1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Fermzilla. Bruk, tips og triks

En tråd i 'Utstyr' startet av Kalvatn, 21 Jan 2020.

1. Aasbrygg

Aasbrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg hadde slange fra ball lock og ned i bunnen, fungerte ikke. Heller ikke så enkelt å løfte 55literen på hodet.. Kjøpte inn ny humle, så den ble tørrhumlet tilslutt, fra toppen. Skal prøve igjen på neste brygg. Da med høyt trykk i koppen som du beskriver.

2. Stiv Kuling

Stiv Kuling
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

En bar trykk i selve ballongen og 1,5-2bar i glasset burde gjøre susen.

Aasbrygg liker dette.
  3. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Et 'problem' som nevnes ofte er at det legger seg litt gjær mellom pakningen og tanken nederst som er vanskelig å få bort.
    Noen mener det er mulig å spyle det bort med høyt trykk, jeg har ikke klart det så jeg har demontert alt, med pakning, trakt, den store mutteren og ventilen for å få vasket skikkelig. Jeg har ikke gjort dette hver gang, men en gang i blant.

I går fant jeg ut at det er nok å løsne på den store mutteren (vranggjenget) som holder pakningen og trakten på plass. Hvis den skrues til den stopper mot enheten med ventilen, løsner pakningen nok til at det er mulig å spyle bort det som har samlet seg på utsiden.

#83 Amarillo, 14 Feb 2020
    Sist redigert: 14 Feb 2020
    mvold, Aasbrygg og Kalvatn liker dette.
  4. mvold

mvold
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Apropos den kjekke oksygeneringssteinen i bunnen her:

Jeg vurderer å koble på min stein på samme måte, da det ville vært mye enklere enn den prosedyren jeg har i dag for å rengjøre og stikke en stav nedi vørteren. Men, så ble jeg plutselig bekymret for om keg lube på pakningene blir et problem når man kobler til ren oksygen på ball-lock? Jfr. problemstillingen med selvantennelse av fett og olje i nærvær av høykonsentrert O2. Noen som har erfaringer å dele?

5. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eg var litt bekymra for det samme. Vaska godt reint for keglube. Det gikk i alle fall fint. Men om nokon som har vet på det meiner dette er høgrisikosport kan det hende eg droppar det..

6. Eirik KG

Eirik KG
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fikk meg til å tenke på den her: (se fra der linken starter til... ja.. du skjønner hvor)

Kalvatn liker dette.
  7. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, er en fordel å kunne linke direkte til tidskoder i youtube. For der snakker du om en youtuber som har rekord i å ha lengst mulig videoer i forhold til faktisk innhold :)

8. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tok en bit av slangen til flyteballen som ble til overs og la den i bunnen så den blåser langs kanten som en slags whirlpool. Det var ihvertfall idéen. Fungerte bra den ene gangen jeg testet det.

PSX_20200214_175538.jpg

9. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fett på høyttrykksiden er IKKE bra, men på lavtrykksiden går det helt fint :)
    https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAKegQIBhAB&usg=AOvVaw0IK4uF1emhgpxnPjpT5vpw

#89 YngveKL, 14 Feb 2020
    Sist redigert: 14 Feb 2020
    mvold liker dette.
  10. mvold

mvold
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk, jeg får teste det ut i et godt ventilert område når FermZillaen er ledig til bruk igjen :)

11. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men det er vel ikke naturlig å ha noe trykk når man oksygenerer?

12. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ikke overdriv "fettinga", det er ikke nødvendig.

13. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er ikke lov å si.

Ole Seglem liker dette.
  14. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hehe, ble det litt uheldig? :D Da endrer jeg det i denne posten til: Ikke overdriv mengden fett som brukes, det er ikke nødvendig med mye ;)

15. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg liker egentlig bare å si at det ikke er lov å si. Egentlig er alt lov å si. Nesten.

#95 1Morten, 17 Feb 2020
    Sist redigert: 17 Feb 2020
    YngveKL liker dette.
  16. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tørrhumla neipaen i runde 2 i går.. 1.5 bar i oppsamlaren og 0 i tanken. Skaut opp, vart ikkje liggande igjen noko i botnen :)

Men en anna ting; var ett lite helvete å få den beholdaren tett etter eg hadde dumpa trub og fyllt den opp med humle.. vaska reint oppi innfestninga under ventilen først og hadde på keglube.. Var ikkje noko problem første gong eg monterte den... what gives?
    Fekk det til slutt tett ved å stramme såpass at eg trudde eg skulle rive skiten i to... Kjølte ned ølet til 14 c dagen før, så kanskje det kan være at eg vaska beholdaren med varmt vatn, og tanken var kaldare? At temp-forskjellen på plasten var grunnen?

Amarillo liker dette.
  17. Hallerik

Hallerik
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har erfart samme problem men løsningen for min del var å ikke skru til hardere, men å skru ørlite opp igjen. Se forøvrig post 18 i denne tråd der dette er nevnt.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

18. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det såg eg ikkje. Skal prøve det neste gong :)

19. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Prøvde det samme, det var en forholdsvis liten mengde humle, men den ble ihvertfall skylt effektivt ut.

Jørgen O liker dette.
  20. Roadrune

Roadrune
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tilsatte sukkerlake (halvliter med 120g sukker) i beholderen idag, flushet et par minutter med co2 før jeg skrudde den helt opp og åpnet ventilen fort, så snudde jeg hele tanken å ristet den forsiktig før jeg flasket med mottrykksfyller.

Desto mer jeg tenker på denne fremgangsmåten, desto mer sikker blir jeg på at jeg må vaske øl og glassbiter fra kjellergulvet en av dagene...

20 liter på halvliterflasker.

Del denne siden