Fermzilla. Bruk, tips og triks

Vaselin er jo klart enklest så lenge det ikke setter smak?
På apoteket finner du hvit vaselin, jeg bruker den på kranene til gjæringskaret og har aldri opplevd at det setter smak, kløver vaselin hadde jeg vært skeptisk til.
 
Hvis det er samme gjenger så kan du jo prøve å bytte over manometeret, så sjekke om problemet er at det viser feil eller om det er selve spunding-ventilen som er problemet.

Skal ikke ha noe å si siden manometeret er koblet før ventlien, som på bildet her.
Men for å eliminere alle feilkilder så satt jeg manometeret rett på fatkoblingen, fikk samme avlesning som når den var koblet som på bildet.
Hadde den vert koblet etter ventilen kunne det selvsagt vert en kilde til feilavlesning.
WEB_Image%20Ball%20lock%20med%20overtrykksventil%20-%20Passer%20%20blowtie-kit-update-2048810875.Png
 
Hvis det er samme gjenger så kan du jo prøve å bytte over manometeret

Det er ikke gjenger på KegLand sitt, det passer i push-fit-koblinger som John Guest eller Duotight.


Hadde den vert koblet etter ventilen kunne det selvsagt vert en kilde til feilavlesning.


Etter ventilen er det ikke noe trykk, så det ville nok gitt feilavlesing ja.
 
Sist redigert:
På apoteket finner du hvit vaselin, jeg bruker den på kranene til gjæringskaret og har aldri opplevd at det setter smak, kløver vaselin hadde jeg vært skeptisk til.

Kløver Vaselin er en hvit vaselin og er som det meste annet som selges som vaselin uten vann eller parfyme, dette er jo orginalen .(Vaseline er et merkenavn som i meget stor grad brukes om alt av tilsvarende produkter).

Så det er bare å kjøpe det som gir mest for pengene, eller har lettest påføringsmetode.
 
Kløver Vaselin er en hvit vaselin og er som det meste annet som selges som vaselin uten vann eller parfyme, dette er jo orginalen .(Vaseline er et merkenavn som i meget stor grad brukes om alt av tilsvarende produkter).

Så det er bare å kjøpe det som gir mest for pengene, eller har lettest påføringsmetode.
"Vi skiller gul og hvit vaselin. Den hvite vaselin er allment tilgjengelig på drugstores og apotek. Den gule vaselin kalles vaselinum flavum. Hvit vaselin er bleket form og vi kaller vaselinum album. Hvit vaselin er mer raffinert og derfor oftere anvendt i salver. Hvit vaselin er, i likhet med den gule variant, syrefritt."

"Konsentrasjonen av en ingrediens er viktig for ingrediensens effekt, og produkter som inneholder den samme ingrediensen har derfor ikke nødvendigvis den samme effekten"

Så den gule, kløver vaselin er ikke like ren som hvit vaselin, og såvidt jeg har fått med meg brukes det mye hvit vaselin i båt til pakninger mm, men de anbefaler ikke gul vaselin, så det er ikke det samme, men om det er av betydning skal jeg ikke uttale meg om, men jeg liker ikke at kløver vaselin lukter "mer" enn det hvit gjør. Men som de sier, om skoen passer :)
 
Jeg tror det bare er boksen som er gul, er riktignok sykt lenge siden jeg har sett fargen, men mener å huske den er ganske klar. Den Chesbrough produserer selv er relativt hvit, så rart hvis Lilleborg sin utgave skulle være gul. Og de har også White Petroleum påført en del av emballasjen.

https://lh3.googleusercontent.com/p...ZiRYt172VDOPxmT32YOMYK-aV2BVm7uoxFeNkcpWCLJ4g
Mye mulig, men konsistens og lukt er ikke den samme og når det gjelder kranene på gjæringskarene ville kløver vaselin kommet til kort, men til pakninger er den sikkert flotters, om den ikke er gul, noe det ikke ser ut som den er :)
 
