustering kan gjerne skjule/fremheve noen av smakene men de du er inne på kommer i fra gjæringsforløpet
Jeg var nok litt uklar i formuleringen min. Det jeg mente å formidle var at jeg kjente at vannjusteringen gav et såpass annerledes resultat på vørten jamfør tidligere versjoner at en smaksbeskrivelse på gjæringen i seg selv er vanskelig.
 
Sist redigert:
Dette hører nok ikke hjemme her siden det dreier seg om vannjusteringer, men-men … Jeg har på fat en tilsvarende Dunkel fra månedsskiftet nov/des gjæret på 10 grader uten trykk. Inspirert av følgende artikkel av Kaminski testet jeg ut vannjusteringer på denne. Jeg fant ut at å tilsette bare ørlite mer av noe ikke gjorde ølet bedre, men dårligere. Besluttet derfor å redusere på mengden vannjusteringer på det ovenfornevnte brygget. Utover dette økte jeg de to spesialmaltene med 1% hver som jo ikke er særlig dramatisk . Jeg ble imidlertid svært overrasket over hvor forskjellig vørt fra disse to bryggene smakte. Med bakgrunn i dette tror jeg det blir vanskelig å beskrive smaksopplevelsen av gjæringen nøytralt …
 
Sist redigert:
Kanskje et kjent tips, men...
Ta en passende plast- eller silikonslange, del den på langs og sett den på de bøylene som ligger mot tanken. Da ligger den mer stødig, det blir ikke så lett riper i plasten, og det blir lettere å ta av lokket og koppen under.

PSX_20200127_191732.jpg
 
Sist redigert:
Ang. tørrhumle som ikke blander seg og stiger opp fra koppen, flere anbefaler å kjøre CO2 inn gjennom koblingen på koppen via en innvendig slange. Fra en KegLand side på Facebook:

"In the 55L I regularly dry hop with 400g + using the bent beer/gas line method and no issues whatsoever. Simply take a short length of beer/gas line, gently bend it to 90 degrees and submerge the bend in some very hot water to set it, then attach to the carb cap in the collection vessel (works best using 3/8 / 8mm lone with the barbed stainless steel carp caps). Works a treat!"
 
Sist redigert:
Ang. tørrhumle som ikke blander seg og stiger opp fra koppen, flere anbefaler å kjøre CO2 inn gjennom koblingen på koppen via en innvendig slange. Fra en KegLand side på Facebook:

"In the 55L I regularly dry hop with 400g + using the bent beer/gas line method and no issues whatsoever. Simply take a short length of beer/gas line, gently bend it to 90 degrees and submerge the bend in some very hot water to set it, then attach to the carb cap in the collection vessel (works best using 3/8 / 8mm lone with the barbed stainless steel carp caps). Works a treat!"
Det er et godt tips. Alltid noen pellets som nekter å flyte opp.
Jeg har faktisk løftet Zillaen fysisk – tiltet den opp ned. Kombinert med stenging av ventilen har det mobilisert hele humletilsetningen. Ser et det kan være en utfordring på 55 literen.
 
Noen som har erfaring med US-05 under trykk?

Har nettopp fått en Fermzilla i posten, og skal snart sette et brygg på den med Safale US-05 ( enten en Kølsch eller en Småtøs american blonde) og lurer på om det er en ide å gjære under trykk?

Jeg har også tenkt å karbonere på tanken før mottrykksfylling på flasker, skal jeg da la den gjære ut på vanlig måte først, for så å tilsette sukker, eller skal jeg bare la den øke trykket selv under vanlig gjæring?
 
Noen som har erfaring med US-05 under trykk?

Har nettopp fått en Fermzilla i posten, og skal snart sette et brygg på den med Safale US-05 ( enten en Kølsch eller en Småtøs american blonde) og lurer på om det er en ide å gjære under trykk?

