Alltid! Men som @Steinar Huneide sier, så er kølschoppskrifter nokså standard. Her brukte jeg litt ekstra wienermalt, uten at det betyr så mye. Det er helst humla du kan leke deg med. Jeg bruker litt mye; vitsen er å komme nærmere pils. Ellers skal du holde deg innafor de OG-grensene Steinar oppgir. Dette ølet skal ikke mye over 5% før det blir feil.
Dette var en liten batch - normalt lager jeg den dobbelt så stor - og jeg brukte bare 1 pose, som jeg strødde i vørteren. (Tapp litt i bunnen av karet, strø gjæren jevnt utover og la det stå i ro et kvarter. Rør forsiktig. Så kan du tappe i resten.) Oppskrifta er for no sparge, og jeg fikk en overraskende høy effektivitet på 75%. Jeg fikk utgjæring på 79%.
OG 1.048. FG 1.010. 5% ABV. 30 IBU. Meske på 65 + 72. 1 ts kalsiumklorid og 0,5 ts kalsiumsulfat. Gjæres på 14 grader.
Malt til 16 liter vørter etter nedkjøling
2,7 kg pilsnermalt
0,5 kg wienermalt
0,1 kg syremalt
Humle
14 gr Premiant @ 60
20 gr Hal. Mittelfrüh @ 20
Gjær
Lallemand Køln
Om du ikke har Premiant, er ikke det så farlig. Perle ville være mitt alternativ nr.1, deretter Northern Brewer. En ide er å flytte Mittelfrüh til 40 min, og kutte litt ned på Premiant. (Justere så summen blir 30 IBU.) Det skal prøves neste gang. Vitsen er å få ut kryddertonene i edelhumla; det krever koking.
Av de humlene Steinar nevner, ville jeg vært forsiktig med Spalt (dvs, Spalter Select, Spalt er vel ikke å få tak i lenger?), som gir en litt spesiell kryddersmak (pepper/nellik?). Jeg bruker den i Düsseldorfer Altbier, der maltet balanserer den fint, men da jeg prøvde den i pils, likte jeg det ikke noe videre.
Glimrende, takk
Nå har jeg lagt den inn i Brewfather (uten vannjusteringer) , hvis det er greit for deg Finn kan jeg legge den offentlig med deg som forfatter?