Kan vi snakke om Kölsch?

hehe - hvis du har How to Brew, så står det om dette på side 96. Hvis ikke:

Palmer sier at "Depending on the strain, yeast typically needs 8-12 ppm of oxygen for a good fermentation". Og i en tabell lenger nede sier han at 1l/min med rein oxygen i 19 liter gir 5,1 ppm etter 30 sekunder, 9,2 ppm etter et minutt, og 14,1 ppm etter 2 minutter. Han sier også at "Airstone with oxygen, rate not specified, gir 12 ppm". Kilden hans er Yeast av Chris White og Jamil Zainasheff (s.79).

Siden gjæren din antakelig er i toppform, kan jeg ikke tenke meg annet enn at 1 minutt er nok. Da vil du antakelig være innafor det Warner skriver. (Jeg har vondt for å tro at det er så ille om du havner litt under, heller.)

Problemet med alt sånt er at du ikke aner om du gjenskaper de samme forholdene som dette blei testa under. Og videre, når Palmer sier at "yeast typically needs", så aner du ikke hva slags tilstand denne typiske gjæren er forutsatt å være i.

Men altså: Warner, som er utdannet ved Weihenstephans bryggeriskole, sier 7-10 ppm for kølsch. Du gjør neppe noe feil om du holder deg til det;).

Takker!

Både Yeast og How to brew står i hylla, riktignok den gamle versjonen ;)

Jeg koblet ikke at 1 mg/l = 1ppm - doh! Da gir jo alt meget mer mening :D

Enig, 1 minutt høres ut som et godt utgangspunkt!
 
Takker!

Både Yeast og How to brew står i hylla, riktignok den gamle versjonen ;)

Jeg koblet ikke at 1 mg/l = 1ppm - doh! Da gir jo alt meget mer mening :D

Enig, 1 minutt høres ut som et godt utgangspunkt!

Hey - du må få tak i den nye:). Ikke at Palmer på noen måte er Gud, men det står mye der. Den var verdt penga.
 
Det er mulig starteren var treg i gang, men WLP029 jobber jaggu kjapt nå! 1.048 til1.020 (Tilten er et par poeng 'off') på rett under 48 timer.

EDIT: hadde tenkt å sette opp temperaturen til 18 grader etter ca. 2/3. Det er jo nå. Ser ut til at den klarer seg bra uten, så lar den stå på 15 grader litt til, i hvert fall til i morgen tidlig. Så tenker jeg at jeg kjører den opp litt i temperatur litt nærmere slutten.

ee0e3a9dad744fa44b693904a87342e4.jpg


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Jeg har 15 grader i boden min på denne tiden av året så det passer fint for å gjære, men hvor viktig er det å lagre flasket/fatet øl kaldt? Hva er forskjellene på å lagre på 15 vs 4 grader? Har ikke kjøling til en batch.
 
Jeg har 15 grader i boden min på denne tiden av året så det passer fint for å gjære, men hvor viktig er det å lagre flasket/fatet øl kaldt? Hva er forskjellene på å lagre på 15 vs 4 grader? Har ikke kjøling til en batch.
Oksideringsprosessen går dobbelt så kjapt.
 
Jeg har 15 grader i boden min på denne tiden av året så det passer fint for å gjære, men hvor viktig er det å lagre flasket/fatet øl kaldt? Hva er forskjellene på å lagre på 15 vs 4 grader? Har ikke kjøling til en batch.

En vanlig regel (og som vanlig fra USA:)): You can keep beer for just three days at 32C, but it will last for 30 days in 22C and 300 days at 4 degrees.
 
Tre (!) dager tok det for min Kölsch å gjære ut fra 1.048 til ca. 1,008 (jeg har ikke kontrollmålt enda, men Tilten min har så langt ligget 2-3 poeng under faktisk SG). Det kan se ut til at FG er nådd - tviler på at den vil bevege seg noe særlig mer nå.

Jeg gjæret på 15 grader frem til SG var 1,018, videre på 16 grader frem til 1,011, og så opp til 18 grader, via en stopp på 17 grader, til den nå ligger på ca, 1,008. Målet var 1,009. Endte med en OG et par knepp høyere enn planlagt, så lander da rundt 5,3 %.

Artig å følge med på hvordan ulike gjærstammer jobber i ulike øl. Tidligere ser jeg at jeg gjerne har latt Kölschen stå litt ekstra på gjæringskaret, i og med at den jobber kaldere enn andre 'ales', men det det ser tvert i mot ut til at WLP029 er meget raskt under de rette forholdene. Så denne går på fat etter totalt to uker (kunne sikkert gått på fat tidligere, men skal få stå en stund og rydde opp litt etter seg).

upload_2020-4-2_7-53-36.png
 
Da står min Kölsch til kaldkræsjing, og skal fates på søndag. FG endte på 1,006 (!) denne gang, noe som var et par knepp lenger enn forventet. Den klokket da inn på 5,5 %. Satser på at den blir tørr og leskende i sommervarmen, til tross for at den er et lite knepp sterkere enn hva jeg så for meg.
 
