Kan vi snakke om Kölsch?

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Stange glass noen som har noen å anbefale?

Det nærmeste jeg har kommet er polykarbonatglass fra Barlife. Anbefaler forøvrig å lese beskrivelsen for alle som humrer når "profesjonelle" aktører har brukt google translate.
Du kan sende en forespørsel til post@spektrum.no
Der kjøpte jeg glassa mine, men det er mer standard halvliters pub glass. Gosh Spektrum har et *bredt* utvalg.

Eramik

Norbrygg-medlem
Du kan sende en forespørsel til post@spektrum.no
Der kjøpte jeg glassa mine, men det er mer standard halvliters pub glass. Gosh Spektrum har et *bredt* utvalg.
Så gjennom nettsida. Antar du har noe lignende dette? Ser ut som et greit pint glass.

De har faktisk er par som kan ligne noe. Takk

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Antar du har noe lignende dette? Ser ut som et greit pint glass.
De har ikke de glassa jeg kjøpte på nettsida, men de bestilte til meg rett fra fabrikk. Dette er et glass som heter WIllibecher, det er 0,5L glass og rommer 63 cl totalt til topps. Betalte 50 kr pr glass med trykk, frakt og moms. Derfor mente jeg at du kunne ta kontakt med de, for det som er i nettbutikken er ikke absolutt alt av hva de kan skaffe.

1632161111268.png

(Kanskje har folk snakket seg ferdig om kölsch. Personlig har jeg nettopp begynt).

Kölsch: Brygget i Köln etter et forbud mot pilzner og alt det der. Men er det noe en nybegynner som meg MÅ vite? Jeg er lager-entusiast, noe jeg skjønner man kanskje ikke skal være, men alle har hver sin smak.

Jeg har brygget og danset O.G dansen på 1.058. Jeg er stolt av meg selv og mine 17 liter (vet det er litt lite). Nå gjærer det på 12,7-13,3 grader. Er det noen som har erfaringer jeg MÅ ha med meg i denne fasen?
alle burde snakke mer om kølsch!

Cascade

Norbrygg-medlem
Er Lallemand Køln treg på utgjæring? Jeg er har SG på 1.012 etter en uke, vil ned til 1.009. Stabilt på 14c.
La den stå på samme temp en uke til eller sette opp temperaturen?

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Hvor treg da? Jeg har brukt denne en gang. Brygget en pilsner og fikk ca 20 liter for mye vørter. Da fylte jeg ei bøtte og brukte denne gjæra. Var noe treg å starte, men den gikk ned fra 1,050 til 1,008 på vel en uke. 16-18 grader i rommet. Den var klokkeklar da jeg tappet den på fat. En helt nydelig øl. 90% pilsnermalt og 10% munchenmalt. To tilsettinger med saaz.

Edit: Sjekket notatene den gikk fra 1,052 til 1,005. Samme batch med w34-70 endte på 1,007.

Sist redigert:

PetterL

Norbrygg-medlem
Hvor treg da? Jeg har brukt denne en gang. Brygget en pilsner og fikk ca 20 liter for mye vørter. Da fylte jeg ei bøtte og brukte denne gjæra. Var noe treg å starte, men den gikkned fra 1,050 til 1,008 på vel en uke. 16-18 grader i rommet. Den var klokkeklar da jeg tappet den på fat. En helt nydelig øl. 90% pilsnermalt og 10% munchenmalt. To tilsettinger med saaz.

Brukte ihvertfall en del lenger tid her enn US-05 som ofte er standarden å måle mot. Husker ikke nøyaktig men ser også Lallemand beskriver den som «noe tregere enn de fleste ale gjærtyper».

Finn Berger

Moderator
Hvor treg da? Jeg har brukt denne en gang. Brygget en pilsner og fikk ca 20 liter for mye vørter. Da fylte jeg ei bøtte og brukte denne gjæra. Var noe treg å starte, men den gikkned fra 1,050 til 1,008 på vel en uke. 16-18 grader i rommet. Den var klokkeklar da jeg tappet den på fat. En helt nydelig øl. 90% pilsnermalt og 10% munchenmalt. To tilsettinger med saaz.
Har også opplevd at den er treig til å komme i gang.

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Har også opplevd at den er treig til å komme i gang.
Sjekket notatene nå. Den gikk faktisk fra 1052 til 1,005. Pilsen fra samme batch endte på1,007 med W34-70. Det var denne batchen jeg tabbet meg ut med å kjøre 15-20 liter av 1.run i sluket og deretter måtte fylle mer malt og starte på nytt. Kan være at mesketemperaturen ble noe lav. Herav den høye utgjæringen.

Eramik

Norbrygg-medlem
Klassisk meskeskjema på Kölsch er 65°C virker det som. Antar det er en grunn til dette og at man ikke følger samme mesking som ofte pils har typisk 63°C i 30-40 min og 70°C i 20-30 min. Eller?

Eramik

Norbrygg-medlem
Klassisk meskeskjema på Kölsch er 65°C virker det som. Antar det er en grunn til dette og at man ikke følger samme mesking som ofte pils har typisk 63°C i 30-40 min og 70°C i 20-30 min. Eller?
Så på dette selv i går og kom over denne.

Kölsch var tydelig noe helt annet for 100 år siden. Dekorasjon er neppe uventet, men med humlemengder som ikke er vanlig i dagens Kölsch.

Topp