Tråden for dumme spørsmål.

Har lagt inn en vannprofil på Brewfater.
Kalsium 19,6
Natrium 8,58
Klorid 18,8
Sulfat 13,18

Brukte gjennomsnittsmålinger herfra.

Men jeg fant ikke verdier for Magnesium og Bikarbonat
Kan det være brukt andre navn? Eller må jeg finne dette andre steder?
Fra søk på mittvann.no; alkalitet 0,78 mmol * 61 = 48 ppm HCO3, det kan også antas utfra kalsium-innhold 19,6 ppm / 0,4 = 49 ppm HCO3.
Formler fra: https://docs.brewfather.app/profiles/water

Magnesium er vanligvis nær 0 i norsk overflatevann, jeg ville tippet 2 ppm sånn at ion-balansen i Brewfather blir grønn:
1614020691402.png

Fra søk på mittvann.no; alkalitet 0,78 mmol * 61 = 48 ppm HCO3, det kan også antas utfra kalsium-innhold 19,6 ppm / 0,4 = 49 ppm HCO3.
Formler fra: https://docs.brewfather.app/profiles/water

Magnesium er vanligvis nær 0 i norsk overflatevann, jeg ville tippet 2 ppm sånn at ion-balansen i Brewfather blir grønn:
Vis vedlegget 49949
Takk

Fikk et svar fra kommunen, men jeg skjønte ærlig talt ikke så mye av det

"Magnesium er bortimot fraværende i karmøyvannet. Derfor analyserer vi ikke på dette parameteret.

Carbonate
Vi bruker naturlig forekomst av kalsiumkarbonat, marmor.
Hydrogenatomene er erstattet med kationer CO3

Hardheten
Vi bruker benevnelsen mmol/l
Dette er SI-systemet som tar utgangsounkt i jordalkalie-ioner.
For å heve alkaliteten i vannet bruker vi kalsiumkarbonat som vi tar ut av marmor.
Vi ligger på ca 0,8 mmol/l
Tilsvarer en hardhet mellom 2,5 - 3,1 dH"

I teorien ja, og jo nærmere 0 grader du kommer uten å fryse ølet før du bruker gelatin, jo bedre fungerer det.

Temperaturen var jeg klar over, men litt usikker på om den også er effektiv mot chill haze. Brewers clarex skal fungere mot chill haze, men det glemte jeg å tilsette i det aktuelle brygget. I og med at det er snakk om en pils så skulle jeg gjerne kommet tåken til livs. Vurderer derfor litt gelatin i fatet.

Temperaturen var jeg klar over, men litt usikker på om den også er effektiv mot chill haze. Brewers clarex skal fungere mot chill haze, men det glemte jeg å tilsette i det aktuelle brygget. I og med at det er snakk om en pils så skulle jeg gjerne kommet tåken til livs. Vurderer derfor litt gelatin i fatet.
Jeg bruker stort sett begge deler, men forrige brygg(første med trykk) var jeg så rotete at jeg glemte brewer's clarex, tilsatte gelatin på fatet for en uke siden og den ser helt grei ut, ingen chill haze i alle fall. Ikke det beste bildet, men det er hva jeg har klokka 08 på morran :)
received_415780082822928.jpeg

Om du tilsetter gelatinen så fort fatet er kaldt og du skal modne den en måned er den nok tilnærmet krystallklar. Skulle det vise seg at den ikke er det, har jeg tilsatt gelatin mer en 1 gang på samme fat uten at det har bydd på problemer.

Du har et veldig bløtt vann (svært lite kalsium). Det eneste litt bemerkelsesverdige er at det ser ut som om vannet ditt har et lite innslag av salt; du har natrium og klorid i et mengdeforhold som ligner veldig på natriumklorid. Det er ikke noe å bry seg om, det er ikke mengder som det er noen grunn til å ta hensyn til.

Du kan vel i praksis beregne tilsetninger ut fra at det vannet du har som utgangspunkt, er mineralfritt. De små mengdene du har, spiller ingen rolle.
Kanskje denne her kan brukes som en veileder da? http://www.bryggekalkulator.no/Calculator/Water

Jeg bruker stort sett begge deler, men forrige brygg(første med trykk) var jeg så rotete at jeg glemte brewer's clarex, tilsatte gelatin på fatet for en uke siden og den ser helt grei ut, ingen chill haze i alle fall. Ikke det beste bildet, men det er hva jeg har klokka 08 på morran :)
Vis vedlegget 49954

Om du tilsetter gelatinen så fort fatet er kaldt og du skal modne den en måned er den nok tilnærmet krystallklar. Skulle det vise seg at den ikke er det, har jeg tilsatt gelatin mer en 1 gang på samme fat uten at det har bydd på problemer.

