Engelsk golden ale-erfaringer

Cc'er aldri.

Jeg har ikke testa 013 på lavere enn 17/18 grader; jeg tror ikke den er så glad i de lave temperaturene. Denne har vel gjort jobben på 18-20 grader. Så diacetyl er neppe noe problem. Og jeg er i og for seg ikke ute etter å få den så rein, da hadde jeg heller brukt skotsk gjær på 14 grader. Den skal være "engelsk".

Det gjør forsåvidt ikke jeg heller (CC) ... men kjøler batchen ned til 10/11 grader i noen dager før tapping. Blir rent og fint.
 
Det er lite jeg har brukt av engelsk gjær utenom 007 og s-04. Hvilken vil dere anbefale hvis jeg ønsker en med fruktester uten for mye diacetyl. Gjerne wlp


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har brukt WLP028 i flere pale ale og IPA, som erstatning for Wyeast 1728 i 7 Fjell oppskifter. Noen av de ble i hvert fall litt fruktige. Hva har du tenkt å brygge?
 
Jeg liker 013 veldig godt, men jeg er ikke så glad i å lage startere. :(

Enig, det er litt styr. Men det er ingen vei utenom.

Jeg skal kanskje begynne å lage egen startervørter igjen, og fryse den ned. Da er det bare å tine den og helle rett i kolben. Det vil forenkle det hele en god del. Men da skal du jo ha plass i fryser'n til en del flasker. Så det kan også bli trøblete.
 
Smakte en Golden Ale igår - brygget på malt fra Bonsak - et fantastisk godt øl..
- Bonsak malt er bestilt..! :)
Da har jeg og Konemor smakt på ABBA Golden Ale (All Bonsak Brewed Ale)..! Ble et veldig godt øl som må brygges mer fremover..! Oppskriften kommer til å være uforandret - tror aldri jeg har brygget et øl som "bare traff" så godt på første forsøk..! :)
 

Vedlegg

  • Golden Ale.JPG
    Golden Ale.JPG
    543,7 KB · Sett: 37
Da har jeg og Konemor smakt på ABBA Golden Ale (All Bonsak Brewed Ale)..! Ble et veldig godt øl som må brygges mer fremover..! Oppskriften kommer til å være uforandret - tror aldri jeg har brygget et øl som "bare traff" så godt på første forsøk..! :)

Jeg åpnet nettopp "reservefatet" fra fjorårets smalahoveproduksjon, det er en Golden - brygget for å "gi plass" til salt tradisjonsmat. Altså ikke i konkurranse med smalahovet, fettet og kjøttet, men for å støtte opp om måltidet. Lyst, lekkert og ikke dominerende - slik en golden er. Reservefatet var gjæret med butikkgjær, mens hovedølet selvsagt var gjæret med kveik (Gjernes) siden Smalahovene også kom fra Voss. Siden gjæren ble transportert fra Voss i et åpent, brukt dravlespann ville jeg sikre meg i tilfelle kveiken kom dårlig ut av gjæringen. Det gjorde den ikke - appelsinpreget var der og den var akkurat så lys og leskende som planlagt ... riktignok sammen med en litt "uinteressant" fenolisk, petroleumsaktig bismak. Det funket... :)

Så da ble reservefatet stående urørt. Ved smaking i fjor var dette et svært nøytralt øl, kanskje det mest nøytrale jeg har laget ... svært forsiktig humlet med amerikanske bær/sitrushumler og en europeisk. Tappingen var fri for oksygenkontakt og kanskje det er en hovedårsak til at ølet har modnet, humlene spiller opp, særlig i aromaen. Delikat var det og er det fortsatt - for en ølstil!
 
Så da ble reservefatet stående urørt. Ved smaking i fjor var dette et svært nøytralt øl, kanskje det mest nøytrale jeg har laget ... svært forsiktig humlet med amerikanske bær/sitrushumler og en europeisk. Tappingen var fri for oksygenkontakt og kanskje det er en hovedårsak til at ølet har modnet, humlene spiller opp, særlig i aromaen. Delikat var det og er det fortsatt - for en ølstil!
Spennende. Min erfaring er at humlearoma som regel er kortlivet, og ofte første tegn på at ølet er i ferd med å tape noe av smaksbildet, så dette var interessant. Sikker på at det er humle, og ikke noe annet som skaper disse aromaene?
 
Spennende. Min erfaring er at humlearoma som regel er kortlivet, og ofte første tegn på at ølet er i ferd med å tape noe av smaksbildet, så dette var interessant. Sikker på at det er humle, og ikke noe annet som skaper disse aromaene?

Jeg har en golden ale med den engelske "tropiske" humla Harlequin som eneste humle. Den hadde aldri veldig kraftig aroma, og den taper seg gradvis. Og jeg skjerma ganske godt mot oksygen under tappinga.
 
