Hvis Fruh er selveste referansen, så er jeg glad jeg ikke klarer å leve opp til denne.
Fruh oppleves som kjedelig og pregløs sammenlignet med den jeg brygger selv.
Det er godt mulig, men hvis din er langt fra en referanse, er det da en kölsh?
Hvis Fruh er selveste referansen, så er jeg glad jeg ikke klarer å leve opp til denne.
Fruh oppleves som kjedelig og pregløs sammenlignet med den jeg brygger selv.
Tja - den er gjæret med WLP029, på 14 grader, fire uker på gjæringskar - den har korrekt humleprofil og bitterhet - Pilsmalt (litt syremalt) - mesker på 65 grader...Det er godt mulig, men hvis din er langt fra en referanse, er det da en kölsh?
Det er godt mulig, men hvis din er langt fra en referanse, er det da en kölsh?
Jeg svarer, men ikke spør meg om dette. Jeg kan ikke kölsh. Men hvis dette er en av referansene iallefall, så vet man sånn ca hvor landet ligger.Hva er det som gjør Fruh til Referansen..? Er det opplest og vedtatt? Vinner den konkurranser for beste kølsch..?
- Spør ikke for å være sarkastisk, men fordi jeg ikke vet bedre..
- Jeg ville blitt overrasket om Fruh overbeviser samlede dommerpanel i konkurranser..!
Kølsch er omtrent det vanskeligste som fins å brygge - etter min erfaring, i alle fall. Det er nesten umulig å få den rein nok. Og det er akkurat det der Zainasheff sier om at den typiske kølschkarakteren - som altså er den der fruktigheten - skal du få bort 99,9% av, sånn at den nesten bare er noe du innbiller deg er der fordi du veit du drikker en kølsch.
Sikkert debattert i hjel i tråden. Men hvis Früh er en referanse.. Da skal man skal ha rimelig (understatement) god stålkontroll på hva man driver med skal man gjenta dette ølet flere ganger. Det var bare "litt" av "mye", estermessig. Estere er det vanskeligste å kontrollere synes jeg.
Det at det er kjedelig er greit nok, men bryggeteknisk så er dette ganske massivt. Jeg vil påstå at det kreves mer nøyaktighet enn en Helles, hvis vel å merke, Früh er en god referanse.
Det var akkurat slik jeg opplevde Früh. Må være vanskelig som fy å brygge konsistent for en hjemmebrygger. Men nå har jeg bare smakt en skarve boks da, sannsynligheten for at forskjellige brygg ut av tanken smaker forskjellig er jo stor, så de blender kanskje for å jevne ut forskjellene. Men det som slo meg er at det er så LITE av esterne, men fortsatt tydelige.
Men F.eks på Ringnes, der smaker jeg forskjeller. Noen er bra, og noen er mindre bra. Det er nesten så jeg kan kjenne på rapen til dama om dette er en batch med mer banan enn andre, siden det er hun som kjøper det oftest
Ikke heng deg opp i den flaska med Früh som du har drukket. Stikk innom Ständige Vertretung ("Stäfi") neste gang du er i Berlin, og drikk Gaffel. (Det er ei Rhinlandsk kneipe med trad mat fra det området. Hyggelig. Ikke så langt unna Riksdagen.)
Kan du kjenne det, er det for mye av det. Jeg kjente det alt for tydelig i den jeg drakk. I en Gaffel kan jeg ikke kjenne det - sjøl om jeg veit at det er en kølsch jeg drikker. Men jeg kan klare å innbille meg at jeg kkenner det.
Du er registrert medlem, så du kan få bedømt gratis utenom konkurranser. Da ville jeg sendt en mail til bedømming@norbrygg.no (?) @Finn Berger og spurt etter de dommerne som kan kölsh best.Jeg sier ikke at mitt øl er en perfekt kølsch, opp mot en standard - sier bare at jeg er glad mitt ikke smaker som Fruh.. Hadde det gjort det ville jeg latt være å brygge det..
Har fått god tilbakemelding på mitt brygg - også fra øldommere, men har aldri sendt det inn til konkurranse.
- Kanskje man skull prøvd det..?
Da ville jeg sendt en mail til bedømming@norbrygg.no (?)
Tja, siterer du noen nå? Hvis en trent gane virkelig ikke kjenner det, da er det artig.
Hva legger du i "rein", da? Ølet må jo smake noe.Kølsch er omtrent det vanskeligste som fins å brygge - etter min erfaring, i alle fall. Det er nesten umulig å få den rein nok. Og det er akkurat det der Zainasheff sier om at den typiske kølschkarakteren - som altså er den der fruktigheten - skal du få bort 99,9% av, sånn at den nesten bare er noe du innbiller deg er der fordi du veit du drikker en kølsch, som gjør det så vanskelig.
Hva legger du i "rein", da? Ølet må jo smake noe.
Jeg har brygget en del Kølsch, og mange ganger blitt veldig fornøyd - men også hatt mislykkede batcher, hvor fruktigheten, og kanskje spesielt eplesmaken, har blitt for framtredende. De siste gangene har jeg brukt malt fra Bonsak, og syns jeg får frem en korn-/brødsmak som jeg mener kler ølet veldig godt. Litt beskhet fra humla (her varierer jeg med Mittelfrüh, Perle og Saaz) gir også litt preg.
Jeg har ikke smakt mange varianter fra profesjonelle bryggeri. Husker at jeg likte To Tårns "Kløsj" veldig godt, men det er sikkert fem år siden jeg smakte den, og nå er jo bryggeriet nedlagt.
Det er solid overpitching hvis du brukte hele gjærkaka. Jeg har vel aldri gjort akkurat sånn, men har vært i nærheten, og har opplevd en "opp som en løve og ned som en skinnfell"-effekt av det.
Teorien bak er at når veldig mange sultne sjeler hiver seg over et begrensa matfat, vil det gå voldsomt for seg, men ingen vil få nok, alle blir slitne, og så går de og legger seg, og etterlater seg en ufullført jobb.
Vel, det er teorien, men den stemmer jo ikke alltid med virkeligheta. Jeg er spent på å høre hvordan det går.
Litt spent sjøl, så jeg dro en prøve i dag og målte SG til 1.010... gjæret i 4 døgn nå og fremdeles aktivitet i gjærlåsen. Blir spennende å se hvor langt ned den klarer å dra seg, og er nesten frista til å sette en batch litt underpitcha med slurry for å se hvordan det slår ut... Prøvesmaking viser heller ingen tegn til noe suspekt...heller tvert i mot