Det er fort gjort å glemme clarex, og typisk at man skal gjøre det på brygg man virkelig ønsker skal være klare :p

Hele fatet skal over på boks, men tilsetter jeg i morgen så får det stå ca. halvannen uke på gelatin. Satser på det er greit nok.

EDIT: jeg tror forøvrig litt slapp kok kan ha vært med på å gi meg mer chill haze denne gangen. Første gang jeg brukte dampkondensator, og var nok litt forsiktig med effekten. Blir mer guffe fremover, så håper det og er med på å bidra positivt.

Sist redigert:
Det er fort gjort å glemme clarex, og typisk at man skal gjøre det på brygg man virkelig ønsker skal være klare :p

Hele fatet skal over på boks, men tilsetter jeg i morgen så får det stå ca. halvannen uke på gelatin. Satser på det er greit nok.

EDIT: jeg tror forøvrig litt slapp kok kan ha vært med på å gi meg mer chill haze denne gangen. Første gang jeg brukte dampkondensator, og var nok litt forsiktig med effekten. Blir mer guffe fremover, så håper det og er med på å bidra positivt.
Halvannen uke burde være plenty, men som en sikkerhet kan du jo tappe av grums midtveis, så tappe deg en syn og smaktest og evt kjøre 1 ekstra runde gelatin :)

Det er lenge siden jeg brukte gelatin - litt tåke plager meg ikke. Men de gangene jeg brukte den, tilsatte jeg gelatinen rett i primary etter CC. Gelatinen fikk jobbe 1-2 dager og så overførte jeg øl på fat.
1-2 dager har alltid vært nok, så halvannen uke er null problem. Så lenge gelen funker, fikser den alt av tåke, men jeg har opplevd at noen ganger fikk jeg ingen effekt av gelatinen - uten å forstå hvorfor.

Kanskje denne her kan brukes som en veileder da? http://www.bryggekalkulator.no/Calculator/Water
Det er mitt utgangspunkt (se for øvrig også kildene som ligger der). Jeg har forsøkt å lære meg mer om vannjustering, men jeg sliter stort med å forstå vannrapportene fra vannverket, siden både begreper og måleenheter skiller seg en del fra input til de mer detaljerte verktøyene for vannjustering. Jeg jobber hele tiden for å finne den rette balansen mellom å holde kontroll på kvalitetene ved det vi brygger og det å holde bryggeprosessen enkel og grei. Seriøs, detaljert vannjustering fremstår for meg som komplekst og vanskelig. Så lenge jeg har normalt, norsk vannverksvann, så tror jeg den bryggekalkulatoren fungerer helt fint.

Det er lenge siden jeg brukte gelatin - litt tåke plager meg ikke. Men de gangene jeg brukte den, tilsatte jeg gelatinen rett i primary etter CC. Gelatinen fikk jobbe 1-2 dager og så overførte jeg øl på fat.
1-2 dager har alltid vært nok, så halvannen uke er null problem. Så lenge gelen funker, fikser den alt av tåke, men jeg har opplevd at noen ganger fikk jeg ingen effekt av gelatinen - uten å forstå hvorfor.

Normalt sett ikke så opptatt av det jeg heller, men akkurat pils/kölsch etc. synes jeg er tjent med et klart utseende.

Det var det samme som du kommenterer som hendte denne gangen, det var ingen effekt av gelatinen. Den ble tilsatt gjæringstanken under kaldkræsj, men ølet var likevel tåkete når det ble fatet. Så da blir det en ny runde med gelatin på fat, så får vi se om det virker denne gangen.

Hei dere.

Jeg er nokså nybegynner og dette er jomfruinnlegget.

Etter å ha prøvd tre all grain-sett, tenkte jeg det bare var å sette i gang med egenkomponerte oppskrifter.

Det første brygget gikk nesten i vasken, men gir ikke opp så lett.
Jeg har klart å overhumle et brygg ganske mye, før jeg ble gjort klar over at alfasyrene var meget viktige.

Deretter brygget jeg et nesten humlefritt øl, og har nå begge disse to ferdig karbonert på to fat.
Jeg har prøvd å blande de i glasset, og smakt meg frem til en ganske god blanding.

Spørsmålet nå er hvordan kan jeg få det ene brygget over fra et fat til det andre, uten å ødelegge noe mer?

Har noen erfaring med slikt?

Hei dere.

Jeg er nokså nybegynner og dette er jomfruinnlegget.

Etter å ha prøvd tre all grain-sett, tenkte jeg det bare var å sette i gang med egenkomponerte oppskrifter.

Det første brygget gikk nesten i vasken, men gir ikke opp så lett.
Jeg har klart å overhumle et brygg ganske mye, før jeg ble gjort klar over at alfasyrene var meget viktige.

Deretter brygget jeg et nesten humlefritt øl, og har nå begge disse to ferdig karbonert på to fat.
Jeg har prøvd å blande de i glasset, og smakt meg frem til en ganske god blanding.

Spørsmålet nå er hvordan kan jeg få det ene brygget over fra et fat til det andre, uten å ødelegge noe mer?

Har noen erfaring med slikt?
Overfør øl fra stigerør til stigerør - to svarte ball-lock-koblinger med slange imellom. Sett svakt trykk på fatet du skal overføre fra, og bruk spunding valve eller åpne/napp i sikkerhetsventilen på fatet du skal overføre til.

Overfør øl fra stigerør til stigerør - to svarte ball-lock-koblinger med slange imellom. Sett svakt trykk på fatet du skal overføre fra, og bruk spunding valve eller åpne/napp i sikkerhetsventilen på fatet du skal overføre til.
Flott, takk skal du ha. Det burde jeg klare, men må gjøre noen innkjøp først.

Normalt sett ikke så opptatt av det jeg heller, men akkurat pils/kölsch etc. synes jeg er tjent med et klart utseende.

Det var det samme som du kommenterer som hendte denne gangen, det var ingen effekt av gelatinen. Den ble tilsatt gjæringstanken under kaldkræsj, men ølet var likevel tåkete når det ble fatet. Så da blir det en ny runde med gelatin på fat, så får vi se om det virker denne gangen.
Jeg kjørte samme gelatin-oppskrift som deg med likt resultat, tåkete. Hvordan er fremgangsmåten for å få gelatin på et lukket fat ?
Pilsen min har modnet 17 dager og smaker fantastisk, pils skal jo modne en stund. Er den på topp fra 1mnd og utover? Blir den bedre nå så må jeg vurdere storproduksjon og videresalg. :p

Jeg kjørte samme gelatin-oppskrift som deg med likt resultat, tåkete. Hvordan er fremgangsmåten for å få gelatin på et lukket fat ?
Pilsen min har modnet 17 dager og smaker fantastisk, pils skal jo modne en stund. Er den på topp fra 1mnd og utover? Blir den bedre nå så må jeg vurdere storproduksjon og videresalg. :p
Jeg kobler av gass, trekker i sikkerhetsventilen til mesteparten av CO2 er ute. Har en grå ballock med et lite stykke 3/8 slange(10cm). Har en 60ml sprøyte som gelatinblandingen er klar i.

Trykker inn ballocken og lar den CO2'en som er igjen i fatet komme ut av ballocken med slange, så den er fri for O2, så rett før den er tom presser jeg tuppen av sprøyten inn i slangen og dytter inn i fatet. Trekker raskt i sikkerhetsventilen så ikke noe gelatin kommer tilbake og setter på gass igjen.

Sist redigert:
Hmm, jeg tror jeg har blingset på noe hele min bryggekarriere...

Jeg har stort sett alltid hatt vannjustering i HLT, da jeg tenkte at det ville gi justering til både meskevannet og til skyllevannet. Dog er mengden jeg har benyttet er i utgangspunktet ut fra oppskrift og maltbase, og da IKKE i forhold til antall liter vann jeg faktisk har i HLT. (Jeg benytter ikke alt vannet i bryggingen direkte, noe av vannet i HLT benyttes til varmevekslingen og selvfølgelig vask etterpå).

Jeg bør vel egentlig ha hele vannjusteringen kun i mesken for å sikre meg at det blir riktig...
Er det noe problemer med å ha all vannjustering i mesk og ingenting i skyllevannet?

Tilbake
Topp