Fermzilla. Bruk, tips og triks

Synes det er rart 833 skal stoppe på 20....

Så ikke denne før nå … Det har nok sin forklaring i at jeg hadde meskerøret alt for fullt. Dette ga dårlig gjennomstrømming og derav også dårlig temperaturkontroll. Observerte vel 69,5 grader på det meste hvis jeg ikke husker feil. Så jeg er ikke overrasket. Har en helles med 833 på samme prosess nå hvor meskingen gikk som den skulle. Den ligger an til å treffe target på 1012.
 
Det kan vi selvsagt, men da endrer jeg formuleringen av spørsmålet mitt til det jeg egentlig mente; hva er den beste/raskeste måten å karbonere på Fermzilla før flasking :)

Du kan vel gjære US05 høyt etter hva jeg har lest? Så 25 grader på 2,5 bar vil vel være raskest :p! Jeg ville gjort som jeg beskrev over, spesielt første gang. Gjæret vanlig, ev begynt å bygge trykk mot slutten av stormgjæringen, kjørt CC på 1 bar og latt den stå der en uke. Du burde kunne ha ferdig karbonert øl på flaske på rundt 14 dager …
 
Dumper trub dag 1 og gjær dag 6.
Men er det et poeng at butterflyventilen skal være åpen eller stengt imellom?
Har til nå gjæret med stengt ventil og åpnet ved dumping
 
Det kan vi selvsagt, men da endrer jeg formuleringen av spørsmålet mitt til det jeg egentlig mente; hva er den beste/raskeste måten å karbonere på Fermzilla før flasking :)
Det er å skru til en spundingvalve mens det fremdeles er gjæring. For å oppnå full karbonering trenger du ganske høyt trykk om du gjærer på f.eks. 20 grader. Bruk tabell. Overfør til flaske med mottrykksfyller (helst) eller beergun. Du trenger litt drivgass også, selvsagt.
 
Dumper trub dag 1 og gjær dag 6.
Men er det et poeng at butterflyventilen skal være åpen eller stengt imellom?
Har til nå gjæret med stengt ventil og åpnet ved dumping

Har valgt å ha den åpen under gjæring også slik at gjær og trub legger seg fint nedi der og kan fjernes uten å rote til for mye i brygget.
Nå skal det sies at jeg er på første forsøk med den og at det er cider jeg har gående i den.

Det er å skru til en spundingvalve mens det fremdeles er gjæring. For å oppnå full karbonering trenger du ganske høyt trykk om du gjærer på f.eks. 20 grader. Bruk tabell. Overfør til flaske med mottrykksfyller (helst) eller beergun. Du trenger litt drivgass også, selvsagt.

Etter de tabeller jeg har sett så krever det vel et trykk på oppimot eller over det fermzilla er konstruert for, for å få tilstrekkelig karbonert brygg på 20 grader? Vil det høye trykket påvirke gjærens evne til å "rydde opp" etter seg om du skrur til eksempelvis 2,5 bar på slutten?
 
Har valgt å ha den åpen under gjæring også slik at gjær og trub legger seg fint nedi der og kan fjernes uten å rote til for mye i brygget.
Nå skal det sies at jeg er på første forsøk med den og at det er cider jeg har gående i den.

Etter de tabeller jeg har sett så krever det vel et trykk på oppimot eller over det fermzilla er konstruert for, for å få tilstrekkelig karbonert brygg på 20 grader? Vil det høye trykket påvirke gjærens evne til å "rydde opp" etter seg om du skrur til eksempelvis 2,5 bar på slutten?
Den makser vel ut rundt 2,7 vol ved 20 grader og 2,4 bar. Det holder til det meste som kler tvangskarbonering. Hveteøl og saison vil vel de fleste uansett karbonere naturlig. Om det er heldig for gjæren er jeg høyst usikker på. Jeg har Fermzilla selv, men har ikke tenkt å utfordre den mht. trykk.
 
Høstet gjær for ni dager siden som skal brukes denne uka, og ville vekke den til ny innsats. Tilsatte 7,5 dl dme-vørter, rett i koppen, og satte den på røreren.

