Tråden for dumme spørsmål.

@LarsUlv Planlegging. Merkelig, har prøvd å justere på det meste, alle feltene er grønne bortsett fra FG. OG er nå 1.050, anbefalt FG er oppgitt til 1.008 - 1.013. Jeg kommer ikke under 1.015. Nærme, men likevel. I BeerSmith, kan en dra markørene for å treffe akkurat der en vil, så regner programmet ut for deg, her må en prøve å feile for å få det "innafor" :)
@ØyvindO Det er den estimerte som ikke treffer.
Det er altså en ny oppskrift og ikke at du prøver å gjenskape det beersmith regnet ut? Med OG 1.050 må du velge en gjær med utgjæring minst 75 % og en mesketemperatur som gir bra gjærbarhet for å komme under 1.013. Sjekk og korriger eventuelt utgjæringsprosent for gjæren om du har erfaring eller oppskrift som tilsier at den bør være høyere enn det som ligger inne i Brewfather.
 
Har lite erfaring å komme med egentlig, jeg bruker stort sett bare 15% hvete i diverse brygg, men kan ikke si jeg har merket noe forskjell på en AG Hefe og en DME Hefe nei.

Da syns jeg heller forskjellen mellom flaket hvete og hvetemalt er større.

Når det gjelder hvete, har jeg endt opp med å holde meg til bare hvetemalt. Valsa og torrefied ser jeg ikke vitsen ved. OK, om du brygger en wit - men det gjør jeg jo ikke:cool:. I en NEIPA er malt alt som trengs. Og dermed dekker vel ekstrakt alle behov, også.

Er forresten blitt glad i mørkt hvetemalt, et malt midtveis mellom lyst og mørkt münchener i farge.
 
Regulator til Sodastream fra Oxyturbo, har to forskjellige CO2 flasker. AGA og Sodastream sin egen av hva jeg kan se. Begge freser ut lekkasje ved montering av regulatoren. Er vel ikke annet å tenke på enn å ha regulatoren stengt. Hva er feil? Pakningen?
 

Vedlegg

  • 631EF500-72F4-4547-9027-374FEF12DF2E.jpeg
    631EF500-72F4-4547-9027-374FEF12DF2E.jpeg
    76,5 KB · Sett: 13
  • BC220E7D-EAC1-4AD2-A9FC-E34CFC72FB99.jpeg
    BC220E7D-EAC1-4AD2-A9FC-E34CFC72FB99.jpeg
    73,4 KB · Sett: 12
Regulator til Sodastream fra Oxyturbo, har to forskjellige CO2 flasker. AGA og Sodastream sin egen av hva jeg kan se. Begge freser ut lekkasje ved montering av regulatoren. Er vel ikke annet å tenke på enn å ha regulatoren stengt. Hva er feil? Pakningen?
Er det en skrue for å justere høyde på pinnnen?
 
Noen som blander egen oppbevaringsløsing for ph-metere? Alt som er ferdig er teit dyrt, spes med frakten. Dyrt å betale for vann og enkelt arbeide man kan gjøre selv..

Noen som har prøvd dette?

 
Sist redigert:
Noen som blander egen oppbevaringsløsing for ph-metere? Alt som er ferdig er teit dyrt, spes med frakten. Dyrt å betale for vann og enkelt arbeide man kan gjøre selv..

Noen som har prøvd dette?


Ja. Ser ut til å funke helt utmerket. Jeg har blanda det i 4.0-buffer, men neste gang bruker jeg bare kaliumklorid (altså ikke kalsiumklorid) og batterivann. Dropper konserveringsmiddel - som tydeligvis M.B. gjør også:). Andy sa vel i foredraget sitt nå at det skal mye til om noe vi ikke vil ha der vil trives i ei sånn saltoppløsning.
 
Ja. Ser ut til å funke helt utmerket. Jeg har blanda det i 4.0-buffer, men neste gang bruker jeg bare kaliumklorid (altså ikke kalsiumklorid) og batterivann. Dropper konserveringsmiddel - som tydeligvis M.B. gjør også:). Andy sa vel i foredraget sitt nå at det skal mye til om noe vi ikke vil ha der vil trives i ei sånn saltoppløsning.
Tøft. Da blir det en kilo KCL fra BS og en lufttett beholder. Eller er det bedre å fordele det i flere beholdere? Hver gang man åpner så vil det jo suge til seg noe fuktighet.
 
