Tråden for dumme spørsmål.

Jeg siterer meg selv fordi en ting er sikkert, den informasjonen stemmer overhodet ikke, blei jacuzzi oppi vørteren :mad::mad:




Med jacuzzi-effekten blir jo det aller meste av oksygenet bare borte. Det samler seg til store bobler, og løses antakelig dårligere, også. (Snakket om at regulatoren er innstilt til å gi riktig flow med full åpning er det rene pølsevev!)

Med et flow-meter skal du visstnok få nok oksygen i et vanlig brygg (25 liter) med en flow på 1l/min i ett minutt. Instruksen som Bryggselv gir, ser fornuftig ut: Senk steinen ned i vørteren og skru på regulatoren til du såvidt ser boblene komme opp til overflaten (ca 1L/minutt). Før steinen rundt i væsken i ca et minutt for å fordele oksygenet i væsken.

En hjemmesnekra kontroll: Fyll ei bøtte med vann, og ta ei full flaske opp ned nedi der, eller et litermål. Snu den/det opp ned, og så sjekker du hvor lang tid det tar å dytte ut vannet med oksygen når du har regulatoren skrudd passe langt ned.

Du skal ikke få for mye oksygen i vørteren, så det er verdt å ha litt styring på det: ward2013.pdf Om effekten av oksygenering

Skulle du bli frista til å skaffe deg et flow-meter, så er det de har på Bryggselv ubrukelig. Du trenger noe med en annen skala. Men jeg tror ikke det er noe stort poeng i å ha et flowmeter.

Jeg tror du kan koke slange og stein, som @erikraude sier. Jeg har skaffa meg en OxyWand, som gjorde det greiere å flytte steinen rundt i vørteren for å fordele oksygenet, og den er det i alle fall uproblematisk å koke. Jeg dypper den i vannkokeren ei lita stund før og etter bruk, så blir i alle fall steinen sterilisert, og regner med at det holder, i tillegg til starsan på stanga.
 
Det korte svaret er at dersom det smaker bra, bør det ikke påvirke ølet.
Bruker du klarning i slutten av kok, vil dette og/eller ColdCrash hjelpe.
Filtrering er foreslått
Du kan også teste oppkok med klarningsmiddel dagen i forkant. Da får du litt LODO på kjøpet

Itt'no lodo å hente på det, er jeg redd. Vannet tar opp oksygen igjen. Du må koke opp, og kjøle raskt ned, like før du skal bruke vannet.
 
Itt'no lodo å hente på det, er jeg redd. Vannet tar opp oksygen igjen. Du må koke opp, og kjøle raskt ned, like før du skal bruke vannet.
Er det gjort forskning på dette, altså at stillestående vann tar opp oksygen i særlig monn gjennom overflaten? Grunnen til spørsmålet er anekdotisk, men fundert litt ut fra at vi i Halden har et vann nær svenskegrensen som heter Klaretjern. Dette vannet har ikke innløp eller utløp, men holder vannstanden basert på undersjøiske oppkommer og grunnvannstand. Det sies å være så og si oksygenfritt, noe som understrekes av at bunnen ser ut som et månelandskap, uten vegetasjon eller dyreliv. Vannet er svært klart, og på vindstille dager ser man langt og dypt fra bredden. Det er et yndet sted for dykking, men selv luften fra dykkerne ser ikke ut til å gjøre vannet her noe mer attraktivt for planter eller dyr.
Man skulle jo tro at det samme gjelder for stillestående vann/øl/vørter.
 
Er det gjort forskning på dette, altså at stillestående vann tar opp oksygen i særlig monn gjennom overflaten? Grunnen til spørsmålet er anekdotisk, men fundert litt ut fra at vi i Halden har et vann nær svenskegrensen som heter Klaretjern. Dette vannet har ikke innløp eller utløp, men holder vannstanden basert på undersjøiske oppkommer og grunnvannstand. Det sies å være så og si oksygenfritt, noe som understrekes av at bunnen ser ut som et månelandskap, uten vegetasjon eller dyreliv. Vannet er svært klart, og på vindstille dager ser man langt og dypt fra bredden. Det er et yndet sted for dykking, men selv luften fra dykkerne ser ikke ut til å gjøre vannet her noe mer attraktivt for planter eller dyr.
Man skulle jo tro at det samme gjelder for stillestående vann/øl/vørter.

Det der er artig. Vi har også en sånn dam i nærheten - skikkelig nifse omgivelser, også - og den virker veldig livløs. Jeg veit ikke helt hvilke forhold som skaper denne tilstanden, men når det ikke er bevegelse i vannet, kan det visst ta veldig lang tid for oksygenet å trenge langt ned i en vannmasse.

Men stillestående vann absorberer oksygen, ingen tvil om det: Oxygen (O) and water

Hvor raskt det går, finner jeg ikke ut i farten. Men når det er snakk om de minimale mengdene som må til om man skal holde en lodo-standard, går det fort å oppnå dem. Så det vannet du koker opp dagen i forveien har et enormt destruktivt potensiale i det perspektivet:).

Når vannet er i bevegelse, øker opptakshastigheten kraftig. Så det gir god mening å være veldig forsiktig i de momentene under brygginga hvor det kan bli mye plasking. For oss som flasker ølet vårt, tror jeg at mye kan vinnes eller tapes under fyllinga av flaskene. Dytter du flaskestaven til bunns i flaska og lar ølet plaske nedi, skaper du jo optimale forhold for å ta opp oksygen i akkurat det momentet. Lar du derimot ølet bare sive sakte ut av staven til det dekker den nedre delen av den, skjer det antekelig ikke så mye.
 
Interessant. Jeg for min del henter gjerne ut en prøve fra gjæringsbøtte ved å lette på lokket og hente ut med pipette når jeg mistenker at FG er nådd. Det er minimalt med bevegelse i ølet, men det er klart at CO2-laget i denne operasjonen byttes ut med en blanding av CO2 og luft. Jeg har til dags dato ikke opplevd at denne praksisen gir oksyderte øl.

Det hører med til historien at jeg alltid flasker med naturlig karbonering, og det "spiser" vel også litt oksygen. Jeg stikker for øvrig om til flaskingskar med sukkerlake/vørter for flasking, og tror vel at det er den delen av prosessen som har størst fare for å tilføre oksygen på kald side.
 
Jeg gløtta så vidt på lokket da jeg tørrhumla i dag (dag 4), men blir litt bekymret når jeg ikke umiddelbart ser at CO2 presses ut av gjærlåsen
(SG prøve fra kran nederst)
 
Interessant. Jeg for min del henter gjerne ut en prøve fra gjæringsbøtte ved å lette på lokket og hente ut med pipette når jeg mistenker at FG er nådd. Det er minimalt med bevegelse i ølet, men det er klart at CO2-laget i denne operasjonen byttes ut med en blanding av CO2 og luft. Jeg har til dags dato ikke opplevd at denne praksisen gir oksyderte øl.

Det hører med til historien at jeg alltid flasker med naturlig karbonering, og det "spiser" vel også litt oksygen. Jeg stikker for øvrig om til flaskingskar med sukkerlake/vørter for flasking, og tror vel at det er den delen av prosessen som har størst fare for å tilføre oksygen på kald side.

Jeg driver og tester ut en mer forsiktig strategi nå, og om noen måneder kan jeg si om det gjør noen forskjell. Men ellers har jeg jo gjort akkurat som deg, og jeg har ikke oppfatta at jeg har hatt noe stort problem med oksidering. Ølet mitt blir dårlig til slutt, men et vellykka øl blir sjelden så gammelt at jeg må kaste noe av det. Jeg tror at når halvåret er passert, begynner de fleste å gå nedover. Det er jo stort sett snakk om øl med moderat styrke, som ikke i utgangspunktet er lagringsøl. Akkurat nå sitter jeg med en altbier fra desember i fjor, og den er oksidert; jeg kjenner det i lukta, men den smaker faktisk godt, så jeg slår ikke ut det jeg har i glasset. Så har jeg en kølsch fra februar, og den er helt på topp fremdeles; har aldri hatt bedre kølsch (Brygga med Lallemands Køln, forøvrig.). En pils fra omtrent samme tid er imidlertid ikke så god lenger - men det var den vel egentlig aldri, heller; det er en grunn til at den sto der. Det samme gjelder for et par flasker pils fra desember; de var direkte vonde nå. En dark mild som er fra begynnelsen av april er helt nydelig; den skal drikkes opp nå.

Oksygenet som havner i ølet, inngår raskt i reaksjoner med stoffer i ølet, men aktiv gjær er også uhyre effektiv når det gjelder å ta det opp. Men hva er "aktiv gjær"? Det er jo masse gjær i suspensjon i det ølet som står til modning. Sjøl om det ikke er aktivitet i gjærlåsen lenger, har ikke all gjæren gått i dvale, og jeg har tenkt at den vel tar seg av i det minste en del av det oksygenet som slippes til ved tørrhumling etter at FG er nådd.

Det varierer sikkert med gjærtypen, dvs. med hvor kjapp gjæren er til å flokkulere og gå til bunns. Fuller's' gjær er sikkert en versting. Og når gjæren bruker en evighet på å karbonere ølet, er den kanskje ikke så flink til å ta seg av oksygen som kommer til ved flasking, heller. Jeg forestiller meg at den sitter og gnir seg i øya og prøver å bli våken mens oksygenet herjer rundt den. Jeg tenker at for oss som brygger på denne måten, er det en grunn til å flaske så snart som mulig, så gjæren ikke er altfor langt inne i drømmeland når vi gjør det.

Men i sum: Jeg tror vi kommer ganske langt med å bare unngå plasking der vi kan. Og så er jeg spent på hvor mye holdbarheten forbedres når jeg nå både kjører lodo-opplegg og skjermer ølet helt mot oksygen under tapping. Jeg vil tro at svaret er "noe", men venter ingen revolusjon. En test kanskje den Vestkysten jeg tappa opp i går. Det er et øl som typisk blir bleikere i aromaen etter et par måneder. Det kan skyldes at det er en del krystallmalt der - og kanskje Columbus-humla, som skal innholder mye mangan, men likevel - eller kanskje nettopp derfor - burde det hjelpe å holde oksygenet unna.
 
Jeg gløtta så vidt på lokket da jeg tørrhumla i dag (dag 4), men blir litt bekymret når jeg ikke umiddelbart ser at CO2 presses ut av gjærlåsen
(SG prøve fra kran nederst)

Det er litt merkelig syntes jeg, pleier altid se litt aktivet i gjærlåsen etter at jeg tørrhumler. Denne gangen tørrhumlet også en dag tidligere enn normalt.
Det ploppet jevnt og trutt frem til jeg tørrhumla, men med en gang etter jeg slapp de oppi stoppet det opp.
Bekymringsverdig? Tenker på oksygen, om det ikke skulle være nok CO2 til å skyve den ut..
 
Det er litt merkelig syntes jeg, pleier altid se litt aktivet i gjærlåsen etter at jeg tørrhumler. Denne gangen tørrhumlet også en dag tidligere enn normalt.
Det ploppet jevnt og trutt frem til jeg tørrhumla, men med en gang etter jeg slapp de oppi stoppet det opp.
Bekymringsverdig? Tenker på oksygen, om det ikke skulle være nok CO2 til å skyve den ut..
Jeg ville gått til dunken og sett om kanskje lokket ikke er helt på en eller annen vei.
 
Jeg har hatt et par med Columbus som var oksydert etter kort tid. Men det kan like godt være en lekk slange eller annen feil i prosessen min. Umulig å utelukke det helt, på hjemmebryggernivå.
 
Jeg har hatt et par med Columbus som var oksydert etter kort tid. Men det kan like godt være en lekk slange eller annen feil i prosessen min. Umulig å utelukke det helt, på hjemmebryggernivå.

Virker rimelig at det har vært noe annet. Hvis Columbus betød instant ødelagt øl, ville jo KINNS vestkyst vært et uselgelig produkt. Og det er det jo ikke - mildt sagt.
 
Tilbake
Topp