Kan vi snakke om Kölsch?

Der kan man se:). Teorier kræsjlander noen ganger i kontakten med virkeligheta. Jeg kommer ikke til å begynne å gjøre det på den måten der likevel, men det var veldig interessant.

Nå overpitcher jeg rutinemessig sjøl også - men ikke så kraftig - uten at jeg opplever noe negativt. Det snåle er at jeg som regel får ganske rolig gjæring, men den blir raskt ferdig likevel. Det kan nok ha sammenheng med at jeg gjærer i den kjølige enden i alle fall i starten. Så kombinasjonen av rikelig med (god) gjær og en litt lav temperatur er blitt min måte å gjøre det på - som regel. Sikkert mange som har kommet fram til det.

Fikk du noen særlig økning i gjærmasse? Jeg får som regel relativt lite gjær i bunnen av karet, og det må jo bety at gjæren ikke har trengt å pushe grenser gjennom å formere seg mange ganger. Det tar jeg som et godt tegn. (Teorien sier også at det er bra, fordi det gir en moderat esterproduksjon. Skjønt det er noe teori som sier det motsatte, også. Sjølsagt:p.)

Den største faren ved overpitching er risikoen for å få for stor produksjon av høyere alkoholer (fusel). Det kan hende du ikke kjenner dem før ølet er ferdig karbonert. Dette sagt bare for plage deg litt til;).

Jeg venter spent på sluttkapittelet.
Kan ikke si at jeg har fått noen sælig økning i tykkelsen på gjærkaka som jeg dumpa vørteren på nei... Fusel får vi komme tilbake til senere..
 
En annen ting jeg noterte meg.. Lallemand Kølsch har en oppgitt lag-time på 24-36 timer, og det stemte godt når jeg pitcha rehydrert på første batchen. Batch #2 var i gang på 2-3 timer så der mistenker jeg forklaringa på hvorfor jeg er gått fra 1.046 til 1.010 på 4 døgn ligger... Får la den holde på en stund og se hva som skjer..
 
Kan ikke si at jeg har fått noen sælig økning i tykkelsen på gjærkaka som jeg dumpa vørteren på nei... Fusel får vi komme tilbake til senere..
Tilsatte du bare vørteren rett i karet og satte det til gjæring, eller rørte du rundt, slik at gjærkaka "fordelte seg" i vørteren?
 
En annen ting jeg noterte meg.. Lallemand Kølsch har en oppgitt lag-time på 24-36 timer, og det stemte godt når jeg pitcha rehydrert på første batchen. Batch #2 var i gang på 2-3 timer så der mistenker jeg forklaringa på hvorfor jeg er gått fra 1.046 til 1.010 på 4 døgn ligger... Får la den holde på en stund og se hva som skjer..

Jeg heiv den bare rett oppi, og det funka, det også. Som du sier ganske lang lag-tid. (Jeg gjorde det samme med en annen Lallemand-gjær i går, og den var i gang samme kveld. Det var Windsor.)

En mulig forklaring på at gjæringa kommer fort i gang når du hiver vørteren rett på kaka, kan være at gjæren ikke har særlige energireserver, så den er nødt til å begynne å ete. Det er i og for seg ikke noe sunnhetstegn. Ga du den oksygen, forresten?
 
Jeg heiv den bare rett oppi, og det funka, det også. Som du sier ganske lang lag-tid. (Jeg gjorde det samme med en annen Lallemand-gjær i går, og den var i gang samme kveld. Det var Windsor.)

En mulig forklaring på at gjæringa kommer fort i gang når du hiver vørteren rett på kaka, kan være at gjæren ikke har særlige energireserver, så den er nødt til å begynne å ete. Det er i og for seg ikke noe sunnhetstegn. Ga du den oksygen, forresten?
Plaska rett fra krana på Speidelen og ned på gjærkaka i gjæringskaret mens jeg dreide karet.... Rista litt under prosessen..
 
Plaska rett fra krana på Speidelen og ned på gjærkaka i gjæringskaret mens jeg dreide karet.... Rista litt under prosessen..

Grensende til dyremishandling, det der. Ikke rart de gikk rett løs på sukkeret.

Gjær som har vært gjennom en gjæringsprosess, har brukt opp lagrene sine av steroler og lipider, som den trenger til å bygge en god cellemembran. Den trenger oksygen for å syntetisere disse stoffene. Får den ikke det, må den prøve andre utveier, og hvis den i tillegg ikke har energireserver, må den i alle fall går kjapt i gang med gjæringa.

Antakelig var gjæren din i relativt grei stand. Du brukte vel to poser, og kølsch er ikke den tøffeste jobben for gjær. Men ... ;).
 
Grensende til dyremishandling, det der. Ikke rart de gikk rett løs på sukkeret.

Gjær som har vært gjennom en gjæringsprosess, har brukt opp lagrene sine av steroler og lipider, som den trenger til å bygge en god cellemembran. Den trenger oksygen for å syntetisere disse stoffene. Får den ikke det, må den prøve andre utveier, og hvis den i tillegg ikke har energireserver, må den i alle fall går kjapt i gang med gjæringa.