Jeg har også tenkt å karbonere på tanken før mottrykksfylling på flasker, skal jeg da la den gjære ut på vanlig måte først, for så å tilsette sukker, eller skal jeg bare la den øke trykket selv under vanlig gjæring?

Jeg har ingen erfaring med å gjære ale under trykk, bare så det er sagt :)! Men leser at mange hevder det har mindre for seg en for en lager, eller at det faktisk kan gi motsatt effekt på en ale. Jeg regner med at hensikten er å få det mest mulig oksygenfritt, og da ønsker du vel ikke å åpne fermzilla for å tilsette sukker? Samtidig får du vel et større headspace som du må ta hensyn til ved beregning av sukkermengde som tilsettes. (Bare noen tanker dette)
 
Gjerne likegodt å bruke gjærlås frem til karbonering da.

Ved eventuell sukkertilsetning tenkte jeg å dumpe gjær og trub i bunn, rengjøre koppen, tilsette sukkerlake og purge før jeg åpner butterflyen igjen.
 
Gjerne likegodt å bruke gjærlås frem til karbonering da.

Ved eventuell sukkertilsetning tenkte jeg å dumpe gjær og trub i bunn, rengjøre koppen, tilsette sukkerlake og purge før jeg åpner butterflyen igjen.

Virker på meg som en bra løsning. Du tenker da å erstattet gjærlås med korken eller ideelt en spundingventil for å kunne kontrollere trykket når gjæringa er over? Dumpe trub som du skriver. Ha sukkerlake i koppen og purge koppen før du åpner butterflyventilen?
 
Ja, det var noe sånt jeg så for meg, men usikker på om en kan bruke slutten av den vanlige gjæringen til karbonering for å spare tid, eller om ekstra sukker er nødvendig.

Kan jeg bruke en kalkulator for co2 karbonering for å beregne trykket med naturlig karbonering også?
 
Hvorfor ikke bruke Co² i stedet for sukker? Har du en spundingvalve kan du godt samle Co² mot slutten av gjæringa og så koble til Co² og det trykket du vil ha når gjæringa er ferdig.
 
Hvis jeg ligger meg midt i karboneringsområdet for en kolsch i Beesmith, 1,8 vols, får jeg at den ved 20 grader skal trykksettes med 2.23 bar som er innafor hva fermzillaen skal tåle. Gjøre som @Amarillo sier å bygge opp trykk mot slutten av gjæringa. For å tømme headspace mest mulig for oksygen ville det være lurt å basere seg på å etterfylle til ønsket nivå. Jeg ville vel gjort en CC på f.eks 4 grader og så justert opp trykket til f.eks 1,8 vols, som ved 4 grader tilsvarer bare 1 bar og latt den stå der en drøy uke. Tror det også blir enklere å overføre til flasker det uten for mye søl …
 
Kan jo tvangskarbonere, men har blitt fortalt at kullsyren ikke blir lik?

Jeg har null og niks erfaring her, men er det noe i at ølet ikke vil bli likt?
 
Kan jo tvangskarbonere, men har blitt fortalt at kullsyren ikke blir lik?

Jeg har null og niks erfaring her, men er det noe i at ølet ikke vil bli likt?
Det blir jo ikke helt likt iogmed at du mangler litt alkohol fra sukker. Om det er noe du ønsker deg kan du vel bare hive litt sukker oppi under kok?
 
Ikke for å være vanskelig, men husk at denne tråden heter 'Fermzilla. Bruk, tips og triks'. Lange diskusjoner om karbonering kan kanskje taes andre steder?
 
Ikke for å være vanskelig, men husk at denne tråden heter 'Fermzilla. Bruk, tips og triks'. Lange diskusjoner om karbonering kan kanskje taes andre steder?

Det kan vi selvsagt, men da endrer jeg formuleringen av spørsmålet mitt til det jeg egentlig mente; hva er den beste/raskeste måten å karbonere på Fermzilla før flasking :)
 
Tilbake
Topp