Så bra! Var ikke så lett å finne noe på den rundt om. Den har stått og gjæret 6 dager på 15 grader og har gått fra 1.045 til 1.012. Får de hvor langt den gjærer ut. Mesket på 64 grader

Nå har det første brygget med denne gjæren stått i to måneder i kjøleskap, og er vel bortimot ferdig utvikla. Og det er uten tvil den beste kølschen jeg har brygga. Veldig nær en pils sånn som jeg drømmer om at en pils skal være, og med bare et ørlite hint av fruktighet - sånt jeg ikke ville lagt merke til om jeg ikke lette hardt etter det. Et veldig reint og fint øl.

Jeg kommer nok ikke til å bruke noe annet til kølsch om den fortsetter å lage sånt øl for meg:).
 
Nå har det første brygget med denne gjæren stått i to måneder i kjøleskap, og er vel bortimot ferdig utvikla. Og det er uten tvil den beste kølschen jeg har brygga. Veldig nær en pils sånn som jeg drømmer om at en pils skal være, og med bare et ørlite hint av fruktighet - sånt jeg ikke ville lagt merke til om jeg ikke lette hardt etter det. Et veldig reint og fint øl.

Jeg kommer nok ikke til å bruke noe annet til kølsch om den fortsetter å lage sånt øl for meg:).

Har du lyst til å dele oppskriften?
 
Jeg vil gjerne få oppskrift også. Leste posten og bestillte meg 3 pakker lallemand tørrgjær :D.
Ganske vanlig oppskrift på Kölsch er;

OG: 1.045-1.048

92% pils malt
8% hvete / vienna

Bitter (perle/magnum) ved 60 min kok til 20.
1 gram / liter med mittelfruh ved 10.
1 gram / liter med mittelfruh ved 0.

Du tilpasser jo ovenfor som du ønsker selv. Du kan også fint bruke Tettnang, Saaz, Spalt, Hersbrucker, for eksempel.
 
Har du lyst til å dele oppskriften?

Alltid:)! Men som @Steinar Huneide sier, så er kølschoppskrifter nokså standard. Her brukte jeg litt ekstra wienermalt, uten at det betyr så mye. Det er helst humla du kan leke deg med. Jeg bruker litt mye; vitsen er å komme nærmere pils:). Ellers skal du holde deg innafor de OG-grensene Steinar oppgir. Dette ølet skal ikke mye over 5% før det blir feil.

Dette var en liten batch - normalt lager jeg den dobbelt så stor - og jeg brukte bare 1 pose, som jeg strødde i vørteren. (Tapp litt i bunnen av karet, strø gjæren jevnt utover og la det stå i ro et kvarter. Rør forsiktig. Så kan du tappe i resten.) Oppskrifta er for no sparge, og jeg fikk en overraskende høy effektivitet på 75%. Jeg fikk utgjæring på 79%.

OG 1.048. FG 1.010. 5% ABV. 30 IBU. Meske på 65 + 72. 1 ts kalsiumklorid og 0,5 ts kalsiumsulfat. Gjæres på 14 grader.

Malt til 16 liter vørter etter nedkjøling
2,7 kg pilsnermalt
0,5 kg wienermalt
0,1 kg syremalt
Humle
14 gr Premiant @ 60
20 gr Hal. Mittelfrüh @ 20
Gjær
Lallemand Køln

Om du ikke har Premiant, er ikke det så farlig. Perle ville være mitt alternativ nr.1, deretter Northern Brewer. En ide er å flytte Mittelfrüh til 40 min, og kutte litt ned på Premiant. (Justere så summen blir 30 IBU.) Det skal prøves neste gang. Vitsen er å få ut kryddertonene i edelhumla; det krever koking.

Av de humlene Steinar nevner, ville jeg vært forsiktig med Spalt (dvs, Spalter Select, Spalt er vel ikke å få tak i lenger?), som gir en litt spesiell kryddersmak (pepper/nellik?). Jeg bruker den i Düsseldorfer Altbier, der maltet balanserer den fint, men da jeg prøvde den i pils, likte jeg det ikke noe videre.
 
Sist redigert:
Av de humlene Steinar nevner, ville jeg vært forsiktig med Spalt (dvs, Spalter Select, Spalt er vel ikke å få tak i lenger?), som gir en litt spesiell kryddersmak (pepper/nellik?). Jeg bruker den i Düsseldorfer Altbier, der maltet balanserer den fint, men da jeg prøvde den i pils, likte jeg det ikke noe videre.
Har ikke prøvd Spalter Select. Innrømmer at jeg knabba den humlelista fra brew your own. Kölsch - Brew Your Own
Ser nå og at jeg skriver 1 gr / ved flameout. Ved ettertanke hadde jeg droppa det og kun kjørt 10 minutt tilsetningen av smakshumle.
 
Tilbake
Topp