Antakelig var gjæren din i relativt grei stand. Du brukte vel to poser, og kølsch er ikke den tøffeste jobben for gjær. Men ... ;).
Jepp... på batch#1....Etter det var det å hive seg ut i det ukjente for å teste en ide fra en gammel kompis i forbundsrepublikken...But hell...if it works, it works.. ;)
 
9 dager gjæring og den overpitcha Kølsch'n min er nå nede på SG 1.008 fra en OG på 1.046

Bunnfallet er ikke merkbart tykkere enn gjærkaka var når jeg plasket ny vørter oppå og smaken er like bra som den batchen gjærkaka kommer fra.

Trur jeg lar gjæren rydde frem til helga og så flasker jeg.. :)
 
Sånn... da har min "massivt overpitcha" Kølsch gått 15 dager, hvorav de to siste som diacetylrast på 20-21 grader.

FG endte på 1.008 og som bildene viser ble ølet allerede på dette stadiet ganske så klart, gjærkaka i bunnen ikke tykkere en førstebrygget på kaka og gjæren fin og ren.

Høsta gjæren, så får vi se om jeg eksperimenterer med et brygg til med mer normal pitchrate..
DSC_0359s.JPG DSC_0360s.JPG ] DSC_0361s.JPG
 
Satte min på CC i går etter 12 døgn. Fra OG 1045 og PH5,15, til FG1009 og PH 4,2. 2 poser Lalleman Køln til 12,5L. Gjæret fra 12,5 grader til 16 grader. 4 siste døgn lot jeg den stige til 20. Min var også klarnet ganske så bra etter 12 døgn, men lar den stå på CC i 4 døgn før jeg fater.
 
Ikke for å starte en helt ny diskusjon om hva som kan kalles kölsch og ikke.

Men, hva er det som gjør Lallemand Köln til en kölsch gjær, ifht. K-97 og US-05 som har blitt brukt for å lage kölsch lignende øl?

Har prøvd og søke på weben, og finner bare at den er satt sammen for å gi en kölsch aktig karakter. Ikke noe om opprinnelse.

Hvis noen har gode lenker, del gjerne.
 
Ikke for å starte en helt ny diskusjon om hva som kan kalles kölsch og ikke.

Men, hva er det som gjør Lallemand Köln til en kölsch gjær, ifht. K-97 og US-05 som har blitt brukt for å lage kölsch lignende øl?

Har prøvd og søke på weben, og finner bare at den er satt sammen for å gi en kölsch aktig karakter. Ikke noe om opprinnelse.

Hvis noen har gode lenker, del gjerne.

Godt spørsmål. Jeg har heller ikke kunnet finne noe, så alt henger jo på troverdigheta til Lallemand. Når de kaller gjæren Køln ville det være ganske drøyt om gjæren ikke var fra Køln, så jeg velger å stole på dem der. Og erfaringa mi med denne gjæren får meg ikke til å tvile på det.

K-97 har jeg ikke prøvd, men jeg tror det er en altbiergjær av et eller annet slag (neppe fra Düsseldorf). 05 er jo helt avgjort ikke noen kølschgjær.
 
Godt spørsmål. Jeg har heller ikke kunnet finne noe, så alt henger jo på troverdigheta til Lallemand. Når de kaller gjæren Køln ville det være ganske drøyt om gjæren ikke var fra Køln, så jeg velger å stole på dem der. Og erfaringa mi med denne gjæren får meg ikke til å tvile på det.

K-97 har jeg ikke prøvd, men jeg tror det er en altbiergjær av et eller annet slag (neppe fra Düsseldorf). 05 er jo helt avgjort ikke noen kølschgjær.

Enig at K-97 og US-05 ikke er kölsch gjær, men de har jo ofte blitt anbefalt som alternativer til ferskgjær.
Har selv brukt begge i "kölsch" lignende oppskrifter, og syntes k-97 gjorde en bra jobb, etter litt lagring.

Har 2 pakker lallemand köln som skal prøves nå, og var bare nysgjerrig på hvorfor dette kunne kalles en kölsch gjær.

Det finnes de som drikker VOSS vann, og mange av dem tror nok at vannet er ifra Voss.
 
Prøvde å finne noe på tyske fora men fant heller ikke noe... Det store spørsmålet er jo hvorvidt gjæren må være fra Køln for å lage en Kølsch, For å sette dette ytterligere på spissen; Må man ikke da også bruke vann i fra Køln for å brygge Kølsch?;) Den lovmessige definisjonen er vel at det skal brygges innenfor en 5-mils radius fra Kølnerdomen.

Jeg har vokst opp i Tyskland og drukket en del Kølsch, både fra flaske, boks og fat, og synes personlig at Lallemand sin gjær gir meg et Kølnerpreg som jeg liker, så jeg fortsetter å bruke den :)
 
Sist redigert:
Prøvde å finne noe på tyske fora men fant heller ikke noe... Det store spørsmålet er jo hvorvidt gjæren må være fra Køln for å lage en Kølsch, For å sette dette ytterligere på spissen; Må man ikke da også bruke vann i fra Køln for å brygge Kølsch?;) Den lovmessige definisjonen er vel at det skal brygges innenfor en 5-mils radius fra Kølnerdomen.

Jeg har vokst opp i Tyskland og drukket en del Kølsch, både fra flaske, boks og fat, og synes personlig at Lallemand sin gjær gir meg et Kølnerpreg som jeg liker, så jeg fortsetter å bruke den :)
Men du, det gjelder det meste av øl, men en typeriktig gjær er vel det viktigste. Eks. Aas og Hansa og Ringnes lager pilsner, men ligger ikke i Plzen...
 
Enig at K-97 og US-05 ikke er kölsch gjær, men de har jo ofte blitt anbefalt som alternativer til ferskgjær.
Har selv brukt begge i "kölsch" lignende oppskrifter, og syntes k-97 gjorde en bra jobb, etter litt lagring.

Har 2 pakker lallemand köln som skal prøves nå, og var bare nysgjerrig på hvorfor dette kunne kalles en kölsch gjær.

Det finnes de som drikker VOSS vann, og mange av dem tror nok at vannet er ifra Voss.

Kølsch hører jo til en ganske stor familie av lyse ales, og du kan nok komme relativt nær en kølsch med en annen nøytral alegjær - og brygge veldig godt øl, også. Men akkurat det der spesielle som særpreger kølsch, har jeg vondt for å tro at du kan få til med noe annet enn en kølschgjær. Men får du det til, vel - da får man kanskje si at du har greid å brygge en kølsch.

Jeg har prøvd å brygge kølsch med engelsk alegjær, og omvendt, brygge en engelsk golden ale med kølschgjær, og det gjorde det veldig klart for meg at det var gjæren som skapte ølet.
 
Prøvde å finne noe på tyske fora men fant heller ikke noe... Det store spørsmålet er jo hvorvidt gjæren må være fra Køln for å lage en Kølsch, For å sette dette ytterligere på spissen; Må man ikke da også bruke vann i fra Køln for å brygge Kølsch?;) Den lovmessige definisjonen er vel at det skal brygges innenfor en 5-mils radius fra Kølnerdomen.

Jeg har vokst opp i Tyskland og drukket en del Kølsch, både fra flaske, boks og fat, og synes personlig at Lallemand sin gjær gir meg et Kølnerpreg som jeg liker, så jeg fortsetter å bruke den :)

Den juridiske definisjonen av Kølsch er uinteressant for oss. Den sier forøvrig ikke noe om gjær, heller.

En kølsch er et øl som smaker som en kølsch, som altså har det særpreget som skiller kølsch fra andre lyse øl. Det særpreget skapes av gjæren. Det er i og for seg ikke interessant om den gjæren du bruker, faktisk kommer fra Køln, så lenge den lager kølsch. Men jeg kjenner ikke til noen gjær som ikke kommer fra Køln, som gjør det.

Dét betyr bare akkurat det jeg sier, altså at jeg ikke kjenner til noen, og jeg har sjølsagt ikke oversikt over alt som finnes av gjær rundt omkring. Men jeg kjenner til de som er tilgjengelige for oss.
 
En kølsch er et øl som smaker som en kølsch, som altså har det særpreget som skiller kølsch fra andre lyse øl. Det særpreget skapes av gjæren. Det er i og for seg ikke interessant om den gjæren du bruker, faktisk kommer fra Køln, så lenge den lager kølsch. Men jeg kjenner ikke til noen gjær som ikke kommer fra Køln, som gjør det.

Ja, kölsch er tross alt et gjærdrevet øl, om enn på en særdeles subtil måte, og da kan du ikke bruke en annen gjær.

For å dra fram den gamle sammenligningen min igjen: Det mulig å erstatte fårekjøttet i en fårikåloppskrift med oksekjøtt. Det er til og med lov å påstå at du synes det smaker bedre. Men du kan ikke selge det som fårikål!
 
Prøvde å finne noe på tyske fora men fant heller ikke noe... Det store spørsmålet er jo hvorvidt gjæren må være fra Køln for å lage en Kølsch, For å sette dette ytterligere på spissen; Må man ikke da også bruke vann i fra Køln for å brygge Kølsch?;) Den lovmessige definisjonen er vel at det skal brygges innenfor en 5-mils radius fra Kølnerdomen.

Jeg har vokst opp i Tyskland og drukket en del Kølsch, både fra flaske, boks og fat, og synes personlig at Lallemand sin gjær gir meg et Kølnerpreg som jeg liker, så jeg fortsetter å bruke den :)
Søkte litt selv i går. Og det eneste jeg fant var en post på et forum med en som hadde vært på en messe og spurt Lallemand. Han hadde da fått til svar at gjæren hadde opprinnelse fra Køln. Men som han selv skrev, hadde han hverken lest eller hørt noe mer om dette siden …
 
Tilbake
Topp