Spennende. Min erfaring er at humlearoma som regel er kortlivet, og ofte første tegn på at ølet er i ferd med å tape noe av smaksbildet, så dette var interessant. Sikker på at det er humle, og ikke noe annet som skaper disse aromaene?

Fortsetter litt. Jeg blei litt nysgjerrig, og leita fram en rest av et brygg fra begynnelsen av juni, en IPA. Den er tappa på gammelt primitivt vis, men har beholdt aromaen. Godt 4 måneder gammelt, og stadig svært drikkelig. Jeg er fornøyd med det. (Sånt øl blir sjelden så gammelt.)
 
Jeg har en NEIPA som er 68 dager siden tapping til fat. Det ølet har aldri vært så godt som det var i går kveld. Var misfornøyd med relativt lite aroma, og for hver sup tenkte jeg at her burde være mer av, egentlig, alt. Det har fått stå på fatet i fred og ro nå i tre uker siden den gang. I går var det noe helt anna. Kjente aromaen fra ølet på meters avstand, og smaken var upåklagelig.

Skal brygge en golden ale når cream ale er gjort kål på. Smakte Hogna Gull, og likte den godt.

Dette må da gå an å reverse engineere? 48% pils, 35% pale, 15% hvete, 2% karamell.. Magnum 20 IBU. Mandarina bavaria har jeg ikke brukt før, vet ikke hvor mye som må til. Men holder sikkert med 1 gr / liter ved 5 minutt kanskje.

upload_2020-10-16_15-29-53.png
 
Sist redigert:
Jeg har en NEIPA som er 68 dager siden tapping til fat. Det ølet har aldri vært så godt som det var i går kveld. Var misfornøyd med relativt lite aroma, og for hver sup tenkte jeg at her burde være mer av, egentlig, alt. Det har fått stå på fatet i fred og ro nå i tre uker siden den gang. I går var det noe helt anna. Kjente aromaen fra ølet på meters avstand, og smaken var upåklagelig.

Skal brygge en golden ale når cream ale er gjort kål på. Smakte Hogna Gull, og likte den godt.

Dette må da gå an å reverse engineere? 45% pils, 35% pale, 15% hvete, 5% karamell.. Magnum 20 IBU. Mandarina bavaria har jeg ikke brukt før, vet ikke hvor mye som må til. Men holder sikkert med 1 gr / liter ved 5 minutt kanskje.

Vis vedlegget 47359
Kan det være du får mer av alt nå fordi humla har lagt seg i bånn av fatet og nå blir med ut i rikt monn? Sånn at resten av ølet blir tilsvarende mye bleikere?
 
Miguel tipset vel om dette ved servering av Hefe. Gjær faller ut av suspensjon og siste del av fatet blir derfor klar og kjedelig(ere)
 
Miguel tipset vel om dette ved servering av Hefe. Gjær faller ut av suspensjon og siste del av fatet blir derfor klar og kjedelig(ere)
Jo, men det blir noe anna igjen? En Neipa burde ikke smake mindre humle selv om partiklene bunnfeller, humleoljene er tatt opp i ølet og hvis de hadde bunnfelt ville det problemet vært med alt øl?
 
Spennende. Min erfaring er at humlearoma som regel er kortlivet, og ofte første tegn på at ølet er i ferd med å tape noe av smaksbildet, så dette var interessant. Sikker på at det er humle, og ikke noe annet som skaper disse aromaene?
Ja, ikke til å feil av - humla som ga aroma - jeg var veldig oversakt selv. Var klar for å helle ut det jeg var helt sikker på ville være 16 liter oksidert øl. Så hvorfor holdt det stand? Vel ... fatingen var nok vellykket, fri for oksygen, karboneringen og lagringen også. Fatet har stått i ro på et kjølerom - konstant ca 11 grader.

I bryggingen er det brukt malt, humle, gjær og vann... nada mas ... jo... noen korn Irish moss.
 
Mente han tok det opp i forbindelse med humle i ipa også. Kanskje jeg husker feil.
Jeg har lurt litt på akkurat dette med bunnfelling vs aroma fra humlen... (når det gjelder min gamle gode Golden som jeg har beskrevet over). For... når jeg tapper fra stigerøret som jo ender i ei grop i Corneliusfatet, da kommer det alltid med bunnfall. Jeg har nå begynt å montere topp-tappings utstyr og har - bortsett fra fat med hveteøl - fjernet stigerøret.
Den omtalte et år gamle Golden har stigerør, men tapping fra den var krystallklar fra første stund. Altså har bunnfallet «størknet» eller i hvertfall blitt så hardt at det ikke dras opp under tappingen.

Så jeg har tenkt; humlingen er særdeles forsiktig, den «overdøves» lett av aromastoffer fra bunnfallet/gjærrester/proteiner fra malt... Siden ølet nå er krystallklart så slipper humla bedre til i aromaen.
 
Tilbake
Topp