Så både høsting, starter og tilsetting til ny vørter blir gjort i en og samme beholder. Rimelig smart konsept denne zillaen :)

PSX_20200203_211145.jpg
 
Høstet gjær for ni dager siden som skal brukes denne uka, og ville vekke den til ny innsats. Tilsatte 7,5 dl dme-vørter, rett i koppen, og satte den på røreren.

Så både høsting, starter og tilsetting til ny vørter blir gjort i en og samme beholder. Rimelig smart konsept denne zillaen :)

Vis vedlegget 43355

Kult! Det var dråpen som fikk meg til å bestemme meg [emoji1417]
 
Den koppen tåler vel høyere temperatur også, så kan vel hives i oppvaskmaskinen. Ikke prøv å hiv Fermzilla i oppvaskmaskinen, det har han hyperaktive svensken gjort med ganske artig resultat (visste seg at han maskin hadde over 80c vann på et langt kaldere program)
 
De ventilene er visstnok av varierende kvalitet, den andre typen (membran) skal være bedre.

Hva smører dere pakninger med, som er å få kjøpt lokalt?
 
Jeg har trøbbel med å få spundingventilen min til å fungere stabilt over tid. Flere som har denne Spunding valve for fat Regulering av trykk - BryggSelv og har lignende erfaringer? Eller har jeg bare fått et "mandagsprodukt" …

Jeg har samme løsning og har ikke opplevd problemer med denne, men hadde foretrukket en der man ser på selve justeringen hvilket trykk man setter den til. Men har sett mange mener denne løsningen er bedre:

Ball lock med overtrykksventil - Passer til FermZilla, Corneliusfat - Ølbrygging AS

Selv hadde jeg likt å sett de levert med digital manometer (skal prøve et på min, kjøpte et på ebay i høst)
 
Har du link til en å anbefale?

Jeg bruker denne på pakninger CIP-Film pakningsmiddel 113g - BryggSelv

Jeg har ingen egen erfaring, kun info fra nett, så jeg vil ikke anbefale et spesifikt produkt, mendet er den typen ventil som Turbojens linker til rett over her.

Smøremiddelet er sikkert fint det, men jeg skulle som sagt hatt noe lokalt, og nærmeste bryggesjappe er en time vekke. Har Biltema eller Clas e.l. noe som gjør nytten?
 
Denne videoen viser forskjellen mellom de to typene spunding valve, og hvorfor membran er bedre.
KegLands Blowtie bruker membran og har fungert greit for meg, selv om jeg ikke har masse erfaring med den.

 
Jeg har ingen egen erfaring, kun info fra nett, så jeg vil ikke anbefale et spesifikt produkt, mendet er den typen ventil som Turbojens linker til rett over her.

Smøremiddelet er sikkert fint det, men jeg skulle som sagt hatt noe lokalt, og nærmeste bryggesjappe er en time vekke. Har Biltema eller Clas e.l. noe som gjør nytten?

Armaturfett
 
Jeg har samme løsning og har ikke opplevd problemer med denne, men hadde foretrukket en der man ser på selve justeringen hvilket trykk man setter den til. Men har sett mange mener denne løsningen er bedre:

Ball lock med overtrykksventil - Passer til FermZilla, Corneliusfat - Ølbrygging AS

Selv hadde jeg likt å sett de levert med digital manometer (skal prøve et på min, kjøpte et på ebay i høst)

Opplever det manometeret fra kegland som noe unøyaktig. Fyllte på med 1 bar fra co2 flaske for å teste det og det viste 0,7. For å sjekke at det ikke var manometeret på co2en som var på bærtur så testet jeg med et sodastreamadapter den og viste 1 bar.
 
Opplever det manometeret fra kegland som noe unøyaktig. Fyllte på med 1 bar fra co2 flaske for å teste det og det viste 0,7. For å sjekke at det ikke var manometeret på co2en som var på bærtur så testet jeg med et sodastreamadapter den og viste 1 bar.

Hvis det er samme gjenger så kan du jo prøve å bytte over manometeret, så sjekke om problemet er at det viser feil eller om det er selve spunding-ventilen som er problemet.
 
Tilbake
Topp