Er alt gjærbart sukker gjæret ferdig?

SveinB

Norbrygg-medlem
For fem uker siden satte jeg en Baltic Porter. Det hadde en OG på 1.076, og fikk 3 poser Safal S 189. Nå, etter fem uker i temperaturkontrollert sone på 15 grader C, gar den en SG på 1.032, og denne var den samme for 2 uker siden.
Kan jeg anta at gjæren har gjort unna alt gjærbart sukker, og at jeg således kan karbonere med 5-6 gr sukker pr liter uten å få bomber?
 
Vil det si at om jeg tilsetter 5 gr sukker pr liter når jeg flasker, vil dette sukkeret ikke gjære, og jeg for null kullsyre?
 
Hvis du velger å flaske nå ville jeg tilsatt CBC, det dreper den opprinnelige gjæren og spiser kun karboneringssukkeret
 
Målt med hydrometer? Det var uvanlig høy FG selv om det var lite gjær. S-189 gir vanligvis ganske høy utgjæring.
 
Ikke spesielt søtt, nei. Ønsker å flaske nå, særlig ettersom SB ikke synes å utvikle seg.

Hvis det ikke er spesielt søtt, vil jeg tro den faktisk er utgjæra - sjøl om det ser ut som om du har meska for optimal gjærbarhet.

Er du trygg på at du har riktig måling av temperaturen i mesken? Det er i alle fall en tenkelig forklaring at du faktisk har meska på en høyere temperatur enn du mente å gjøre. Da vil du kunne få et sånt resultat.

Oppskrifta kan også være en nøkkel.

CBC er en killer-gjær utvikla spesielt for karbonering. Den eter ikke maltotriose, og den dreper vanlige saccharomyces-typer, så dermed er du normalt garantert å ikke få gradvis utvikling av overkarbonering. Men om du har et øl der det av en eller annen grunn er ugjæra maltose igjen, vil den gå løs på det.
 
CBC er en killer-gjær utvikla spesielt for karbonering. Den eter ikke maltotriose, og den dreper vanlige saccharomyces-typer, så dermed er du normalt garantert å ikke få gradvis utvikling av overkarbonering. Men om du har et øl der det av en eller annen grunn er ugjæra maltose igjen, vil den gå løs på det.

Så derfor kanskje smart å sette et trygt sted hvis han ønsker å flaske
Kan jo prøve med en liten flaske først med litt gjær
 
Så derfor kanskje smart å sette et trygt sted hvis han ønsker å flaske.
Kan jo prøve med en liten flaske først med litt gjær

Helt klart lurt, ja. Jeg har opplevd flaskebomber på stua, og det var utrivelig. ("Hva pokker var den lyden der? ... Og en til ... hmmm .... å nei!!!!") Heldigvis var flaskene dekka til, og sto i kasser, så jeg fikk dem fort ut på verandaen, og det gikk stort sett bra.

Årsaken den gangen var at jeg ikke hadde blanda ut sukkerlaken ordentlig. Jeg har hatt noen øl der utgjæringsprosenten har vært mistenkelig lav, men siden ølet ikke har vært påtagelig søtt, har jeg tatt sjansen, og det har gått bra.

Men altså: Dekke til, og enten sette dem i ei balje, eller sette dem på badet. Og følge med. Vi åpner jo gjerne ei flaske eller to eller tre underveis i karboneringa uansett (gjør vi ikke;)?) - for å sjekke progresjonen.
 
Helt klart lurt, ja. Jeg har opplevd flaskebomber på stua, og det var utrivelig. ("Hva pokker var den lyden der? ... Og en til ... hmmm .... å nei!!!!") Heldigvis var flaskene dekka til, og sto i kasser, så jeg fikk dem fort ut på verandaen, og det gikk stort sett bra.

Årsaken den gangen var at jeg ikke hadde blanda ut sukkerlaken ordentlig. Jeg har hatt noen øl der utgjæringsprosenten har vært mistenkelig lav, men siden ølet ikke har vært påtagelig søtt, har jeg tatt sjansen, og det har gått bra.

Men altså: Dekke til, og enten sette dem i ei balje, eller sette dem på badet. Og følge med. Vi åpner jo gjerne ei flaske eller to eller tre underveis i karboneringa uansett (gjør vi ikke;)?) - for å sjekke progresjonen.

Derfor jeg skrev dett og satte dagens lille brygge økt i poser i dusjkabinetten
Har lenge mistenkt ujevn fordeling her. Heldigvis har den gradvis blitt tilbakevist
Alle flaskene jeg poppa i dag hadde bre en laber "fizz

https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/page-809#post-549143
 
Men altså: Dekke til, og enten sette dem i ei balje, eller sette dem på badet. Og følge med. Vi åpner jo gjerne ei flaske eller to eller tre underveis i karboneringa uansett (gjør vi ikke;)?) - for å sjekke progresjonen.
Har et tålmodighetsprosjekt gående hvor jeg ikke har åpnet/prøvesmakt annet enn FG-prøven av en Leichtbier/Kölsch som nå har stått 2 uker til karbonering og 1 uke kaldt. :p Tenker å vente til den klarner godt, det tok 4-5 uker sist. Føler meg veldig trygg på den siden FG var helt som beregnet og jeg fordeler sukkerlake med sprøyte på hver flaske. Ingefær IPA derimot kommer til å bli karboneringstestet før det er gått en uke :)
 
Tilbake
Topp