Tøft. Da blir det en kilo KCL fra BS og en lufttett beholder. Eller er det bedre å fordele det i flere beholdere? Hver gang man åpner så vil det jo suge til seg noe fuktighet.
Jeg har saltene mine i den plastposen de var pakket i, og så bretter jeg bare godt sammen og lukker med en bit gaffa. Men så er jeg jo litt mindre nøye enn deg, da ;)
 
Er det mulig å kødde til tørrhumling?

Har brygget samme oppskriften, en session ipa, to ganger med et halvt års mellomrom, første gang med 21 liter til gjæring. Det ølet fikk en veldig fin og god humlearoma.

Nå nylig brygget jeg samme men doblet hele oppskriften, men pga bedre effektivitet fikk jeg 49 liter til gjæring, problemet er at dette ølet har null og niks humlearoma, akkurat som om det ikke var tørrhumlet i det hele tatt. Siden jeg doblet humlemengden så blir det jo selvsagt litt mindre humle pr liter, men det skulle vel ikke ha så mye å si?

Det er samme humle fra samme posene som er brukt. De har vært vakumpakket og frosset hele tiden.
 
Jeg har saltene mine i den plastposen de var pakket i, og så bretter jeg bare godt sammen og lukker med en bit gaffa. Men så er jeg jo litt mindre nøye enn deg, da ;)
Jeg tenker på mine erfaringer med CaSO4 oppbevart i syltetøyglass, det ble merkbart fuktig etterhvert, dvs at det man måler vil drifte over tid da stoffet blir tyngre og tyngre hver gang man åpner, så man bruker mindre og mindre av det over tid. Men nå åpner man jo heller ikke KCL-posen/boksen så ofte heller. Men er vel sikkert ikke noe å tenke seg i hjel over.
 
Jeg tenker på mine erfaringer med CaSO4 oppbevart i syltetøyglass, det ble merkbart fuktig etterhvert, dvs at det man måler vil drifte over tid da stoffet blir tyngre og tyngre hver gang man åpner, så man bruker mindre og mindre av det over tid. Men nå åpner man jo heller ikke KCL-posen/boksen så ofte heller. Men er vel sikkert ikke noe å tenke seg i hjel over.

Den molare massen til CaSO4 er 136,14 g/mol
I naturen forligger det vanligvis som gips CaSO4+2H2O. Så det vil maksimalt oppta to vannmolekyl enheter, altså ~36 g/mol
Det vil max øke vekten fra 136 -->172 g/mol
Altså en feilmargin på max 26%
 
Den molare massen til CaSO4 er 136,14 g/mol
I naturen forligger det vanligvis som gips CaSO4+2H2O. Så det vil maksimalt oppta to vannmolekyl enheter, altså ~36 g/mol
Det vil max øke vekten fra 136 -->172 g/mol
Altså en feilmargin på max 26%
Ja det er igrunn drita lite. Fra 5g til 6.25g eller noe sånt for å få samme mengde CaSO4 hvis den først er "våt".
 
Regulator til Sodastream fra Oxyturbo, har to forskjellige CO2 flasker. AGA og Sodastream sin egen av hva jeg kan se. Begge freser ut lekkasje ved montering av regulatoren. Er vel ikke annet å tenke på enn å ha regulatoren stengt. Hva er feil? Pakningen?
Jeg har også Oxyturbo Minor, det er en fast pinne som når man skrur den på sodastream-flasken (jeg bruker Wassermaxx fra Europris) åpner gassen til regulatorventilen. Det lekker ikke noe på min, men man hører gasstrømmen som trykksetter "baksiden" av regulatoren når man skrur den på - denne lommen går da tapt dersom man skrur regulatoren av flasken igjen før flasken er tom.
 
Kanskje ikke rette tråden men jeg prøver allikevel.
Noen som vet om disse fungerer?
Hadde vært kjekt å kunne måle opp rett vannmengde på en enkel måte.
 
Tilbake
Topp