Kan vi snakke om brygging av engelsk bitter?

Finn Berger

Moderator
- jeg mener; vi må jo snakke om brygging her, og hvorfor ikke om brygging av engelsk bitter?

Nå bladde jeg nettopp gjennom de fem-seks siste sidene med innlegg her på forumet, og det slo meg at nesten ingen skriver om brygging. Derimot er det mye om bygging - eller i alle fall om utstyr. Eller om arrangementer eller om konkurranser, eller om ... nåja. Og det er jo bra, det. Jeg mener ikke at folk ikke skal poste om det de har posta om.

Men altså; engelsk bitter.

Jeg vil gjerne høre folk snakke om engelsk bitter, men kanskje er det nesten ingen som brygger engelsk bitter? Når jeg tenker meg hardt om, så tror jeg ikke det var noen som serverte engelsk bitter på Norsk Ølfestival nå nylig. Men jeg kan jo huske feil.

Ikke er det mulig å oppdrive en eneste engelsk bitter hverken i butikk eller på pol her på Hadeland, heller. Burde ikke dette ølet snart havne på rødliste? Sammen med oss som liker det, kanskje?

Det kan være mange grunner til ikke å like engelsk bitter. Ofte er det ikke særlig godt, faktisk - eller jeg synes at det ofte ikke er særlig godt. Og ofte skyldes det bruken av karamellmalt. Men på den annen side kan du ikke brygge dette ølet uten karamellmalt. Da sitter du antakelig der med en Golden Ale, og om du sier "Hvorfor ikke, det er jo godt?", så skal ikke jeg motsi deg.

Men så er det det, da, at noen ganger er en bitter helt ålræit. På kvelden. Når du sitter og prater og drikker og hygger deg, f.eks.. Og da kan det plutselig slå deg, mens du er travelt opptatt med å løse verdensproblemene - eller bidra til dem etter beste fattige evne, det hender jo også - at pokker, dette ølet her er jo heeelt fantastisk.

Og det er dit jeg vil. Jeg vil brygge det ølet.

Kan vi snakke om å brygge det ølet?

edit: @msevland minte meg på at det finnes en fin tråd om britisk øl her på forumer fra før, startet av @Stig Aa. : Britisk øl - helt ut?
Noen fler:
En serie engelske øl.
Engelsk golden ale-erfaringer
Humle til britiske øl
English mild
WLP023 Burton Ale
Standard/ordinary bitter
 
Sist redigert:
Gjerne. Det er ikke lett, mine to forsøk var direkte demotiverende. Og som du påpeker så er karamellmaltet den vanskelige komponenten. Kanskje med frykt for å overdrive humlebruken. Så jeg trykker følger her.
 
Min neste øl blir Bergers Best Bitter. :)
Jeg har rappet oppskriften hans. Gjæres med Imperial A09.
Tror dere får oppskriften her.

Hadde ikke det vært morsdag til søndagen, hadde den blitt brygget da. (Morsdagen æres her i huset.)

Jeg har et godt minne fra en Londontur noen år tilbake der jeg drakk en bitter. Tror det kunne vært en Best Bitter...
 
Brygget min første for 2-3 uker siden. Første smak var skuffende, den var nokså 'cloying' som de sier i junaiten. Bestemte meg for å redusere krystallmalten hvis jeg skulle brygge den en gang til.

Men i går var den allerede blitt bedre, faktisk på grensen til frisk. Nå kan serveringstemperatur ha noe med s(m)aken å gjøre, i går var den på ca 1°c.

Så jeg har ikke bestemt meg om jeg liker bitter eller ikke ennå.
 
Jeg har bitter på tapp i dette øyeblikk, og er meget godt fornøyd med den! Synes det er alright å ha noe alkoholsvakt på tapp (som i tillegg faktisk har litt smak), ikke kun store amerikanske øl. Og da er jo en bitter helt kanon!
 
Jeg har stort sett alltid en bitter tilgjengelig, enten på flaske eller på tapp, men så er det dette med typestandarder, da. Min bitter er ofte lysere enn en gjennomsnittlig engelsk bitter, men den er ikke så lys som en Golden ale. Min er definitivt sterkere enn en gjennomsnittlig engelsk bitter, men det er jo da den er Best. :p

Man kan egentlig spørre seg om hva som gjør det til en bitter. Jeg tenker det er en bitter fordi:
- Jeg bruker engelsk gjær, wlp013 eller Imperial A09 er gjengangere.
- Jeg bruker engelsk humle, og mer av det enn i en del andre øl jeg brygger, som portere og Brown ales og sånt.
- Jeg bruker karamellmalt nok til å få noe farge og fylde (men det tok mange forsøk å komme fram til passe lite)
- Jeg liker å kalle det en bitter. :)
 
Bitter er et supert øl å ha på fat. Ikke så voldsomt, og jeg synes det passer til enhver anledning.

