Fermzilla. Bruk, tips og triks

Jeg hadde slange fra ball lock og ned i bunnen, fungerte ikke. Heller ikke så enkelt å løfte 55literen på hodet.. Kjøpte inn ny humle, så den ble tørrhumlet tilslutt, fra toppen. Skal prøve igjen på neste brygg. Da med høyt trykk i koppen som du beskriver.
En bar trykk i selve ballongen og 1,5-2bar i glasset burde gjøre susen.
 
Et 'problem' som nevnes ofte er at det legger seg litt gjær mellom pakningen og tanken nederst som er vanskelig å få bort.
Noen mener det er mulig å spyle det bort med høyt trykk, jeg har ikke klart det så jeg har demontert alt, med pakning, trakt, den store mutteren og ventilen for å få vasket skikkelig. Jeg har ikke gjort dette hver gang, men en gang i blant.

I går fant jeg ut at det er nok å løsne på den store mutteren (vranggjenget) som holder pakningen og trakten på plass. Hvis den skrues til den stopper mot enheten med ventilen, løsner pakningen nok til at det er mulig å spyle bort det som har samlet seg på utsiden.
 
Sist redigert:
020ba1a915667b8e7201bfd12cd47511.jpg

Apropos den kjekke oksygeneringssteinen i bunnen her:

Jeg vurderer å koble på min stein på samme måte, da det ville vært mye enklere enn den prosedyren jeg har i dag for å rengjøre og stikke en stav nedi vørteren. Men, så ble jeg plutselig bekymret for om keg lube på pakningene blir et problem når man kobler til ren oksygen på ball-lock? Jfr. problemstillingen med selvantennelse av fett og olje i nærvær av høykonsentrert O2. Noen som har erfaringer å dele?
 
Apropos den kjekke oksygeneringssteinen i bunnen her:

Jeg vurderer å koble på min stein på samme måte, da det ville vært mye enklere enn den prosedyren jeg har i dag for å rengjøre og stikke en stav nedi vørteren. Men, så ble jeg plutselig bekymret for om keg lube på pakningene blir et problem når man kobler til ren oksygen på ball-lock? Jfr. problemstillingen med selvantennelse av fett og olje i nærvær av høykonsentrert O2. Noen som har erfaringer å dele?

Eg var litt bekymra for det samme. Vaska godt reint for keglube. Det gikk i alle fall fint. Men om nokon som har vet på det meiner dette er høgrisikosport kan det hende eg droppar det..
 
Ei erfaring i dag.. Tørrhumla Neipa under stormgjæring. Har brukt spundingventil istadenfor gjærlås, men ikkje gjæra under trykk.
Åpna loket, heiv i humla og på igjen. Enkelt å greit.
Av en eller anna grunn fekk eg føre meg å åpne kjøleskapet igjen ca 15 min etterpå. Då hadde tydeligvis humlinga mi "aggitert" vørteren/gjæra eller noko slikt, og heile headspace og spundingventilen var full i deilig krausen og humle, og potte tett. Manometeret sto på 1.5 bar (etter 15min!)

Prøvde å blø ut trykket både via overtrykksventilen og ballocken, men det gikk bere tett. I frykt for at heile driten skulle gå i lufta skrudde eg laus eine koblinga på toppen, den sto å spydde ut krausen og humle ei god stund meda eg vaska etterkvart... Roa seg til slutt heldigvis.

Neste gong eg har så lite headspace (og ikkje skal gjære under trykk) vil eg i allefall bruke vanlig gjærlås under stormgjæringa. For dette hadde nok gått gale om eg ikkje hadde sjekka.
Fikk meg til å tenke på den her:
(se fra der linken starter til... ja.. du skjønner hvor)
 
Fikk meg til å tenke på den her:
(se fra der linken starter til... ja.. du skjønner hvor)

Ja, er en fordel å kunne linke direkte til tidskoder i youtube. For der snakker du om en youtuber som har rekord i å ha lengst mulig videoer i forhold til faktisk innhold :)
 
Eg tenkte prøve dette på andre runde.
Bør eg ha ein slangebit til heilt ned? Tenkte at trykket er nok til å skyte det opp?

Jeg tok en bit av slangen til flyteballen som ble til overs og la den i bunnen så den blåser langs kanten som en slags whirlpool. Det var ihvertfall idéen. Fungerte bra den ene gangen jeg testet det.

PSX_20200214_175538.jpg
 
Apropos den kjekke oksygeneringssteinen i bunnen her:

Jeg vurderer å koble på min stein på samme måte, da det ville vært mye enklere enn den prosedyren jeg har i dag for å rengjøre og stikke en stav nedi vørteren. Men, så ble jeg plutselig bekymret for om keg lube på pakningene blir et problem når man kobler til ren oksygen på ball-lock? Jfr. problemstillingen med selvantennelse av fett og olje i nærvær av høykonsentrert O2. Noen som har erfaringer å dele?
Eg var litt bekymra for det samme. Vaska godt reint for keglube. Det gikk i alle fall fint. Men om nokon som har vet på det meiner dette er høgrisikosport kan det hende eg droppar det..
Fett på høyttrykksiden er IKKE bra, men på lavtrykksiden går det helt fint :)
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAKegQIBhAB&usg=AOvVaw0IK4uF1emhgpxnPjpT5vpw
 
Sist redigert:
Jeg liker egentlig bare å si at det ikke er lov å si. Egentlig er alt lov å si. Nesten.
 
Sist redigert:
Tørrhumla neipaen i runde 2 i går.. 1.5 bar i oppsamlaren og 0 i tanken. Skaut opp, vart ikkje liggande igjen noko i botnen :)

Men en anna ting; var ett lite helvete å få den beholdaren tett etter eg hadde dumpa trub og fyllt den opp med humle.. vaska reint oppi innfestninga under ventilen først og hadde på keglube.. Var ikkje noko problem første gong eg monterte den... what gives?
Fekk det til slutt tett ved å stramme såpass at eg trudde eg skulle rive skiten i to... Kjølte ned ølet til 14 c dagen før, så kanskje det kan være at eg vaska beholdaren med varmt vatn, og tanken var kaldare? At temp-forskjellen på plasten var grunnen?
 
Tørrhumla neipaen i runde 2 i går.. 1.5 bar i oppsamlaren og 0 i tanken. Skaut opp, vart ikkje liggande igjen noko i botnen :)

Men en anna ting; var ett lite helvete å få den beholdaren tett etter eg hadde dumpa trub og fyllt den opp med humle.. vaska reint oppi innfestninga under ventilen først og hadde på keglube.. Var ikkje noko problem første gong eg monterte den... what gives?
Fekk det til slutt tett ved å stramme såpass at eg trudde eg skulle rive skiten i to... Kjølte ned ølet til 14 c dagen før, så kanskje det kan være at eg vaska beholdaren med varmt vatn, og tanken var kaldare? At temp-forskjellen på plasten var grunnen?
Har erfart samme problem men løsningen for min del var å ikke skru til hardere, men å skru ørlite opp igjen. Se forøvrig post 18 i denne tråd der dette er nevnt.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Jeg tilsatte sukkerlake (halvliter med 120g sukker) i beholderen idag, flushet et par minutter med co2 før jeg skrudde den helt opp og åpnet ventilen fort, så snudde jeg hele tanken å ristet den forsiktig før jeg flasket med mottrykksfyller.

Desto mer jeg tenker på denne fremgangsmåten, desto mer sikker blir jeg på at jeg må vaske øl og glassbiter fra kjellergulvet en av dagene...

20 liter på halvliterflasker.
 
Tilbake
Topp