Tråden for dumme spørsmål.

Den er i så innmari god form. Jeg pitcher én pakke uten starter og får glimrende resultater (to hvis det er veldig høy OG). Med whitelabs måtte jeg alltid sette en starter for å få gjæringa i gang uten uendelig lang lag time og dårlig utgjæring. Hvis du likevel skal sette en starter kan jeg ikke se at det er noe poeng å bruke Imperial, men der @Vladimir er gammel og grumpy er jeg gammel og lat. :p
Har Imperial egne gjærstammer du ikke får andre steder? Eller får du stortsett den samme gjæren, men flere celler slik, at du slipper å sette starter.
Altså med andre ord - noen gjærstammer man får kjøpt fra Imperial dere anbefaler å bruke?

Forresten - jeg er gammal, grumpy OG lat, så jeg bruker tørrgjær når jeg kan:D
 
Har Imperial egne gjærstammer du ikke får andre steder? Eller får du stortsett den samme gjæren, men flere celler slik, at du slipper å sette starter.
Altså med andre ord - noen gjærstammer man får kjøpt fra Imperial dere anbefaler å bruke?

Forresten - jeg er gammal, grumpy OG lat, så jeg bruker tørrgjær når jeg kan:D
Det er vel ikke så mange av gjærprodusentene som har noen hemmelige, patenterte gjærstammer, så det er vel mye av det samme, men L17 tilsvarer wlp860, og den får du bare tak i iblant. Jeg syns den gir godt øl.

Og det virker ikke bare som det er mer i pakka, det virker som den er mye friskere. Den starter opp som om den kom rett fra en nydekantert starter. Jeg veit ikke hvordan de gjør det, men jeg ser på det som ferskgjærvarianten av tørrgjær. :)

Edit: Jeg kan ikke garantere for denne infoen, men sånne tabeller finnes på Internett og kan være nyttige i planleggingsfasen.
url.png
 
Brygget et klone av Brottsjø fra Kinn. Fikk oppskriften av dem, så stoler på at det meste er likt sånn sett. Kjøpte en flaske på polet, for å sammenligne. Min føles tynnere, og en langt mer «skarp» bitterhet, mens den kjøpte følte jeg var langt mer «fyldig», litt som forskjellen på helmelk å skummet melk. Dersom noen skjønnet hva jeg mener, hva er det som utgjør denne fyldigheten?

Jeg brukte BE256, da 3787 hadde 4 ukers leveringtid.

Oppskrift:
Kinn Brottsjø
OG 1.075 FG 1.012

6,78kg Pilsner Malt
6,78kg Pale Malt
1,23kg Invertsukker (tilsett under kok)

60min: 37g Simcoe + 37g Sorachi Ace
2min: 37g Mosaic + 50g Simcoe + 50g Zeus
Tørrhumle: 50g Mosaic + 25g Citra + 25g Simcoe + 25g Zeus

Gjæring på 20 grader med WYeast 3787 Trappist High Gravity.
 
Brygget et klone av Brottsjø fra Kinn. Fikk oppskriften av dem, så stoler på at det meste er likt sånn sett. Kjøpte en flaske på polet, for å sammenligne. Min føles tynnere, og en langt mer «skarp» bitterhet, mens den kjøpte følte jeg var langt mer «fyldig», litt som forskjellen på helmelk å skummet melk. Dersom noen skjønnet hva jeg mener, hva er det som utgjør denne fyldigheten?

Jeg brukte BE256, da 3787 hadde 4 ukers leveringtid.

Oppskrift:
Kinn Brottsjø
OG 1.075 FG 1.012

6,78kg Pilsner Malt
6,78kg Pale Malt
1,23kg Invertsukker (tilsett under kok)

60min: 37g Simcoe + 37g Sorachi Ace
2min: 37g Mosaic + 50g Simcoe + 50g Zeus
Tørrhumle: 50g Mosaic + 25g Citra + 25g Simcoe + 25g Zeus

Gjæring på 20 grader med WYeast 3787 Trappist High Gravity.
En rimelig forklaring har med pH å gjøre. Har du litt høy pH i kok, vil du få en krassere karakter på bitterheta. Det ferdige ølet vil da dessuten også få for høy pH, og bli litt "flatt" i smaken.

Bruker du salter? Jeg aner ikke hva Kinn gjør, men hvis du har et veldig mineralfattig vann (som er normalt i Norge), kan et sånt lyst øl bli tynt.
 
En rimelig forklaring har med pH å gjøre. Har du litt høy pH i kok, vil du få en krassere karakter på bitterheta. Det ferdige ølet vil da dessuten også få for høy pH, og bli litt "flatt" i smaken.

Bruker du salter? Jeg aner ikke hva Kinn gjør, men hvis du har et veldig mineralfattig vann (som er normalt i Norge), kan et sånt lyst øl bli tynt.
Vannjusterte ikke, men mulig jeg nå ser nytten. Ukjent hva dette betyr, men ser slik ut for mitt vann: 745F6CF2-5592-4FC2-B958-833DC14385E8.png
 
Hva kan brukes for å isolere temp. måler mot gjæringskar når jeg benytter Inkbird?
Har ikke isolasjonsplater liggende å slenge, så må kjøpe noe nytt eventuelt...
 
Hva kan brukes for å isolere temp. måler mot gjæringskar når jeg benytter Inkbird?
Har ikke isolasjonsplater liggende å slenge, så må kjøpe noe nytt eventuelt...
Skuresvamp, eller gamle gamle klær. Egentlig hva som helst du har liggende hjemme som isolerer...
 
Vannjusterte ikke, men mulig jeg nå ser nytten. Ukjent hva dette betyr, men ser slik ut for mitt vann: Vis vedlegget 49919
Du har et veldig bløtt vann (svært lite kalsium). Det eneste litt bemerkelsesverdige er at det ser ut som om vannet ditt har et lite innslag av salt; du har natrium og klorid i et mengdeforhold som ligner veldig på natriumklorid. Det er ikke noe å bry seg om, det er ikke mengder som det er noen grunn til å ta hensyn til.

Du kan vel i praksis beregne tilsetninger ut fra at det vannet du har som utgangspunkt, er mineralfritt. De små mengdene du har, spiller ingen rolle.
 
Skuresvamp, eller gamle gamle klær. Egentlig hva som helst du har liggende hjemme som isolerer...
Hvis man kan bruke en helt vanlig skuresvamp er jo problemet løst.
Liggeunderlag har jeg ikke. Har ikke hatt behov for å sove i skauen siden jeg gikk i speidern på barneskolen...

1614003298218.png
 
Har lagt inn en vannprofil på Brewfater.
Kalsium 19,6
Natrium 8,58
Klorid 18,8
Sulfat 13,18

Brukte gjennomsnittsmålinger herfra.

Men jeg fant ikke verdier for Magnesium og Bikarbonat
Kan det være brukt andre navn? Eller må jeg finne dette andre steder?
Fra søk på mittvann.no; alkalitet 0,78 mmol * 61 = 48 ppm HCO3, det kan også antas utfra kalsium-innhold 19,6 ppm / 0,4 = 49 ppm HCO3.
Formler fra: https://docs.brewfather.app/profiles/water

Magnesium er vanligvis nær 0 i norsk overflatevann, jeg ville tippet 2 ppm sånn at ion-balansen i Brewfather blir grønn:
1614020691402.png
 
Fra søk på mittvann.no; alkalitet 0,78 mmol * 61 = 48 ppm HCO3, det kan også antas utfra kalsium-innhold 19,6 ppm / 0,4 = 49 ppm HCO3.
Formler fra: https://docs.brewfather.app/profiles/water

Magnesium er vanligvis nær 0 i norsk overflatevann, jeg ville tippet 2 ppm sånn at ion-balansen i Brewfather blir grønn:
Vis vedlegget 49949
Takk

Fikk et svar fra kommunen, men jeg skjønte ærlig talt ikke så mye av det

"Magnesium er bortimot fraværende i karmøyvannet. Derfor analyserer vi ikke på dette parameteret.

Carbonate
Vi bruker naturlig forekomst av kalsiumkarbonat, marmor.
Hydrogenatomene er erstattet med kationer CO3

Hardheten
Vi bruker benevnelsen mmol/l
Dette er SI-systemet som tar utgangsounkt i jordalkalie-ioner.
For å heve alkaliteten i vannet bruker vi kalsiumkarbonat som vi tar ut av marmor.
Vi ligger på ca 0,8 mmol/l
Tilsvarer en hardhet mellom 2,5 - 3,1 dH"
 
I teorien ja, og jo nærmere 0 grader du kommer uten å fryse ølet før du bruker gelatin, jo bedre fungerer det.

Temperaturen var jeg klar over, men litt usikker på om den også er effektiv mot chill haze. Brewers clarex skal fungere mot chill haze, men det glemte jeg å tilsette i det aktuelle brygget. I og med at det er snakk om en pils så skulle jeg gjerne kommet tåken til livs. Vurderer derfor litt gelatin i fatet.
 
Temperaturen var jeg klar over, men litt usikker på om den også er effektiv mot chill haze. Brewers clarex skal fungere mot chill haze, men det glemte jeg å tilsette i det aktuelle brygget. I og med at det er snakk om en pils så skulle jeg gjerne kommet tåken til livs. Vurderer derfor litt gelatin i fatet.
Jeg bruker stort sett begge deler, men forrige brygg(første med trykk) var jeg så rotete at jeg glemte brewer's clarex, tilsatte gelatin på fatet for en uke siden og den ser helt grei ut, ingen chill haze i alle fall. Ikke det beste bildet, men det er hva jeg har klokka 08 på morran :)
received_415780082822928.jpeg

Om du tilsetter gelatinen så fort fatet er kaldt og du skal modne den en måned er den nok tilnærmet krystallklar. Skulle det vise seg at den ikke er det, har jeg tilsatt gelatin mer en 1 gang på samme fat uten at det har bydd på problemer.
 
Du har et veldig bløtt vann (svært lite kalsium). Det eneste litt bemerkelsesverdige er at det ser ut som om vannet ditt har et lite innslag av salt; du har natrium og klorid i et mengdeforhold som ligner veldig på natriumklorid. Det er ikke noe å bry seg om, det er ikke mengder som det er noen grunn til å ta hensyn til.

Du kan vel i praksis beregne tilsetninger ut fra at det vannet du har som utgangspunkt, er mineralfritt. De små mengdene du har, spiller ingen rolle.
Kanskje denne her kan brukes som en veileder da? http://www.bryggekalkulator.no/Calculator/Water
 
Jeg bruker stort sett begge deler, men forrige brygg(første med trykk) var jeg så rotete at jeg glemte brewer's clarex, tilsatte gelatin på fatet for en uke siden og den ser helt grei ut, ingen chill haze i alle fall. Ikke det beste bildet, men det er hva jeg har klokka 08 på morran :)
Vis vedlegget 49954

Om du tilsetter gelatinen så fort fatet er kaldt og du skal modne den en måned er den nok tilnærmet krystallklar. Skulle det vise seg at den ikke er det, har jeg tilsatt gelatin mer en 1 gang på samme fat uten at det har bydd på problemer.

Det er fort gjort å glemme clarex, og typisk at man skal gjøre det på brygg man virkelig ønsker skal være klare :p

Hele fatet skal over på boks, men tilsetter jeg i morgen så får det stå ca. halvannen uke på gelatin. Satser på det er greit nok.

EDIT: jeg tror forøvrig litt slapp kok kan ha vært med på å gi meg mer chill haze denne gangen. Første gang jeg brukte dampkondensator, og var nok litt forsiktig med effekten. Blir mer guffe fremover, så håper det og er med på å bidra positivt.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp