Marius K.
Norbrygg-medlem
hehe - hvis du har How to Brew, så står det om dette på side 96. Hvis ikke:
Palmer sier at "Depending on the strain, yeast typically needs 8-12 ppm of oxygen for a good fermentation". Og i en tabell lenger nede sier han at 1l/min med rein oxygen i 19 liter gir 5,1 ppm etter 30 sekunder, 9,2 ppm etter et minutt, og 14,1 ppm etter 2 minutter. Han sier også at "Airstone with oxygen, rate not specified, gir 12 ppm". Kilden hans er Yeast av Chris White og Jamil Zainasheff (s.79).
Siden gjæren din antakelig er i toppform, kan jeg ikke tenke meg annet enn at 1 minutt er nok. Da vil du antakelig være innafor det Warner skriver. (Jeg har vondt for å tro at det er så ille om du havner litt under, heller.)
Problemet med alt sånt er at du ikke aner om du gjenskaper de samme forholdene som dette blei testa under. Og videre, når Palmer sier at "yeast typically needs", så aner du ikke hva slags tilstand denne typiske gjæren er forutsatt å være i.
Men altså: Warner, som er utdannet ved Weihenstephans bryggeriskole, sier 7-10 ppm for kølsch. Du gjør neppe noe feil om du holder deg til det.
Takker!
Både Yeast og How to brew står i hylla, riktignok den gamle versjonen
Jeg koblet ikke at 1 mg/l = 1ppm - doh! Da gir jo alt meget mer mening
Enig, 1 minutt høres ut som et godt utgangspunkt!