Jeg har ingen fast oppskrift, men jeg bruker alltid Maris Otter som basemalt. I tillegg bruker jeg ganske mørk Crystalmalt, gjerne 240 EBC.
Av humle synes jeg Northdown, Bramling Cross eller Challenger fungerer best.

Jeg har i mange år hatt WLP007 som husgjær. Dette er fordi jeg synes den slipper igjennom humlearoma i amerikanske IPA/APA, men den støtter også opp maltet i lettere humlet øl som bitter og dry stouts.

Jeg har også med stort hell laget gode bittere med "partigyle"-metoden. Altså fra skyllevannet til andre engelske øl jeg har laget, ( Vintervarmer/Byggvin)
 
Kanskje det dere egentlig vil brygge er en EPA, er ikke det basically en bitter med mindre krystalmalt
..eller omvendt
 
Joda du har nok i teorien rett, men når jeg tenker bitter, tenker jeg på en pale ale med litt ekstra
krystallmalt og farge
 
Brygget min første for 2-3 uker siden. Første smak var skuffende, den var nokså 'cloying' som de sier i junaiten. Bestemte meg for å redusere krystallmalten hvis jeg skulle brygge den en gang til.

Men i går var den allerede blitt bedre, faktisk på grensen til frisk. Nå kan serveringstemperatur ha noe med s(m)aken å gjøre, i går var den på ca 1°c.

Så jeg har ikke bestemt meg om jeg liker bitter eller ikke ennå.

Jeg tror du skal opp rundt 10 grader. Dette ølet er ikke like godt om det serveres kaldt som en pils. Jeg har hatt noen erfaringer hvor jeg har begynt å like et øl først etter at det har fått stå en stund og varme seg opp. Er det for kaldt, smaker det bare alkohol og IBU'er:).

@Jovialsen I den oppskrifta som @john petter linker til, har jeg brukt 6% av et malt på 300 EBC (Simpson's Double Roasted Crystal). Jeg har brukt mer, og da synes jeg det har tippa over, og ikke blitt godt. Hvordan passer det med dine mengder? Jeg kunne sikkert gått ned mer, også - men jeg liker akkurat det maltet.

Gjerne. Det er ikke lett, mine to forsøk var direkte demotiverende. Og som du påpeker så er karamellmaltet den vanskelige komponenten. Kanskje med frykt for å overdrive humlebruken. Så jeg trykker følger her.

Dette kjenner jeg meg igjen i. Jeg har laget litt for mange pale ales/bitters som har vært nedtur. Jeg mener virkelig at dette er et øl som er helt på høyde med pils når det gjelder hvor vanskelig det er å få det til. Jeg lurer litt på hvorfor, men mye har nok å gjøre med at engelske ølgjær fort produserer ubehageligheter. Har jeg starta gjæringa litt høyt, eller latt den ta av - de to tingene henger gjerne sammen - har det alltid gått dårlig. Jeg veit ikke hva folk synes er ideelt; stort sett er 17 grader en god starttemperatur, og så kan ølet få stige til 19, og så gjerne videre til over 20 på slutten.

Når det gjelder krystallmaltet - og særlig de litt mørkere - så er de veldig utsatt for oksidering og dårlig oppbevaring. Jeg tror jeg har smakt en del engelske på flaske som sikkert egentlig kunne vært mye bedre. Og dessuten er krystallmalt ofte "cloying".

@erikraude Jeg lurer litt på de grensene for farge som Norbrygg opererer med. Nedre grense for en best bitter (sånt tynt skvip som du ikke drikker, riktignok;)) er der 25 EBC, mens BJCP har 16. Jeg har en etterligning av O'Hara's Irish Pale Ale på 20 EBC som jeg er ganske greit fornøyd med, og den synes jeg burde vært innafor:
Malt til 31 liter etter nedkjøling
4,9 kg Golden Promise
1,0 kg hvetemalt
0,6 kg Caramalt 35 (Simpsons)
0,1 kg syremalt

(Dette er et øl som drar langt i retning av en APA, med en del amerikansk humle, men med engelsk humling tror jeg den vil funke som en bitter. Det er et mulig prosjekt framover.)
 
@Jovialsen I den oppskrifta som @john petter linker til, har jeg brukt 6% av et malt på 300 EBC (Simpson's Double Roasted Crystal). Jeg har brukt mer, og da synes jeg det har tippa over, og ikke blitt godt. Hvordan passer det med dine mengder? Jeg kunne sikkert gått ned mer, også - men jeg liker akkurat det maltet.

Jeg har brukt mellom 3 - 5 % av Crystal opp til 240 EBC.
Jeg har ingen erfaring med malten du viser til, men har brukt malt fra henholdsvis Crisp og Thomas Fawcett.
 
Jeg ser mine har liggi på rundt 16 EBC, de fleste. Noen helt nede i 13, den mørkeste oppe i 29, men den blei ikke så god. Den siste jeg brygga brukte jeg (etter anbefaling fra @Finn Berger) 16 % DRC, den landa på 45 EBC (estimert alt sammen, selvsagt). Den blei ganske bra, men jeg lager den nok ikke lik neste gang.
 
Jeg ser mine har liggi på rundt 16 EBC, de fleste. Noen helt nede i 13, den mørkeste oppe i 29, men den blei ikke så god. Den siste jeg brygga brukte jeg (etter anbefaling fra @Finn Berger) 16 % DRC, den landa på 45 EBC (estimert alt sammen, selvsagt). Den blei ganske bra, men jeg lager den nok ikke lik neste gang.

Det var nok et dårlig råd:(. Jeg likte det ølet til å begynne med - men jeg ha slitt med å få drukket det opp.
 
Jeg har brukt mellom 3 - 5 % av Crystal opp til 240 EBC.
Jeg har ingen erfaring med malten du viser til, men har brukt malt fra henholdsvis Crisp og Thomas Fawcett.

TF har en fin Dark Crystal på 265, men den får jeg ikke tak i lenger. Bryggselv har slutta å selge den:(, og har erstatta den med Crisps 240. Jeg har kjøpt den, og tenker å bruke den i oppskrifter der jeg har brukt TFs. Har du noe grunnlag fpr å sammenligne dem?

DRC er et flott malt, men det er litt annerledes, litt i retning av Special B.

Ellers har jeg tru på å bruke noe moderat røsta malt i bitter. Carabrown fra Briess, amber (ikke TF, som er for mørk), Victory - og Special Roast fra Briess (som Bryggselv ikke har lenger, heller.)
 
Sist redigert:
Det er to ting som taler for at jeg burde brygge bitter snart:
• Har et par sunne og fine engelske gjærstammer på ”varastyr” (Finn vet hva det betyr), Wlp013 og WY1318
• Min beste etikett er for engelsk bitter. Den burde fram i lyset.
På den annen side:
• Dessverre er det ikke det det jeg liker aller best, så det har lett for å havne litt ned i bunken. Tidligere forsøk har ikke blitt så vellykket, men det er egentlig ikke noe argument.
 
TF har en fin Dark Crystal på 265, men den får jeg ikke tak i lenger. Bryggselv har slutta å selge den:), og har erstatta den med Crisps 240. Jeg har kjøpt den, og tenker å bruke den i oppskrifter der jeg har brukt TFs. Har du noe grunnlag fpr å sammenligne dem?

DRC er et flott malt, men det er litt annerledes, litt i retning av Special B.

Ellers har jeg tru på å bruke noe moderat røsta malt i bitter. Carabrown fra Briess, amber (ikke TF, som er for mørk), Victory - og Special Roast fra Briess (som Bryggselv ikke har lenger, heller.)

Ja, det er nettopp av samme grunn jeg bruker Crisp sin 240. Det er fordi det er det nærmeste jeg kom TF'sin.
De er ganske like vil jeg påstå.
 
TF har en fin Dark Crystal på 265, men den får jeg ikke tak i lenger. Bryggselv har slutta å selge den:), og har erstatta den med Crisps 240. Jeg har kjøpt den, og tenker å bruke den i oppskrifter der jeg har brukt TFs. Har du noe grunnlag fpr å sammenligne dem?
Det er kanskje ikke så dumt at BS har gått over til Crisp. Jeg hørte i går at TF sin Maris Otter er av svært dårlig kvalitet. I Grimstad spekulerte de i om tørkesommeren 2018 kan være årsaken. På den annen side kan det selvsagt gjelde alt engelsk malt – kan ikke si at jeg har merket noe selv.
 
Har ikke brygget (eller smakt) engelsk bitter før. Men jeg har i hvert fall Bergers Best Bitter på blokka.
 
Tilbake
Topp