Der kan man se
. Teorier kræsjlander noen ganger i kontakten med virkeligheta. Jeg kommer ikke til å begynne å gjøre det på den måten der likevel, men det var veldig interessant.
Nå overpitcher jeg rutinemessig sjøl også - men ikke så kraftig - uten at jeg opplever noe negativt. Det snåle er at jeg som regel får ganske rolig gjæring, men den blir raskt ferdig likevel. Det kan nok ha sammenheng med at jeg gjærer i den kjølige enden i alle fall i starten. Så kombinasjonen av rikelig med (god) gjær og en litt lav temperatur er blitt min måte å gjøre det på - som regel. Sikkert mange som har kommet fram til det.
Fikk du noen særlig økning i gjærmasse? Jeg får som regel relativt lite gjær i bunnen av karet, og det må jo bety at gjæren ikke har trengt å pushe grenser gjennom å formere seg mange ganger. Det tar jeg som et godt tegn. (Teorien sier også at det er bra, fordi det gir en moderat esterproduksjon. Skjønt det er noe teori som sier det motsatte, også. Sjølsagt
.)
Den største faren ved overpitching er risikoen for å få for stor produksjon av høyere alkoholer (fusel). Det kan hende du ikke kjenner dem før ølet er ferdig karbonert. Dette sagt bare for plage deg litt til
.
Jeg venter spent på sluttkapittelet.