Legger ut gjæringsloggen fra forsøk nummer 2 på å gjære under trykk. Har tidligere lagt ut loggen fra forsøk 1 i denne tråden. Begge er (forsøkt) gjæret med et trykk på 0,5bar. Kan være interessant for noen å sammenligne disse forløpene. Den er ikke renskrevet for forumet, så det er det det er ;)

GJÆRING
0 døgn
13L vørt med OG1052 og PH5.2. Pitcher ca.19 milliarder gjærceller per liter med WLP833 i vørt på 11,5 grader og tilsetter 1,5min med oksygen og 3 dråper clarex rundt kl.2000 på kvelden. Trykksetter gjæringstanken med 0,5bar.
1 døgn
På morningen hadde trykket falt noe. Dette skyldes nok primært unøyaktighet i spundingventilen selv om noe trykkfall er å vente fordi vesken og ikke minst et stort headspace (15L+) kjøles. For sikkerhetsklyld etterthighter jeg Fermzilla før jeg fyller på mer CO2 og justerer trykket igjen til 0,5bar. Ca.20 timer inn i gjæringen kan jeg tydelig se noe dannelse av krausen. Dette er omtrent tilsvarende lagtid som ved forrige brygg (#33) som også ble gjæret på 10ºC@0,5bar.
2 døgn
Krausen er stadig økende. Temperatur i karet varierer i praksis fra 9,7º til 10,3º i 1-2 timers intervaller. På ettermiddagen er det godt med krausen som samler seg rundt tappeslangen i senter av Fermzilla. Igjen er ikke spundingventilen nøyaktig, og trykket viste 0,6 bar. Justerer ventilen igjen … På kvelden, drøyt 2 døgn etter pitch, er hele vørten dekket av krausen, tykkest i senter. Når jeg lukter på det som kommer ut av spundingventilen lukter det gjær, friskt og godt!
3 døgn
Spundingventilen er nå stabil på 0,5 bar! Etter 3 døgn i gjæringskaret måler jeg SG til 1036. Den har altså gjæret ut 16 poeng, som er nøyaktig det samme som ved forrige batch etter 3 døgn som også ble gjæret på 10°@0,5bar. Dette gir imidlertid et noe høyere total gravity drop på 40% mot 37% på batch forrige batch, men også en noe lavere utgjæring på 23% mot 26% når vi sammenligner disse to batchene. Til tross for noe variasjon avhengig av hvilket parameter jeg ser på, kan forløpene absolutt beskrives som like! Jeg lar prøven gjære ut i reagensrøret på kjøkkenbenken. Skal måle SG igjen etter 6 døgn og sammenligne utgjæringen på ny.
4 døgn
På morningen hadde spundingventilen låst seg igjen, og viste 1bar! Jeg justerte igjen til 0,5 bar (her må det tiltak til …). Når jeg kom hjem på ettermiddagen hadde den sunket til 0,2-0,3 bar, og jeg kjente at det luktet svakt svovel fra gjæringsskapet. Justerer ventilen igjen ! Igjen stabil på 0,5 bar seint på kvelden, og igjen ingen svovellukt. SG-prøven jeg tok for et døgn siden har nå gjæret ut til 1014 på kjøkkenbenken. Target er 1012, men den er nok ikke helt ferdig enda …
5 døgn
Fremdeles stabilt trykk på morningen og det holder seg der også utover kvelden. SG-prøven jeg tok for to døgn siden har nå gjæret ut til 1012 på kjøkkenbenken som også var target. Kjenner ikke noe svovellukt lengre.
6 døgn
Måler SG=ca.1020 etter 6 døgn (får ikke målt helt nøyaktig pga skum). Dette gir et gravity drop på 32 points, 8 poeng over estimert FG. Dette er igjen identisk med forrige batch. TGD er 80% for begge batchene, mens utgjæringen er 61% mot 55%. Vørten lukter friskt og godt, men jeg kan også ane en veldig svak svovellukt. Det kan være relevant å merke seg at trykket hadde falt til 0,4 bar …
7 døgn
Registrerer noe videre fall i trykket, så det er nok en bitteliten lekkasje et sted, eller er det ventilen som tuller fremdeles …
8 døgn
Er nå bare en ca.10cm sirkel med frisk krausen rundt tappeslangen i senter av karet. Øker til 12 grader på kvelden. SG-prøven jeg tok døgn 6 har stabilisert seg på 1012, så dette er å anta som FG … Trykk nå ca.0,2 bar.
9 døgn
Såvidt noe krausen synlig nå, og trykk nesten 0 bar. Måler SG=1014 mot antatt FG=1012. Dette tilsvarer et TGD på 95%, eller en utgjæring på 73%. Flusher headspace litt for å få ut eventuell lukt og oksygenrester. Det lukter jo litt fra gjæringsprosess, men opplever ingen kraftig lukt. Jeg har lest at gjæren begynner å fortære diacetyl noen poeng før FG nås, så jeg «slipper den fri» for en diacetylrest utpå kvelden. Burde stige sakte mot ca 17 grader … Planlegger å sjekke FG igjen døgn 12 og smake for å vurdere om jeg skal gjøre cold crash eller la den stå lengre …
10 døgn
Temperaturmåler viser 14,7 grader på morningen og 15,5 grader på kvelden. Prøven jeg tok døgn 9 har også gjæret ut og stabilisert seg på SG1012, så jeg føler jeg med rimelig sikkerhet kan fastslå dette som target FG.
11 døgn
16,2 grader på morningen. Når jeg åpner skapet på ettermiddagen kan jeg tydelig se et «sprangskille» ved at ca 0,5cm av det øverste laget i vørt er klarnet. 16,7 grader på kvelden …
12 døgn
Temperatur 17,1 grader.
13 døgn
Temperatur 17,5 grader. Vørt har definitivt begynt å klarne, og jeg gambler på at FG er nådd siden jeg uansett trenger fermzilla for et nytt brygg om noen dager. På kvelden flusher jeg igjen headspace litt, og det lukter nå bare friskt øl! Trykksetter til 1 bar og starter kjøling til CC på 6 grader.
14 døgn …
 
Ei erfaring i dag.. Tørrhumla Neipa under stormgjæring. Har brukt spundingventil istadenfor gjærlås, men ikkje gjæra under trykk.
Åpna loket, heiv i humla og på igjen. Enkelt å greit.
Av en eller anna grunn fekk eg føre meg å åpne kjøleskapet igjen ca 15 min etterpå. Då hadde tydeligvis humlinga mi "aggitert" vørteren/gjæra eller noko slikt, og heile headspace og spundingventilen var full i deilig krausen og humle, og potte tett. Manometeret sto på 1.5 bar (etter 15min!)

Prøvde å blø ut trykket både via overtrykksventilen og ballocken, men det gikk bere tett. I frykt for at heile driten skulle gå i lufta skrudde eg laus eine koblinga på toppen, den sto å spydde ut krausen og humle ei god stund meda eg vaska etterkvart... Roa seg til slutt heldigvis.

Neste gong eg har så lite headspace (og ikkje skal gjære under trykk) vil eg i allefall bruke vanlig gjærlås under stormgjæringa. For dette hadde nok gått gale om eg ikkje hadde sjekka.
 
Ei erfaring i dag.. Tørrhumla Neipa under stormgjæring. Har brukt spundingventil istadenfor gjærlås, men ikkje gjæra under trykk.
Åpna loket, heiv i humla og på igjen. Enkelt å greit.
Av en eller anna grunn fekk eg føre meg å åpne kjøleskapet igjen ca 15 min etterpå. Då hadde tydeligvis humlinga mi "aggitert" vørteren/gjæra eller noko slikt, og heile headspace og spundingventilen var full i deilig krausen og humle, og potte tett. Manometeret sto på 1.5 bar (etter 15min!)

Prøvde å blø ut trykket både via overtrykksventilen og ballocken, men det gikk bere tett. I frykt for at heile driten skulle gå i lufta skrudde eg laus eine koblinga på toppen, den sto å spydde ut krausen og humle ei god stund meda eg vaska etterkvart... Roa seg til slutt heldigvis.

Neste gong eg har så lite headspace (og ikkje skal gjære under trykk) vil eg i allefall bruke vanlig gjærlås under stormgjæringa. For dette hadde nok gått gale om eg ikkje hadde sjekka.
Auda, det hørtes ikke bra ut. Jeg gjærer også Neipa nå. Tilsatte 1. tørrhumling under stormgjæring og 2. runde i går (3 dager før tapping – satte samtidig ølet kjøligere). Har brukt gjærlåsen som fulgte med, og alt har foregått i verdige former.
 
Auda, det hørtes ikke bra ut. Jeg gjærer også Neipa nå. Tilsatte 1. tørrhumling under stormgjæring og 2. runde i går (3 dager før tapping – satte samtidig ølet kjøligere). Har brukt gjærlåsen som fulgte med, og alt har foregått i verdige former.
Tørrhumlet du via gjæroppsamler?
 
Hvilken fremgangsmåte hadde du på andre runde? Jeg tørrhumlet via gjæroppsamler og da ble all humlen liggende tettpakket i koppen og kom aldri i berørelse med ølet. Prøvde å blåse den opp med co2 uten hell.
 
Du må legge en slange fra Co2-ballock og ned til bunnen av koppen.
Gjorde dette med tørrhumling av en Vestkyst-klone for et par dager siden og det fungerte mycket bra.
All humle lå og duppet i overflaten etterpå.
 
Hvilken fremgangsmåte hadde du på andre runde? Jeg tørrhumlet via gjæroppsamler og da ble all humlen liggende tettpakket i koppen og kom aldri i berørelse med ølet. Prøvde å blåse den opp med co2 uten hell.
Eg tenkte prøve dette på andre runde.
Bør eg ha ein slangebit til heilt ned? Tenkte at trykket er nok til å skyte det opp?
020ba1a915667b8e7201bfd12cd47511.jpg
 
Hvilken fremgangsmåte hadde du på andre runde? Jeg tørrhumlet via gjæroppsamler og da ble all humlen liggende tettpakket i koppen og kom aldri i berørelse med ølet. Prøvde å blåse den opp med co2 uten hell.
Jeg trykksatte beholderen skikkelig. Da jeg vippet opp butterflyen ble det et kraftig vulkanutbrudd – og humlen fosset opp i hovedbeholderen. Sjekket etter en stund – da hadde noen pellets sunket ned. Løftet den da på hodet. En slangestump i bunnen er et råd som flere har nevnt – vil absolutt tro at det fungerer.
 
Sist redigert:
Eg tenkte prøve dette på andre runde.
Bør eg ha ein slangebit til heilt ned? Tenkte at trykket er nok til å skyte det opp?

Uten at jeg har prøvd din utgave, jeg tror det er en fordel å flushe fra bunnen ja.
Vil nok rive med seg mer når slangen ligger under pelletsen.
 
Sist redigert:
Jeg trykksatte beholderen skikkelig. Da jeg vippet opp butterflyen ble det et kraftig vulkanutbrudd – og humlen fosset opp i hovedbeholderen. Sjekket etter en stund – da hadde noen pellets sunket ned. Løftet den da på hodet. En slangestump i bunnen er et råd som flere har nevnt – vil absolutt tro at det fungerer.
Jeg hadde slange fra ball lock og ned i bunnen, fungerte ikke. Heller ikke så enkelt å løfte 55literen på hodet.. Kjøpte inn ny humle, så den ble tørrhumlet tilslutt, fra toppen. Skal prøve igjen på neste brygg. Da med høyt trykk i koppen som du beskriver.
 
Tilbake
Topp