Tråden for dumme spørsmål.

Det er fort gjort å glemme clarex, og typisk at man skal gjøre det på brygg man virkelig ønsker skal være klare :p

Hele fatet skal over på boks, men tilsetter jeg i morgen så får det stå ca. halvannen uke på gelatin. Satser på det er greit nok.

EDIT: jeg tror forøvrig litt slapp kok kan ha vært med på å gi meg mer chill haze denne gangen. Første gang jeg brukte dampkondensator, og var nok litt forsiktig med effekten. Blir mer guffe fremover, så håper det og er med på å bidra positivt.
Halvannen uke burde være plenty, men som en sikkerhet kan du jo tappe av grums midtveis, så tappe deg en syn og smaktest og evt kjøre 1 ekstra runde gelatin :)
 
Det er fort gjort å glemme clarex, og typisk at man skal gjøre det på brygg man virkelig ønsker skal være klare :p

Hele fatet skal over på boks, men tilsetter jeg i morgen så får det stå ca. halvannen uke på gelatin. Satser på det er greit nok.

EDIT: jeg tror forøvrig litt slapp kok kan ha vært med på å gi meg mer chill haze denne gangen. Første gang jeg brukte dampkondensator, og var nok litt forsiktig med effekten. Blir mer guffe fremover, så håper det og er med på å bidra positivt.
Det er lenge siden jeg brukte gelatin - litt tåke plager meg ikke. Men de gangene jeg brukte den, tilsatte jeg gelatinen rett i primary etter CC. Gelatinen fikk jobbe 1-2 dager og så overførte jeg øl på fat.
1-2 dager har alltid vært nok, så halvannen uke er null problem. Så lenge gelen funker, fikser den alt av tåke, men jeg har opplevd at noen ganger fikk jeg ingen effekt av gelatinen - uten å forstå hvorfor.
 
Kanskje denne her kan brukes som en veileder da? http://www.bryggekalkulator.no/Calculator/Water
Det er mitt utgangspunkt (se for øvrig også kildene som ligger der). Jeg har forsøkt å lære meg mer om vannjustering, men jeg sliter stort med å forstå vannrapportene fra vannverket, siden både begreper og måleenheter skiller seg en del fra input til de mer detaljerte verktøyene for vannjustering. Jeg jobber hele tiden for å finne den rette balansen mellom å holde kontroll på kvalitetene ved det vi brygger og det å holde bryggeprosessen enkel og grei. Seriøs, detaljert vannjustering fremstår for meg som komplekst og vanskelig. Så lenge jeg har normalt, norsk vannverksvann, så tror jeg den bryggekalkulatoren fungerer helt fint.
 
Det er lenge siden jeg brukte gelatin - litt tåke plager meg ikke. Men de gangene jeg brukte den, tilsatte jeg gelatinen rett i primary etter CC. Gelatinen fikk jobbe 1-2 dager og så overførte jeg øl på fat.
1-2 dager har alltid vært nok, så halvannen uke er null problem. Så lenge gelen funker, fikser den alt av tåke, men jeg har opplevd at noen ganger fikk jeg ingen effekt av gelatinen - uten å forstå hvorfor.

Normalt sett ikke så opptatt av det jeg heller, men akkurat pils/kölsch etc. synes jeg er tjent med et klart utseende.

Det var det samme som du kommenterer som hendte denne gangen, det var ingen effekt av gelatinen. Den ble tilsatt gjæringstanken under kaldkræsj, men ølet var likevel tåkete når det ble fatet. Så da blir det en ny runde med gelatin på fat, så får vi se om det virker denne gangen.
 
Hei dere.

Jeg er nokså nybegynner og dette er jomfruinnlegget.

Etter å ha prøvd tre all grain-sett, tenkte jeg det bare var å sette i gang med egenkomponerte oppskrifter.

Det første brygget gikk nesten i vasken, men gir ikke opp så lett.
Jeg har klart å overhumle et brygg ganske mye, før jeg ble gjort klar over at alfasyrene var meget viktige.

Deretter brygget jeg et nesten humlefritt øl, og har nå begge disse to ferdig karbonert på to fat.
Jeg har prøvd å blande de i glasset, og smakt meg frem til en ganske god blanding.

Spørsmålet nå er hvordan kan jeg få det ene brygget over fra et fat til det andre, uten å ødelegge noe mer?

Har noen erfaring med slikt?
 
Hei dere.

Jeg er nokså nybegynner og dette er jomfruinnlegget.

Etter å ha prøvd tre all grain-sett, tenkte jeg det bare var å sette i gang med egenkomponerte oppskrifter.

Det første brygget gikk nesten i vasken, men gir ikke opp så lett.
Jeg har klart å overhumle et brygg ganske mye, før jeg ble gjort klar over at alfasyrene var meget viktige.

Deretter brygget jeg et nesten humlefritt øl, og har nå begge disse to ferdig karbonert på to fat.
Jeg har prøvd å blande de i glasset, og smakt meg frem til en ganske god blanding.

Spørsmålet nå er hvordan kan jeg få det ene brygget over fra et fat til det andre, uten å ødelegge noe mer?

Har noen erfaring med slikt?
Overfør øl fra stigerør til stigerør - to svarte ball-lock-koblinger med slange imellom. Sett svakt trykk på fatet du skal overføre fra, og bruk spunding valve eller åpne/napp i sikkerhetsventilen på fatet du skal overføre til.
 
Overfør øl fra stigerør til stigerør - to svarte ball-lock-koblinger med slange imellom. Sett svakt trykk på fatet du skal overføre fra, og bruk spunding valve eller åpne/napp i sikkerhetsventilen på fatet du skal overføre til.
Flott, takk skal du ha. Det burde jeg klare, men må gjøre noen innkjøp først.
 
Normalt sett ikke så opptatt av det jeg heller, men akkurat pils/kölsch etc. synes jeg er tjent med et klart utseende.

Det var det samme som du kommenterer som hendte denne gangen, det var ingen effekt av gelatinen. Den ble tilsatt gjæringstanken under kaldkræsj, men ølet var likevel tåkete når det ble fatet. Så da blir det en ny runde med gelatin på fat, så får vi se om det virker denne gangen.
Jeg kjørte samme gelatin-oppskrift som deg med likt resultat, tåkete. Hvordan er fremgangsmåten for å få gelatin på et lukket fat ?
Pilsen min har modnet 17 dager og smaker fantastisk, pils skal jo modne en stund. Er den på topp fra 1mnd og utover? Blir den bedre nå så må jeg vurdere storproduksjon og videresalg. :p
 
Jeg kjørte samme gelatin-oppskrift som deg med likt resultat, tåkete. Hvordan er fremgangsmåten for å få gelatin på et lukket fat ?
Pilsen min har modnet 17 dager og smaker fantastisk, pils skal jo modne en stund. Er den på topp fra 1mnd og utover? Blir den bedre nå så må jeg vurdere storproduksjon og videresalg. :p
Jeg kobler av gass, trekker i sikkerhetsventilen til mesteparten av CO2 er ute. Har en grå ballock med et lite stykke 3/8 slange(10cm). Har en 60ml sprøyte som gelatinblandingen er klar i.

Trykker inn ballocken og lar den CO2'en som er igjen i fatet komme ut av ballocken med slange, så den er fri for O2, så rett før den er tom presser jeg tuppen av sprøyten inn i slangen og dytter inn i fatet. Trekker raskt i sikkerhetsventilen så ikke noe gelatin kommer tilbake og setter på gass igjen.
 
Sist redigert:
Hmm, jeg tror jeg har blingset på noe hele min bryggekarriere...

Jeg har stort sett alltid hatt vannjustering i HLT, da jeg tenkte at det ville gi justering til både meskevannet og til skyllevannet. Dog er mengden jeg har benyttet er i utgangspunktet ut fra oppskrift og maltbase, og da IKKE i forhold til antall liter vann jeg faktisk har i HLT. (Jeg benytter ikke alt vannet i bryggingen direkte, noe av vannet i HLT benyttes til varmevekslingen og selvfølgelig vask etterpå).

Jeg bør vel egentlig ha hele vannjusteringen kun i mesken for å sikre meg at det blir riktig...
Er det noe problemer med å ha all vannjustering i mesk og ingenting i skyllevannet?
 
Jeg kobler av gass, trekker i sikkerhetsventilen til mesteparten av CO2 er ute. Har en grå ballock med et lite stykke 3/8 slange(10cm). Har en 60ml sprøyte som gelatin landingen er klar i.

Trykker inn ballocken og lar den CO2'en som er igjen i fatet komme ut av ballocken med slange, så den er fri for O2, så rett før den er tom presser jeg tuppen av sprøyten inn i slangen og dytter inn i fatet. Trekker raskt i sikkerhetsventilen så ikke noe gelatin kommer tilbake og setter på gass igjen.
^ Dette. :)
 
Har en liten 2 dl (tror jeg) vannflaske av plast som jeg har en Carbonation cap på med en liten slangebit som når i bunn av flaska. Purger og setter på mere co2 på den lille flaska med gelatin en det er på Allrounder gjæringsfatet mitt. Da er det bare ta lukket overføring.
 
Jeg kobler av gass, trekker i sikkerhetsventilen til mesteparten av CO2 er ute. Har en grå ballock med et lite stykke 3/8 slange(10cm). Har en 60ml sprøyte som gelatinblandingen er klar i.

Trykker inn ballocken og lar den CO2'en som er igjen i fatet komme ut av ballocken med slange, så den er fri for O2, så rett før den er tom presser jeg tuppen av sprøyten inn i slangen og dytter inn i fatet. Trekker raskt i sikkerhetsventilen så ikke noe gelatin kommer tilbake og setter på gass igjen.
Ja det blir vel på samme måte som når en tilsetter på lukket gjæringskar, jeg så tipset ditt der -men hadde ikke stor nok sprøye. Kun 5ml.
Løsningen ble en PET flaske jeg tilsatte 1dl gelatinblanding. Klemte flasken sammen så mest mulig CO var ute og purget den opp igjen med CO2.
Carbcap. med slange ned til flaskebunn. Gjæringskaret sugde flasken tom.

Her må jeg da ha større trykk i flaske enn fat for at den skal suge ?

@hrukin var før meg..
 
Jeg kjørte samme gelatin-oppskrift som deg med likt resultat, tåkete. Hvordan er fremgangsmåten for å få gelatin på et lukket fat ?
Pilsen min har modnet 17 dager og smaker fantastisk, pils skal jo modne en stund. Er den på topp fra 1mnd og utover? Blir den bedre nå så må jeg vurdere storproduksjon og videresalg. :p

Jeg har bare tilsatt en gang til fat, men gjorde da om Kloakk beskrev.

@Kloakk tilsetter du i to omganger, eller blander du bare en litt mer konsentrert blanding med gelatin på 60 ml (1 ts på 0,6 dl)? Jeg har og 60 ml sprøyte. Hadde vært greit å sluppet å gjøre det i to omganger.
 
Jeg har bare tilsatt en gang til fat, men gjorde da om Kloakk beskrev.

@Kloakk tilsetter du i to omganger, eller blander du bare en litt mer konsentrert blanding med gelatin på 60 ml (1 ts på 0,6 dl)? Jeg har og 60 ml sprøyte. Hadde vært greit å sluppet å gjøre det i to omganger.
Jeg fyller sprøyten så langt den går, det blir jo litt mer en 60ml, men bruker bare den ene sprøyten på 2 plater, blir ikke helt fornøyd med pulver, men det kan definitivt være meg og ikke pulveret.

Så, jeg koker litt over 1dl vann for å bli kvitt O2, så kjøler jeg til 65-70 grader rører inn to plater med gelatin og trekker opp i sprøyten. Presser ut alt tomrom i sprøyta som en paranoid førstegangs legestudent og dytter inn i fatet.
 
Jeg har bare tilsatt en gang til fat, men gjorde da om Kloakk beskrev.

@Kloakk tilsetter du i to omganger, eller blander du bare en litt mer konsentrert blanding med gelatin på 60 ml (1 ts på 0,6 dl)? Jeg har og 60 ml sprøyte. Hadde vært greit å sluppet å gjøre det i to omganger.
Jeg blandet sist gang 2ts gelatinpulver og 2ss kokt og avkjølt vann, gav det noen runder i mikroen til det var oppløst og blandet det med mer kokt og avkjølt vann så jeg fikk fylt 60ml sprøyta. Dette var til 44l. Ølen er vel 3-4 dager etter tilsetting tror jeg.IMG_20210202_40397.jpgIMG_20210209_3071.jpg
 
Jeg blandet sist gang 2ts gelatinpulver og 2ss kokt og avkjølt vann, gav det noen runder i mikroen til det var oppløst og blandet det med mer kokt og avkjølt vann så jeg fikk fylt 60ml sprøyta. Dette var til 44l. Ølen er vel 3-4 dager etter tilsetting tror jeg.Vis vedlegget 49969Vis vedlegget 49970
Hvilket pulver bruker du? Og hvor varm vil du tippe blandingen er når du tilsetter i karet?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp